سلامت نیوز : رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران گفت: درمان های غیرجراحی به همراه تغذیه مناسب، دوری از استرس، رعایت بهداشت پوست و استفاده صحیح از لوازم آرایشی و بهداشتی، کلید طلایی زیبایی و شادابی پوست و مو بوده و ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

محسن نراقی،فلوشیپ فوق تخصص گوش و حلق و بینی و رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران و مدرس آکادمی جراحان پلاستیک و زیبایی آمریکا در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود:همزمان با پیشرفت معجزه آسای علم پزشکی و تقویت مراقبت های پزشکی و بهداشتی،طول عمر متوسط در جوامع مختلف افزایش یافته،این درحالیست که بسیاری از افراد میانسال یا مسن به دنبال راههایی برای بازیابی دست کم بخشی از نیروی جوانی و زیبایی خود هستند.

وی،با اشاره به شیوه های مختلف جوانسازی و زیبایی پوست به سه روش عمده دراین زمینه اشاره کرد و گفت:استفاده از انواع قرص ها،پمادها و کرم ها به عنوان یکی از این سه روش،با برچسب های گوناگون و عناوین متنوع تحت عنوان زیبایی و شادابی پوست که در اغلب داروخانه ها و بدون نسخه پزشک قابل دسترسی است؛هرگز نمی تواند کار یک درمان جراحی یا غیرجراحی را در ایجاد شادابی و طراوت پوست انجام دهد.

مدرس آکادمی جراحان پلاستیک و صورت آمریکا درخصوص روش های جوانسازی صورت با جراحی اظهار داشت:در گذشته این روش ها عمدتا مبتنی بر کشیدن پوست صورت و یا همان لیفتینگ و بر روی اشخاصی که بر اثر افزایش سن دچار افتادگی پوست شده بودند؛صورت می گرفت و "بلفاروپلاستی" یا جراحی زیبایی پلک از دیگر شیوه های رایج جراحی زیبایی در گذشته بوده که برای رفع افتادگی پلک بالا و پف پلک پایین صورت گرفته است.

وی با اشاره به انجام روش های جراحی به عنوان یکی از روش های پوست تصریح کرد:این روش ها خوب هستند؛اما معایبی به همراه دارند و از جمله لیفتینگ که بطور کلی روش درمانی سنگینی است،ازسوی دیگر بسیاری از افراد می خواهند در سنین پایین تر جوان تر به نظر برسند؛در حالی که انجام لیفتینگ در سنین پایین (بین 30 تا 40 سالگی) موجب شل شدن دوباره پوست شده که تکرار آن نیز کار راحتی نیست.

نراقی؛همچنین درخصوص سایر عوارض درمان های جراحی از نوع لیفتینگ بیان کرد:این درمان باید یک بار و به خوبی انجام شود و در صورت تکرار احتمال اینکه جای آن باقی بماند و یا در بالای صورت و خطوط رویش مو مشکلاتی ایجاد کند وجود دارد و البته ناگفته نماند که امروزه لیفتینگ با روش های آندوسکوپینگ انجام می شود که دارای برش های کوچکتری نسبت به گذشته است.

*روش های غیرجراحی بهتر از جراحی های زیبایی هستند

نراقی،جایگزینی روش های غیرجراحی را به جای روش های جراحی زیبایی تحولی بزرگ در عرصه جوانسازی قلمداد کرد و افزود:با پیشرفت هایی که در چند دهه اخیر صورت گرفته، تحولاتی در روش های جوانسازی شکل گرفته که این امر موجب کاهش چشمگیر میزان جراحی های لیفتینگ و افزایش درمان های غیرجراحی در سراسر جهان شده به گونه ای که دیگر شاهد جراحی های جوانسازی در سنین پایین نبوده و فقط برای بیمارانی پیشنهاد می شود که از درمان های غیرجراحی نتیجه مطلوبی نگرفته اند.

رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران،تزریق بوتاکس یا فلج کننده عضلات صورت،تزریق فیلترها یا مواد حجم دهنده و لایه برداری سطحی و سفت کردن پوست را از مهمترین درمان های غیرجراحی زیبایی و جوانی پوست برشمرد که اگر درست انجام شوند،ماندگاری شان حتی از درمان های جراحی نیز بیشتر است و این بارور که درمان های جراحی ماندگاری بیشتری دارند، تصوری غلط است.

نراقی،در خصوص بوتاکس و تزریق آن اظهار کرد:بوتاکس سم نوعی باکتری به نام "کلستریدیوم بوتولینوم" است که اگر در قوطی کنسرو مانده تشکیل شود کشنده است و در گذشته از آن برای بیماری "بلفارواسپاسم" که گرفتگی عضلات دور چشم بوده استفاده می شد و بعدها پژوهشگران بطور اتفاقی متوجه شدند که برای رفع چین چروک صورت و خطوط اخم کاربرد دارد و از آن پس این سم برای درمان های زیبایی مورد استفاده قرار گرفت.

این مدرس آکادمی جراحان پلاستیک و صورت آمریکا در زمینه نحوه عملکرد بوتاکس گفت: بوتاکس محل اتصال عضله به عصب را فلج کرده و انقباضات آن را محدود می کند و ماده تزریقی باید از نوع معتبر و دارای شناسنامه کاملا مشخص بوده و توسط افرادی حاذق تزریق شود و در غیر این صورت عوارضی همچون افتادگی پلک،التهاب و نظایر آن را به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد:هرچند که بوتاکس عضلات را فلج می کند؛اما صورت عضلات بی شماری دارد که با فلج کردن چند مورد از آن ها،احساسات دچار اشکال نشده و از آنجایی که دوام آن تا چهار ماه است؛بنابراین عوارض احتمالی ناشی از تزریق آن نیز موقت بوده و پس از این مدت رفع می شود.

*نبوسیدن اطفال مانع از بروز آلرژی های پوستی در آن ها می شود

دکتر محمد گلشنی،متخصص پوست و مو و زیبایی و دبیر انجمن پوست و مو و زیبایی ایران در ادامه بیان کرد:بسیاری از عفونت ها و ویروس ها از جمله میکروب "هرپیس سیمپلکس" که از میکروب های عفونی است،می تواند از طریق بوسیدن و یا دست دادن منتقل شود و این در حالی است که علاوه بر آن،اطفال دارای پوستی نرم،حساس و آسیب پذیرتری هستند و از سوی دیگر اگر فرد آرایشی نیز داشته باشد،از جمله رژ لب به راحتی می تواند بسیاری از ویروس ها و حساسیت های پوستی را به کودک منتقل کند.

وی تأکید کرد:تمام عفونت های پوستی نظیر "زرد زخم" و" تبخال" به راحتی قابل انتقال است و این عفونت ها به راحتی در اطفال زیر دو سال جذب می شوند.لذا نبوسیدن اطفال حتی توسط والدینشان مانع از بروز آلرژی ها و حساسیت های پوستی و بروز ناراحتی های ناشی از آن می شود.این متخصص پوست و مو،همچنین با اشاره به زگیل های پوستی به عنوان یکی از ناراحتی های ویروسی و اینکه این عارضه ها منشأ ویروسی دارند،تصریح کرد:زگیل ها نوعی برجستگی گوشتی شاخی شکل به روی پوست هستند که در کف دست،پاها،کناره ناخن ها،پشت دست ها و سایر نقاط بدن دیده می شود که تا حدی نیز وابسته به عوامل ژنتیکی هستند.

وی اظهار داشت:بسیاری از ویروس ها در همان سال های اولیه زندگی بر روی پوست وارد شده و ویروس زگیل نیز یکی از همین گروه از ویروس ها است که در سال های بعدی زندگی به مرور زمان تحت تأثیر عوامل تحریک کننده ای همچون خراشیدگی،ضربه،پوشیدن کفش های تنگ (درصورتی که در پا باشد) بروز کرده و به مرور رشد می کند و قابل سرایت است.

گلشنی،استفاده از حمام های عمومی،ترومای پوست،سرکوب ایمنی ناشی از داروها یا بیماری ها و بوسیدن اطفال را به علت داشتن سیستم ایمنی ضعیف و پوستی نازک و حساس از مهمترین راه های انتقال ویروس زگیل و یا (پیلوما) به لایه های خارجی پوست برشمرد.

دبیر انجمن پوست و مو و زیبایی ایران،همچنین درخصوص درمان های سنتی رایج برای رفع زگیل هشدار داد و گفت:این درمان ها بویژه بستن زگیل با نخ هیچ مبنای علمی ندارند؛زیرا زگیل ها علاوه بر شکل ظاهریشان در داخل پوست نیز ریشه دارند که بستن نخ شاید موجب کندن آن شود،اما دوباره زگیل رشد کرده و حتی بزرگتر نیز می شود و ازسوی دیگر عواملی همچون استرس و تنش های عصبی نیز موجب افزایش آن می شود.

وی با اشاره به اینکه زگیل ها در پوست لانه گزینی می کنند،درمان های طبی نظیر داروهای موضعی،استفاده از کریوتراپی یا فریزکردن و لیزر (PDL) را از بهترین درمان های رفع زگیل به همراه ریشه آن ذکر کرد.
گلشنی،خاطرنشان کرد:رعایت بهداشت فردی در جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری های عفونی،میکروبی و ویروسی بویژه در نواحی پوست جلوگیری می کند که نبوسیدن اطفال و به طورکلی روبوسی با خردسالان نیز از جمله این راهکارها محسوب می شود.

*ضد آفتاب هایی كه SPF‌بالایی دارند هیچ صدمه ای به پوست نمی زنند

دكتر محمود رباطی،متخصص پوست و مو و زیبایی در ادامه اظهار داشت:درچند دهه اخیر و با افزایش سطح آگاهی افراد جامعه در خصوص راهكارهای محافظت از پوست و مو،مصرف انواع ضدآفتاب ها به صورت پماد یا كرم نیز رو به افزایش است كه متأسفانه همگام با آن ،یك سری تصورات و باورهای غلطی نیز در خصوص مصرف لوازم آرایشی و یا ضدآفتاب ها مرسوم شده است.
وی با اشاره به اینكه هر اندازه درصد ضد آفتاب و یا SPF آن بالا باشد،به پوست آسیب می رساند؛یك باور كاملا غلط و اشتباه است گفت: SPF همان اثر حفاظتی ضد آفتاب ها است كه برای حفاظت پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب نقش اساسی دارد.

رباطی در ادامه تأكید كرد:معمولا ضدآفتاب های حاوی SPF در بالاترین درصدشان دارای 15 تا 20 درصد SPF هستند كه حفاظت كافی را دارند و ضدآفتاب هایی كه دارای درصد بالاتری مثلا 60 درصد هستند،تنها تفاوتشان با انواع مشابه خود در درصدهای كمتر (30 یا 25 درصد ) این است كه به جای آن كه در طول روز 3 یا 4 مرتبه تعویض شوند،یك تا دو بار برروی پوست تجدید می شوند و هیچ آسیبی به پوست نمی رسانند.

وی اظهار داشت:ضد آفتاب ها در دو نوع فیزیكال و غیر فیزیكال (شیمیایی) مصرف می شوند كه نوع فیزیكال آن بیشتر توصیه می شود و تنها مشكلش این است كه چون دارای مواد رنگی است،رنگ پوست را بیشتر روشن می كند و البته نوع شیمیایی آن هم كه ساده است به دلیل مواد شیمیایی موجود در آن،اشعه های مضر خورشید را خنثی می كند و بنابراین استفاده از هر نوع آن هیچ مشكلی ندارد.

*استفاده از حجاب از جمله مقنعه،هیچ نقشی در ریزش موی سر ندارد

سعید رجب زاده،متخصص پوست و مو و زیبایی در ادامه گفت:ریزش مو بویژه در دهه های اخیر یكی از شایعترین مشكلات مخدوش شدن زیبایی در اغلب افراد محسوب می شود كه عوامل ژنتیكی از مهمترین دلایل آن است.

وی تصریح كرد:رژیم های سخت لاغری یا چاقی،استرس،جراحی های شدیدی كه موجب تضعیف سیستم ایمنی و قوای بدن می شود،مواد تزریقی در بدنسازی از جمله تستسترون ها كه برای حجیم كردن عضلات استفاده می شوند و به ویژه مصرف خودسرانه داروهای لاغری و چاقی از مهمترین علل ریزش مو در افراد به ویژه جوانان است.

این متخصص پوست و مو تأكید كرد:سوء تغذیه و كمبود برخی از ویتامین های اساسی بدن نیز نقش مهمی در بروز ریزش مو ایفا می كنند؛اما نكته قابل توجه این است كه حجاب و مقنعه برخلاف باور عموم افراد،هیچ نقشی در ریزش مو نداشته و بلكه این چرب شدن مو است كه موجب ریزش آن می شود و افرادی كه دارای حجاب هستند؛بهتر است هردو روز درمیان موهایشان را به طور كامل بشویند تا از بروز چربی مو و ریزش آن جلوگیری شود.

وی همچنین در خصوص دلایل سفیدشدن موی سر نیز افزود:مصرف رنگ موها در صورتی كه جنس اكسیدان آنها از نوع مرغوب و معتبر نباشد و یا خود رنگ مو دارای مواد نامناسبی باشند با اثر كردن در پروتئین های موجود در ریشه مو،موجب تحریك آنها و در نتیجه سفیدی موی سر می شود.
رجب زاده همچنین گفت:دكلره (به پایه سفید رساندن مو)،استفاده متعدد از رنگ موهای مختلف و بویژه سشوار با تضعیف ریشه مو،موجب سست شدن آن و در نتیجه افزایش موخوره، خشكی مو و ریزش آن می شود.

*افرادی كه مستعد قارچ هستند جوراب های نخی بپوشند

دكتر زهرا جلاحی،متخصص پوست و مو و زیبایی در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود:قارچ ها عفونت ویروسی هستند كه در بیشتر موارد به صورت عارضه های پوستی در نواحی مختلف پوست بدن از جمله در نواحی پا و بین انگشتان بروز می كنند.

وی در خصوص علل ایجاد و شیوع قراچ ها گفت:رطوبت به ویژه در ایام تابستان در نواحی گرم و مرطوب و به ویژه بین انگشتان پا بهترین محیط رشد قارچ های ویروسی و بروز عوارض پوستی ناشی از آن از جمله فعال شدن باكتری های بوزا در پا،پوسته پوسته شدن ناحیه مبتلا و گسترش آن است.

حلاجی تأكید كرد:استفاده از صندل ها و دمپایی های اشتراكی به ویژه در سرویس های بهداشتی می تواند به راحتی قارچ های ویروسی را به سایر افراد منتقل كرده و پوست آنها را نیز درگیر كند و از سوی دیگر افرادی كه دارای پوستی حساس و مستعد قارچ هستند؛كفش های باز و تابستانی و جوراب های نخی بپوشند تا از تعرق پا و افزایش عفونت های ویروسی جلوگیری كنند.
وی تصریح كرد:شستشوی مداوم پا و بدن به ویژه در ایام تابستان و گرم سال به خصوص به طور روزانه در افراد شاغل و رعایت كامل بهداشت فردی در جلوگیری از گسترش عفونت های قارچی ویروسی مؤثر است و در صورت بروز و یا برطرف شدن آن،استفاده از پمادها و داروهای مخصوص درمان بیماران موجب كاهش و رفع این قارچ های ویروسی می شود.

حلاجی خاطرنشان كرد:بیماری های پوستی به طوركلی شایع هستند و درمعرض دید افراد هستند و انواع ویروسی آنها شیوع بیشتری نسبت به دیگر عارضه ها دارند.

*دوری از استرس مهمترین عامل كنترل تبخال ها است

این متخصص پوست و مو در ادامه با اشاره به اینكه ویروس تبخال از طریق پوست و مخاط وارد بدن شده و بدون خروج از پوست می تواند سالها در بدن باقی بماند،اظهار داشت:این ویروس در بدن حالتی همچون خوابیدن را دارد و منتظر بیدارشدن است كه استرس یا برخی از بیماری ها همچنین بیماری های تب دار می توانند فعالش كنند.

حلاجی گفت:تاول های ویروسی قابل انتقال هستند و معمولا‌ ضایعه شدیدی را ندارند و در صورتی كه شدید شوند؛نیاز به درمان دارند كه توسط برخی از داروهای ویژه ضد ویروسی خوراكی قابل درمان هستند.

حلاجی همچنین در خصوص شیوه های نادرست زیبای پوست و مو و پر پشت كردن موها و جوان سازی پوست تأكید كرد و گفت:افراد باید بدانند كه استفاده از انواع قرص های هورمونی در طرح ها و رنگ ها با عناوین متنوع به صورت خمیری،پودری،مخلوط با آب به هیچ وجه موجب پرپشتی و افزایش حجم موها به ویژه در نواحی ابروها و مژه ها نمی شود.

وی بیان كرد:طی سال های اخیر مصرف داروهایی تحت عنوان زینك و ویتامین بسیار رواج یافته و داروخانه ها به راحتی و بدون نسخه پزشك این داروها را دراختیار افراد می گذارند.

این متخصص پوست و مو خاطرنشان كرد:زینك (روی) هرچند كه برای بدن مفید بوده و موجب فعال شدن تمام عناصر و آنزیم ها و مواد مغذی در بدن می شود،اما مصرف خودسرانه و بیش از پیش آن موجب بروز سوء تغذیه می شود.همچنین اشباع روی در بدن موجب بروز عواقبی زیان بار و جبران ناپذیری می شود،لذا باید در مصرف آن دقت بیشتری شود.

*لیزر در رفع چین و چروك پوست مؤثر است

دكتر خلیل صداقت پیشه،متخصص پوست و مو و زیبایی در ادامه اظهار داشت:انجام لیزر در صورتی كه توسط متخصصان این امر صورت گیرد،در درمان چروك و آثار پیری پوست البته در سنین بالای 40 سال بسیار كاربرد دارد.

وی در خصوص عملكرد لیزر بر روی پوست گفت:در واقع لیزر لایه های سطحی پوست را با ایجاد حرارتی مختصر بر پوست برداشته و با جمع شدن سلول ها و كوچكترشدن آنها حالت افتادگی پوست را از بین می برد و البته میزان حرارت در لیزر محدود است و اگر بیشتر شود موجب آسیب رسانی به پوست شده و بنابراین لیزر درمانی اغلب در چندین جلسه انجام می شود.

صداقت پیشه همچنین در خصوص استفاده از صابون های خرچنگ و صابون شیر در زمینه زیبایی و جوانی پوست افزود:این صابون ها همچون داروهایی با لایه برداری پوست برای پیری پوست موثر هستند كه البته باید پس از مصرف آنها حتما از ضدآفتاب ها استفاده كرد.

وی خاطرنشان كرد:صابون خرچنگ و شیر در صورت افزایش دوران مصرف موجب خشكی پوست و محدود كردن چربی های مفید آن می شود؛لذا مصرف آنها به مدت یك تا سه بار در طول هفته توصیه می شود.
صداقت پیشه تصریح كرد:ماسك های لایه بردار عملا اثر چندانی بر روی جوانی پوست ندارند و نسبت به كرم های لایه بردار اثر درمانی خفیفی دارند و به طوركلی روش درمانی قابل قبولی محسوب نمی شود.

*مشاوره ژنتیك و دوری از آفتاب دو عامل جلوگیری از بروز خال ها هستند

دكتر بهروز باریك بین متخصص پوست و مو و زیبایی در ادامه افزود: خال ها به دو عامل ارث و آفتاب وابسته هستند و گاهی نیز با بروز مسائل هورمونی در سن بلوغ و مصرف داروهای هورمونی و بارداری افزایش می یابند.

وی گفت:برخی بر این باورند كه خال ها دارای جفت هستند و با ضایعه هایی همچون ماه گرفتگی در اثر نگاه كردن مادر باردار به ماه و انتقال آن به جنین اتفاق می افتد در حالیكه این تصورات كاملا بی پایه و بی اساس بوده و هیچ مبنای ثابت علمی ندارند.

باریك بین به طور كلی خال ها و لكه های پوستی را به سه گروه عمده خالها، لكه های تیره تر و قهوه ای پوستی و ماه گرفتگی، تقسیم كرد و در خصوص ماه گرفتگی تصریح كرد: ضایعات بنفش روی پوست به شكل لكه های شرابی یا قرمز و صورتی روی پوست بدن وجود دارند ماه گرفتگی می گویند كه با گذشت زمان برجستگی های مختلفی روی آنها بوجود می آید.

این متخصص پوست و مو و زیبایی اظهار داشت:ماه گرفتگی ها مخاط لب را درگیر كرده و در واقع ضایعات عروقی هستند كه علت خاصی برای وجود آنها تاكنون شناخته نشده و البته ممكن است در سایر نقاط بدن نیز به چشم بخورد كه با لیزر قابل درمان هستند.

وی وجود لكه های شیر قهوه ای را از دیگر ضایعات پوستی عنوان كرد كه احتمال وجود آنها در پوست هر كسی می رود و در این زمینه اظهار كرد:این لكه ها نوعی بیماری ارثی به نام فیبر ماتور هستند كه بر اثر استرس و اضطراب در دوران بارداری و تنش های عصبی در این دوران روی پوست و اندام های تحتانی كودك شكل می گیرد.

باریك بین با اشاره به اینكه لكه های قهوه ای معمولا خوش خیم هستند و می توان با لیزر و جراحی پس از نمونه برداری آنها را رفع كرد،درخصوص استفاده از لیف های لایه بردار در بروز این لكه ها نیز خاطرنشان كرد:بر عكس باور عامیانه،این لیف ها موجب افزایش خال ها نمی شوند بلكه موجب پراكندگی و تحریك نوعی از لكه های قهوه ای موسوم به "ماكولار آمیلوئید" در نواحی پوستی سرشانه ها،بازوها و قفسه سینه می شوند كه به مرور زمان پررنگ تر شده و شبیه خال می شوند.

زمانی كه سایه فرد از خود او كوچكتر است،باید از ایستادن مقابل نور خورشید پرهیز شود

دكتر رضا ملایری،فوق تخصص مدیكال آنكولوژی در ادامه تصریح كرد:تابش اشعه فرابنفش از خورشید موجب پیری زودرس پوست و بروز سرطان های پوست می شود،لذا برای كاهش خطر ابتلا به سرطان پوست بهتر است از مواجه شدن با نور خورشید در وسط روز از 10 صبح تا 15 عصر اجتناب كرده و روش ساده دیگر این است كه هنگامی كه سایه شما از خود شما كوچكتر است،در مقابل نور خورشید قرار نگیرید.

وی با اشاره به اینكه میزان شیوع سرطان پوست در كشورهای گرم و آفتابی رو به افزایش است گفت:در چنین شرایطی كه شامل سرزمین ما نیز می شود،پوشیدن كلاه های لبه پهن و استفاده از عینك های آفتابی دارای uvb كه اشعه فرابنفش خورشید را به خود جذب كرده و مانع از تماس آن با چشم و اطراف آن می شود و مصرف ضدآفتاب های قوی،مهمترین شیوه جلوگیری از بروز سرطان ها و عوارض پوستی ناشی از آفتاب به شمار می روند.

ملایری افزود:با ترویج روزمره انواع مدها و افزایش تقاضا و میل به زیبایی های اكتسابی،برنزه كردن به عنوان یكی از جلوه های زیباشدن بسیار افزایش یافته و این درحالی است كه كشورهای اروپایی در دهه گذشته پس از آن كه متوجه عوارض خطرناك دستگاه های برنزه كننده تولید شده توسط خودشان شدند،برای جبران هزینه هایشان و خلاصی از شر این دستگاه ها با تبلیغات گسترده ای اقدام به فروش این دستگاه ها با قیمتی ارزان به سایر كشورها كردند.

وی تاكید كرد:باید گفت كه دستگاه های برنزه كننده برای سلامتی افراد 100 درصد مضر و خطرناك بوده و خود عمل برنزه ای كه توسط اشعه های این دستگاه و یا نور آفتاب صورت می گیرد،بهترین زمینه ساز رشد سلول های سرطانی و بروز سرطان های پوستی در سال های بعد می شود.
این فوق تخصص مدیكال آنكولوژی با اشاره به اینكه زیبایی واقعی چیزی است كه خداوند در نهاد آدمیان آفریده و باید شكرگزار چنین آفرینشی شویم،اظهار داشت:برنزه كردن راه مناسبی برای زیباشدن و یا فرار از لكه های پوستی و خال ها و سایر ضایعات نیستند و راه های بهتر و مناسب تر دیگری برای زیباترشدن نیز وجود دارد.

ملایری برداشتن خال ها و رفع لكه های پوستی را با جراحی و یا لیزردرمانی از راهكارهای مناسب زیباشدن پوست برشمرد و خاطرنشان كرد:نمونه برداری از هر نوع خال یا لكه ای قبل از رفع آن توسط لیزر و یا جراحی به عنوان نوعی غربالگری،امری ضروری است كه باید توسط متخصصان پوست و زیبایی انجام شود.

*تغذیه سالم،كلید طلایی شادابی و سلامت پوست است

دكتر ضیاء الدین مظهری،متخصص تغذیه در ادامه گفت:‌مسئله استفاده از مكمل ها به صورت خود درمانی به هر شكل و روشی نمی تواند میلیون ها آنزیم را در بدن تقویت كند و از بابت تامین نیازهای تغذیه ای پوست،ویتامین ها،اسیدهای چرب و مواد مورد نیاز برای كلاژن سازی همگی وابسته به نوع تغذیه فرد هستند.

وی با اشاره به اینكه تغذیه سالم كلید طلایی رسیدن به زیبایی و جوانی و پوستی شفاف و جوان است تاكید كرد:مهمترین نقطه روشن در تغذیه سالم،ایجاد تعادل و تنوع بین مواد غذایی است كه حتی شاید مستلزم سرمایه و هزینه ای بالا نبوده و نیازهای اساسی میلیاردها میلیارد سلول را در بدن انسان تامین كند.

مظهری اظهار داشت:البته میزان قابل ملاحظه ای از زیبایی های پوست و مو وابسته به علائم ژنتیكی است و چیزی كه در این میان زمینه ساز تامین زیبایی های پوست و مو در اصل سلامت بدن است؛استفاده از 5 گروه اساسی تغذیه یعنی غلات،سبزیجات،جوانه ها،میوه ها و لبنیات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha