پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 294195

در پی انتشار كلیپی كه یك فرد درمان‌شده بیماری كووید-19 از بهبودی خود و چند نفر دیگر با استفاده از بخور جوش‌شیرین صحبت می‌كرد كنجكاو شدم در مورد صحت و سقم این موضوع اطلاعاتی كسب كنم. در این خصوص با دكتر مرضیه‌بیگم سیاهپوش، پزشك متخصص طب سنتی ایرانی گفت‌وگو كردم كه در ادامه توضیحات این پزشك را درباره ادعای اثربخشی بخور جوش‌شیرین بر كرونا را می‌خوانیم.

بخور جوش‌شیرین در درمان كرونا موثر است؟

سلامت نیوز:در پی انتشار كلیپی كه یك فرد درمان‌شده بیماری كووید-19 از بهبودی خود و چند نفر دیگر با استفاده از بخور جوش‌شیرین صحبت می‌كرد كنجكاو شدم در مورد صحت و سقم این موضوع اطلاعاتی كسب كنم. در این خصوص با دكتر مرضیه‌بیگم سیاهپوش، پزشك متخصص طب سنتی ایرانی گفت‌وگو كردم كه در ادامه توضیحات این پزشك را درباره ادعای اثربخشی بخور جوش‌شیرین بر كرونا را می‌خوانیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،جوش‌شیرین با نام علمی بی‌كربنات سدیم، پودری سفیدرنگ و محلول در آب است كه خواص قلیایی ضعیفی دارد و در مصارف خانگی و طبی و صنعتی به كار می‌رود. در تحقیقات مشخص شده كه جوش‌شیرین در دمای 70درجه سانتیگراد به گاز دی‌اكسیدكربن، آب و كربنات سدیم تجزیه می‌شود. در زمان بخور جوش‌شیرین به روش سنتی به نظر می‌رسد آنچه وارد دستگاه تنفس می‌شود گاز دی‌اكسیدكربن همراه با بخار آب است و ماده موثره جوش‌شیرین كه همان بیكربنات سدیم است تنفس نمی‌شود.

مشابه این موضوع در بخور آب‌نمك است كه پس از حرارت دادن آن فقط آب بخار شده و نمك ته‌نشین می‌شود.اما پژوهش‌های اثرات مطلوب بخور جوش‌شیرین در بهبودی بیماری‌های تنفسی حاكی از چیست؟ در این پژوهش‌ها روش بخور دادن جوش‌شیرین با فرم و دستگاه مخصوصی بوده كه با بخور به شیوه سنتی ما متفاوت است. برای اطلاع صاحب‌نظران، نام این دستگاه نبولایزر و از فرم آئروسلی جوش‌شیرین استفاده شده است. در روش دستگاهی ماده موثره جوش‌شیرین به مجاری تنفسی راه پیدا می‌كند هر چند برخی متخصصان، بخور به روش دستگاهی را نیز موثر و ایمن نمی‌دانند.

بنابراین با توجه به مطالعات انجام شده، بخور جوش‌شیرین به روش سنتی نه‌تنها موثر نبوده بلكه ایمن هم نیست. استنشاق گاز دی‌اكسیدكربن كه از تجزیه جوش‌شیرین حاصل می‌شود در غلظت‌های بالا به بدن و از جمله سیستم تنفس آسیب می‌رساند. حتی مواجهه در حد چند دقیقه با غلظت 4 درصد گاز دی‌اكسیدكربن باعث افزایش فشار خون، تنگی نفس، سرگیجه و سردرد می‌شود و تا حصول نتایج قطعی به‌كارگیری بخور جوش‌شیرین به روش سنتی توصیه نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha