هنوز با گذشت ماهها از تصویب و ابلاغ دو قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و ارتقای بهره وری خدمات کارکنان بالینی(کاهش ساعت کاری) شاهد اجرای این قوانین نیستیم و تأخیر بیش از حد در اجرای این قوانین پرستاران کشور را ناراضی کرده است.

سلامت نیوز :رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: اجرا نشدن 2 قانون ارتقای بهره وری و تعرفه گذاری خدمات، پرستاران کشور را ناراضی کرده است و بیم آن می رود که اقدامات خودجوش پرستاران در کشور مشکلاتی ایجاد کند و دیگر حتی سازمان نظام پرستاری نیز نتواند با ریش سفیدی جلوی این اقدامات و سوء استفاده های گروههای سیاسی از آن را بگیرد.

غضنفر میرزابیگی در گفت و گو با سازمان نظام پرستاری افزود: هنوز با گذشت ماهها از تصویب و ابلاغ دو قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و ارتقای بهره وری خدمات کارکنان بالینی(کاهش ساعت کاری) شاهد اجرای این قوانین نیستیم و تأخیر بیش از حد در اجرای این قوانین پرستاران کشور را ناراضی کرده است.

وی ادامه داد: این نارضایی ها باعث شده که زمزمه هایی مبنی بر اقدامات خودجوش اعتراضی را در بین جامعه پرستاری بشنویم و من به مسئولان اجرایی کشور هشدار می دهم که هر چه زودتر با اقدام به موقع و اجرای قوانین مصوب مجلس جلوی این اعتراضات خودجوش را بگیرند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: البته مسئولان سازمان نظام پرستاری مانند گذشته پیگیر اجرای این قوانین هستند اما به علت برگزاری انتخابات نظام پرستاری که از اسفند گذشته تا خرداد امسال طی 3 مرحله اجرا شد و محدودیتهای قانونی به علت اینکه هر گونه اظهار نظر ممکن بود تبلیغات انتخاباتی و تخلف تلقی شود در این زمینه ها کمتر وارد شدیم.

میرزابیگی افزود: مسئولان کشور باید متوجه این موضوع باشند که پرستاران با وجودی که اجازه سوء استفاده گروههای سیاسی را از مطالبات صنفی خود نمی دهند اما برای احقاق حقوق قانونی خود با کسی شوخی و تعارف ندارند.

وی گفت: اگر دو قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و ارتقای بهره وری خدمات پرستاری به طور کامل اجرا شود تا حد زیادی رضایت پرستاران کشور تأمین می شود و حتی از نظر تراز جهانی در تراز و سطح کشورهای پیشرفته دنیا از نظر خدمات پرستاری می رسیم.

وی اضافه کرد: من معتقدم باید مسئولان کشور به نحوی برنامه ریزی کنند که یک پرستار ایرانی با یک شیفت کار کردن زندگیش تأمین باشد و مجبور نباشد برای تأمین هزینه های زندگی 2شیفت یا 3 شیفت در مراکز مختلف کار کند و این انتظار بحق جامعه پرستاری از مسئولان است که با اجرای درست قوانین دستیافتنی است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: اکنون با گذشت ماهها از تصویب این قوانین فقط در دانشگاه علوم پزشکی کردستان شاهد پیشرفتهایی برای اجرای قانون ارتقای بهره وری هستیم. در سایر دانشگاههای علوم پزشکی در این زمینه عقب هستیم و تأخیر بیش از حد موجب نگرانی و نارضایی پرستاران شده است.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت اجرای قانون ارتقای بهره وری را به همه دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ کرده است، آزمون استخدامی برای جذب نیروهای مورد نیاز این قانون نیز برگزار شده است و اکنون با گذشت 4 ماه از زمان برگزاری این آزمون هنوز شاهد روند کند و طولانی گزینش ها هستیم و در عمل قانون مصوب مجلس اجرا نشده است.

وی ادامه داد: در مورد تعهدنامه ای که دانشگاههای علوم پزشکی از پرستاران می گیرند تا مشمول مزایای قانون ارتقای بهره وری شوند نیز باز هم تأکید می کنم که تعهدنامه فقط برای این است که پرستاران اگر در بیش از یک مرکز کار می کنند فقط در یک محل از مزایای این قانون استفاده کنند و به هیچ وجه نباید مانع کار کردن پرستاران در یک مرکز دیگر شد زیرا ما حق نداریم جلوی کسب درآمد و معیشت افراد را بگیریم.

میرزابیگی گفت: در مورد ساعت استراحت پرستاران در شب نیز باید گفت 12 ساعت کار پرستاران در شب معادل 18 ساعت محاسبه می شود و نباید این شیفت کاری به هیچ شیفت عصر و هیچ شیفت صبحی متصل شود و اگر این طور باشدپرستاران از اینکه ساعت استراحت شب نباشد اعتراضی ندارنداماهیچ آدمی نمی تواند بدون استراحت 18 ساعت کار کند و اگر این مسئله به پرستاران اجبار شود ظلمی است در حق پرستاران که به علت ضعف شیفت بندی بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشکی به پرستاران تحمیل می شود و غیر قابل قبول است.

وی تأکید کرد: جامعه پرستاری منتظر اجرای قوانین مصوب مربوط به خود است و اگر در اجرای این قوانین بیش از این تأخیر شود ممکن است اقدامات خودجوشی در برخی شهرستانها رخ دهد و بیم آن می رود که در آستانه انتخابات مجلس گروه های سیاسی هم از این فضای اعتراضی سوء استفاده کنند و با فریب و شعارهایی بر میزان نارضایی ها و مشکلات بیفزایند، بنابراین برای پیشگیری از این مشکلات به مسئولان اجرایی توصیه می کنم برای اجرای این قوانین تعجیل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha