پژوهشگران در حال طراحی نوعی الیاف هستند که با ایجاد یک میدان مغناطیسی، فعالیت تمامی عوامل بیماری‌زا ازجمله ویروس‌ها را مختل کرده و آن‌ها را از بین می‌برد. به‌این‌ترتیب ماسک‌ها علاوه بر فیلتر کردن هوا، عوامل بیماری‌زا را نابود می‌کنند.

این ماسک ویروس را از بین می‌برد

سلامت نیوز: پژوهشگران در حال طراحی نوعی الیاف هستند که با ایجاد یک میدان مغناطیسی، فعالیت تمامی عوامل بیماری‌زا ازجمله ویروس‌ها را مختل کرده و آن‌ها را از بین می‌برد. به‌این‌ترتیب ماسک‌ها علاوه بر فیلتر کردن هوا، عوامل بیماری‌زا را نابود می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، شرایط همه‌گیر ویروس کرونا و بیماری کووید 19 هنوز باقدرت ادامه داشته و ممکن است ما برای مدت‌زمان طولانی مجبور به زندگی با این ویروس شویم.

متأسفانه هنوز هیچ درمان قطعی یا واکسنی برای مبارزه با این بیماری وجود ندارد و ممکن است ارائه این دارو یا واکسن بیش از یک سال به طول انجامد بنابراین، تأکید بر حمایت و پیشگیری از بیماری، ضروری‌تر از گذشته به نظر می‌رسد.

ویروس‌ها برای اتصال خود به سایر سلول‌ها، از نیروهای الکترواستاتیکی استفاده می‌کند. محققان می‌گویند که مواد الکتروسیتیکی از میدان‌های الکتریکی در برابر ذرات استفاده می‌کنند. در این مطالعات مشخص شد ویروس پس از قرار گرفتن در معرض میدان الکتریکی، توانایی آلوده کردن سایر سلول‌ها را از دست داده بود درحالی‌که سلول‌های موجود در پارچه معمولی استفاده‌شده در این مطالعه آلوده‌شده بودند.

رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، شستن دست‌ها و رعایت نکات بهداشتی از اهمیت بسیاری برخوردار است. شما همچنین باید از ماسک صورت استفاده کنید تا در برابر قطرات موجود در هوا که ممکن است حامل ویروس باشد، از خود محافظت کنید.

اما مشکل اصلی ماسک صورت این است که فقط مانعی محافظتی را در برابر صورت افراد ایجاد می‌کند که مانع رسیدن پاتوژن به بینی و دهان می‌شود. این ماسک‌ها ویروس را از بین نمی‌برند. اگر شما ماسک را لمس کرده و سپس صورت خود را لمس کنید، در معرض خطر عفونت هستید. علاوه بر این، شما ممکن است گاهی اوقات سهل‌انگارانه عمل کرده و ماسک را ضدعفونی نکرده یا به‌طور مناسب دور نیندازید.

این کار شما را در معرض خطر قرار می‌دهد. فرض کنید شما یک ماسک صورت دارید که درواقع پاتوژن موجود در تماس را از بین می‌برد؟ طبق یک مطالعه جدید، این فناوری ممکن است به‌زودی یک واقعیت در دسترس باشد.

 بسیاری از کارشناسان در سراسر جهان به دنبال راه‌هایی برای طراحی و ساخت پارچه‌ای با قابلیت خنثی کردن عفونت و نابودی عوامل بیماری‌زا هستند. این مطالعه جدید توسط مرکز پزشکی و مهندسی احیا کننده ایندیانا (Indiana Center for Regenerative Medicine and Engineering) انجام‌شده و نشان می‌دهد که ممکن است راهی برای ایجاد ماسک‌های صورت با قابلیت ضدعفونی‌کنندگی خودکار وجود داشته باشد که می‌تواند ویروس و سایر عوامل بیماری‌زا را از بین ببرد.

پیش‌ازاین محققان موفق به ساخت باندهای الکتریکی ‌شده‌اند که می‌تواند از بروز عفونت‌ها در هنگام درمان زخم‌ها جلوگیری کند. این احتمال وجود دارد که بتوان از همین تکنیک در برابر نوع جدید کرونا ویروس که باعث همه‌گیر فعلی است استفاده کرد.

در حقیقت، دانشمندان حتی توانستند اثربخشی چنین پارچه‌هایی را در برابر یک نوع ویروس کرونا شناخته‌شده در آزمایشگاه نشان دهند. این آزمایش نشان می‌دهد که محصولات موسوم به PPE در آینده می‌توانند از این فناوری بهره‌مند شوند. به گفته پژوهشگران با اعمال جریان الکتریکی در قسمت بیرونی ماسک صورت، می‌توان توانایی ویروس در عفونت سلول‌ها را به‌طور مؤثری از بین برد.


استفاده فناوری الکترواستاتیک برای ساخت ماسک قدرتمند

سیستم‌های Electroceuticals در اصل دستگاه‌های ویژه پزشکی هستند که از فناوری الکترواستاتیک در محصولات دارویی استفاده می‌کنند. این فناوری در حال حاضر برای پانسمان زخم‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

شرکت سازنده باندهای پزشکی ووماریس (Vomaris) برای این منظور یک محصول پلی‌استر طراحی کرده است. این الیاف دارای نقطه‌های از فلز روی و نقره‌ای است که روی آن چاپ شده است. در این الیاف، الگوی متناوب این فلزات، یک آتشبار میکروسل ایجاد می‌کند.

در صورت مواجهه با رطوبت، یک میدان الکتریکی در این الیاف ایجاد می‌شود که از طریق انسداد میدان الکتریکی، از بروز عفونت جلوگیری کرده و می‌تواند به بهبود زخم‌ها کمک کند.

محققان این مطالعه ایده‌ای مشابه را برای بیماری کووید 19 مدنظر دارند. به‌منظور دستیابی به این هدف، آن‌ها از پارچه پلی‌استر بدون باتری‌های میکروسل روی سطح به‌عنوان شاهد استفاده کردند.

سپس آن‌ها هر دو سطح را در معرض محلول آبی قراردادند که حاوی سلول‌هایی با کرونا ویروس تنفسی متفاوت در دمای اتاق است. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که یک دقیقه تماس برای کاهش قابل‌توجه خاصیت الکتروکینتیک (electrokinetic) ذرات ویروسی کافی است.


این فناوری چگونه عمل می‌کند؟

ویروس‌ها برای اتصال خود به سایر سلول‌ها، از نیروهای الکترواستاتیکی استفاده می‌کند. محققان می‌گویند که مواد الکتروسیتیکی از میدان‌های الکتریکی در برابر ذرات استفاده می‌کنند. در این مطالعات مشخص شد ویروس پس از قرار گرفتن در معرض میدان الکتریکی، توانایی آلوده کردن سایر سلول‌ها را از دست داده بود درحالی‌که سلول‌های موجود در پارچه معمولی استفاده‌شده در این مطالعه آلوده‌شده بودند. به‌این‌ترتیب احتمالاً در آینده‌ای نزدیک شاهد ظهور ماسک‌هایی هستیم که نه‌تنها هوای ورودی به بینی و دهان را فیلتر می‌کنند، بلکه قادر به نابودی ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا نیز هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha