نیروهای شرکتی اورژانس دزفول و چند شهر دیگر خوزستان از اول خرداد دیگر حق ورود به محل کارشان را ندارند؛ این دستور دانشگاه علوم پزشکی دزفول بود.

جزئیات قطع همکاری با ٤٥نیروی شرکتی اورژانس در ٣شهر خوزستان

سلامت نیوز:نیروهای شرکتی اورژانس دزفول و چند شهر دیگر خوزستان از اول خرداد دیگر حق ورود به محل کارشان را ندارند؛ این دستور دانشگاه علوم پزشکی دزفول بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،با این حال هنوز نه حکم اخراجی به آنها داده شده نه حقوق‌ معوقه‌شان تسویه شده است. یکی از کارشناسان عملیاتی اورژانس دزفول اسمی غیراز اخراج برای این اقدام نمی‌گذارد اما رئیس مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دزفول می‌گوید این افراد خودشان به محل کارشان نیامده‌اند.

محمد محمودی نژاد به ایرنا می‌گوید این افراد که ٤٥ نفرند به دلیل پرداخت نشدن حقوق‌شان در محل کار حاضر نشده‌اند و تسویه حساب یا اخراج صورت نگرفته. اما همان نیروی اورژانس که نخواست نامش در گزارش بیاید تأکید می‌کند که تمام این اتفاقات به دلیل اعتراضی است که از سوی آنها نسبت به پرداخت نشدن چندین ماهه حقوق و بی‌توجهی به تبدیل وضعیت‌شان صورت گرفته. آنها چندی پیش در اعتراض به این شرایط چندین بار در مقابل ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی دزفول تجمع کردند و در ادامه به دفتر امام جمعه هم رفتند.

این اعتراض‌ها اما به مذاق مسئولان خوش نیامد و دستور به قطع همکاری با این گروه دادند. رئیس مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دزفول اما زیر بار این موضوع نمی‌رود و دلیل را مشکلات مالی دانشگاه می‌داند؛ مشکلاتی که به دلیل بحران کرونا و کاهش اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی ایجاد شده است. با این حال وعده می‌دهد که به محض تأمین اعتبار مشکل حل می‌شود. به گفته او این نیروها مربوط به شهرهای دزفول، شوش و گتوند‌ هستند که از طریق طرح بهداشت و درمان جذب شدند و حقوق آنها را دانشگاه علوم پزشکی دزفول می‌داد: «از این تعداد هفت نفر مربوط به اورژانس شوش، پنج نفر از گتوند و بقیه از دزفول هستند.»

با اینکه این مسئول در اورژانس دلیل این اتفاقات را کمبود منابع مالی می‌داند، محمدرضا ابیض، رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دزفول می‌گوید با اینکه بحران کرونا روی همه بخش‌ها تأثیر گذاشته اما دانشگاه علوم پزشکی دزفول نسبت به سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی وضع مالی بهتری دارد و در پاسخ به اینکه چرا با این افراد قطع همکاری شده، تأکید می‌کند که ممکن است دانشگاه با پیمانکار به توافق نرسیده باشد. گفته می‌شود اعتراض اصلی نیروهای اورژانس شرکتی به چهار ماه پرداخت نشدن حقوق‌شان از بهمن ماه‌سال گذشته تاکنون است.


٥پایگاه اورژانس تعطیل شد

پرسنل شرکتی اورژانس دزفول بلاتکلیف‌اند. آنها می‌گویند دانشگاه علوم پزشکی با این تصمیم خواسته به اعتراض‌هایی که در این مدت از سوی پرسنل صورت گرفته، واکنش نشان دهد. چرا که در این مدت هم چندین بار آنها را تهدید به اخراج کرده: «خیلی از ما در فهرست ذخیره برای تبدیل وضع و قراردادی شدن با دانشگاه هستیم. اما دانشگاه مقاومت می‌کند و ما را تبدیل وضعیت نمی‌کند.

هر چقدر با آنها صحبت می‌کنیم، نامه می‌نویسیم، تجمع می‌کنیم، بی‌فایده است.» اینها را یکی از همان ٤٥ نیروی شرکتی اورژانس به «شهروند» می‌گوید. به گفته او تمام اعتراض‌های صورت گرفته در این مدت بسیار آرام و بدون تنش بوده و درنهایت با توجه به اینکه دانشگاه واکنشی نشان نمی‌داد تعدادی از این افراد به دفتر امام جمعه شهر رفتند و وقتی خبر به گوش خبرگزاری‌ها رسید، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی دزفول عصبانی شدند: «ما چندین ماه است حقوق نگرفته‌ایم.‌

سال گذشته عیدی هم به ما ندادند. با ماهی ٣‌میلیون و ٦٠٠‌هزار تومان قسط، چطور می‌توان چندین ماه حقوق نگرفت؟ نهایت حقوقی که ما می‌گیریم، ٣‌میلیون تومان است، آن‌هم با وضعیتی که در دوماه گذشته با شیوع کرونا داشتیم و به‌شدت مشغول به کار بودیم.» او می‌گوید دزفول یکی از شهرهای قرمز از نظر بروز کروناست و اخراج ٤٥ نیروی اورژانس منجر شد تا پنج پایگاه اورژانس تعطیل شود: «در دزفول از‌ سال ٩٥ نیروی شرکتی برای اورژانس می‌گیرند.

آن زمان به ما گفتند که شما را تبدیل وضع می‌کنیم، حتی آزمونی هم دادیم.اعتراض ما تنها به پرداخت‌نشدن حقوق بود، چه کار دیگری باید می‌کردیم؟» این تکنیسین اورژانس می‌گوید که حقوق پرسنل اورژانس به اندازه کارانه یک پزشک هم نیست. این درحالی است که برای این نیروها از کارانه و سایر مزایا خبری نیست.

آنها با شرکت جهان کوشان قرارداد بسته‌اند اما این شرکت هیچ مسئولیتی در قبال این اتفاقات به عهده نگرفته است: «با شرکت که صحبت کردیم، می‌گویند ما فقط واریز‌کننده هستیم. چیزی دست ما نیست. هروقت دانشگاه واریز کرد، ما هم پرداخت می‌کنیم. تمام این تصمیم‌گیری‌ها با دانشگاه علوم پزشکی است.» او می‌گوید خیلی از این نیروها تبصره سه هستند و آزمون دادند و قبول هم شده‌اند. قرار بود بعد از یک‌سال، استخدام شوند اما حالا جای استخدام تعدیل شده‌اند.


شرکت، تنها مسئول واریز است

برگل، معاون شرکت جهان ‌کوشان است؛ شرکتی که با این نیروهای اورژانس قرارداد شرکتی منعقد کرده و می‌گوید که تنها پرداختی‌ این افراد، با شرکت است: «این افراد به صورت نیروی شرکتی استخدام می‌شوند و دانشگاه نمی‌تواند آنها را به‌طور مستقیم استخدام کند.

گروهی از این افراد چندین‌سال است مشغول به کارند اما دچار مشکلات مالی زیادی شده‌اند. از سوی دیگر دانشگاه علوم پزشکی به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا، بی‌پول شده و نمی‌تواند هزینه پرسنل را تأمین کند. در کنار همه اینها، تأمین اجتماعی هم مطالبات بیمارستان را پرداخت نکرده است.» به گفته او، حقوق پرسنل شرکتی اورژانس از درآمدهای اختصاصی بیمارستان پرداخت می‌شود. برگل تأکید می‌کند که به دلیل اعتراض‌های اخیر، این تصمیم برای نیروهای اورژانس گرفته نشده، اما تأیید می‌کند که فشار واردشده به دانشگاه از سوی مراجع مختلف در تعدیل آنها بی‌تأثیر نبوده است.»


دانشگاه مشکل مالی ندارد

با اینکه معاون شرکت جهان کوشان می‌گوید که همه تصمیمات برای نیروهای شرکتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود اما محمدرضا ابیض، رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دزفول به «شهروند» می‌گوید که این افراد از طریق پیمانکار که همان شرکت است، مشغول به کار شده‌اند و دانشگاه مسئولیتی در برابر آنها ندارد بلکه با خود آن شرکت در تعامل است: «این افراد نمی‌توانند بگویند که پرسنل دانشگاهند.

دانشگاه وقتی به نیرو نیاز داشته باشد، از پیمانکار می‌خواهد نیرو تأمین کند و پیمانکار این نیروها را تأمین می‌کند. قراردادی با شرکت بسته  و پول پرداخت می‌شود، بقیه کارها با خود شرکت است.»

به گفته او، سایر نیروهای درمان مثل پرستاران که به صورت شرکتی فعالیت می‌کردند و جزو تبصره سه یا چهار بودند و از‌ سال ٨٨ یا ٨٩ فعالیت می‌کردند، در ‌سال ٩٤ تبدیل وضع شدند و دانشگاه با آنها قرارداد بست. تبصره سه مشمول افراد با مدرک دانشگاهی و تبصره چهار مشمول افراد با مدرک دپیلم می‌شود، اما این افراد جزو این گروه نبودند. این مسئول در دانشگاه علوم پزشکی دزفول تأکید می‌کند که شرایط مالی دانشگاه علوم پزشکی دزفول، نسبت به سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی خوب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha