روباه مصدومی صبح روز سه‌شنبه و درمیان تلاطم اخبار قتل ناموسی، خود را به پایگاه امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان رساند و پشت در مركز Eoc منتظر ماند تا نجات‌گران او را پیدا كنند و زخم‌های دست شكسته‌اش را ببندند.

قصه روباه مصدومی كه به پایگاه هلال‌احمر اصفهان پناه برد

سلامت نیوز:روباه مصدومی صبح روز سه‌شنبه و درمیان تلاطم اخبار قتل ناموسی، خود را به پایگاه امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان رساند و پشت در مركز Eoc منتظر ماند تا نجات‌گران او را پیدا كنند و زخم‌های دست شكسته‌اش را ببندند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،امیر مرادی، نجات‌گر، حالا نه سالی می‌شود كه داوطلبانه در پایگاه به مجروحان و صدمه‌دیدگان حوادث یاری‌رسانی می‌كند. او حدس می‌زند كه روباه مصدوم، احتمالا با نخستین اشعه‌های نور خورشید در روز سه‌شنبه قصد گذر از اتوبان مقابل پایگاه را داشته است و حین عبور از بزرگراه، عبور تند اتومبیل‌ها او را مصدوم كرده‌اند.

این تصادف دست چپ روباه كوچك را شكسته است و او توانسته با دست شكسته خود را تا پای ایستگاه برساند و درحالی كه خون‌ریزی داشته است، در خود جمع شود تا درد كمتری احساس كند. پنج صبح كه نجات‌گران مركز در را باز می‌كنند، با صحنه عجیبی مواجه می‌شوند كه تاكنون سابقه نداشته است.

روباهی كه در خود جمع‌ شده است و از شدت درد توان فرار ندارد و با چشم‌های درشت خود چشم به دستی یاری نجات‌گران دوخته است. این نجات‌گر تعریف می‌كند كه بلافاصله پس از مشاهده روباه، نجات‌گران مركز با بررسی زخم او، شروع به پانسمان می‌كنند و كمی آب و غذا برای او كنار می‌گذارند تا رسیدن نیروهای آتش‌نشانی، كمی سرحال بیاید.

با این حال این نخستین باری نیست كه نیروهای داوطلب این مركز به جان و زندگی حیوان‌ها اهمیت می‌دهند، امیر مرادی می‌گوید كه به دلیل استقرار این مركز در كنار اتوبان و خارج از بافت اصلی شهر، همیشه گذر سگ‌ها و گربه‌هایی به حاشیه این مركز می‌خورد، نجات‌گران نیز طبق عادت قدیمی در گوشه‌ای از ساختمان برای گربه‌ها و سگ‌ها در ظرف‌های آلومینیومی آب و غذا كنار می‌گذارند و جز روباه مصدوم، سگ‌ها و گربه‌هایی كه از حركت اتومبیل‌ها در امان می‌مانند، این حوالی را به عنوان پناهگاهی برای خود می‌شناسند و طبق عادت برای خوردن غذا به اینجا سر می‌زنند.

مردای می‌گوید كه نجات‌گران داوطلبانه برای گربه‌ها مرغ و گوشت می‌خرند، از كنار غذای خود برای پرنده‌ها برنج روی زمین می‌پاشند و نجات جان تك‌تك‌ این آفریدگان الهی، برای آنها به اندازه نجات جان انسان‌ها اولویت دارد. مهران حبیبی، دیگر نجات‌گر این مركز است كه صبح‌ها را در پادگان می‌گذراند و باقی روز خود را داوطلبانه در این مركز فعالیت می‌كند.

او یكی دیگر از ناجیان جان این روباهی است كه با پای ناتوان خود را به این مركز رسانده بود. مهران روباه زخم‌خورده را حوالی ساعت پنج صبح پشت مركز كنترل و عملیات و نگهداری دیده بود، به دیده او، روباه بی‌جان و ناتوان بود و از شدت خون‌ریزی نای تكان‌خوردن نداشت. همین بود كه برای فرار نیز رغبتی از خود نشان نمی‌داد و با خیالی راحت خود را به دست نجات‌گر مهران و سایر همكارانش سپرد. آنها پس از پانسمان زخم‌های كوچك روباه، با آتش‌نشانی و سازمان محیط‌زیست اصفهان تماس گرفتند و روباه مصدوم را خود به سازمان محیط‌زیست تحویل دادند تا دست شكسته‌اش جراحی و مداوا شود.

مركز كنترل وظیفه رسیدگی به تماس‌هایی را دارد كه با شماره تلفن ۱۲۲ گرفته می‌شوند. مهران و همكارانش در این مركز با توجه به تماس‌های گرفته‌شده به سرعت بر بالین مصدومان حاصل از حادثه حاضر می‌شوند و داوطلبانه تمام تلاش خود را برای بازگرداندن زندگی به جان‌های این عالم می‌كنند. مهران نیز مانند امیر، نجات جان را؛ چه انسان باشد و چه حیوان جزو وظایف اخلاقی خود می‌داند و بستن دست شكسته روباهی كه به آنها پناه آورده است، دست كمی از رسیدگی به زخم‌های انسانی ندارد.

گرچه تاكنون مهران و امیر طی سال‌های فعالیت در معاونت امداد اصفهان با چنین صحنه‌ای مواجه نشده بودند، پیش از این نیز حضور یك گربه ماده به همراه فرزندش در یكی از بیمارستان‌های شهر استانبول خبرساز شد. حدود دو ماه گذشته، دختری مشكوك به كرونا كه برای انجام تست به بیمارستان سلطان سلیمان استانبول مراجعه كرده بود، متوجه حضور یك گربه مادر در بیمارستان شد كه فرزندش را به دندان گرفته و دربه‌در در جست‌وجوی پزشكان بود.

تصاویر منتشر شده از حضور این دو گربه در بیمارستان، مثل مراجعه روباه به مركز هلال‌احمر در شهر اصفهان مایه شگفتی بود، گربه مادر طوری فرزندش را به دندان گرفته بود كه گویی با آگاهی كامل برای مداوای فرزندش به بیمارستان مراجعه كرده است. پزشكان بیمارستان بچه‌گربه را معاینه كردند و متوجه شدند هیچ مشكلی ندارد، با این حال همچنان تصاویر منتشر‌شده از این مادر و فرزند در شبكه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد.

چنین نمودهایی از شفقت انسانی در مواجهه با حیوانات، خصوصا در قیاس با اخباری كه از حیوان‌آزاری منتشر می‌شوند، جای خشنودی دارد. سال ۱۳۹۲ بود كه در حوالی شهرستان كمشچه در حاشیه شهر اصفهان، افرادی ناشناس، ۷ قلاده روباه را با شلیك گلوله كشته و پس از بریدن دم‌ آنها، اجسادشان را شبانه در حاشیه جاده ردیف هم چیده بودند تا رهگذران، صبح روز بعد شاهد این كشتار بی‌رحمانه باشند.

چنین كشتاری یكی از عجیب‌ترین نحوه تعرض به جان حیوانات در استان اصفهان در سال‌های گذشته بود، با این حال مراجعه این روباه كوچك به مركز نجات هلال‌احمر موید این نكته است كه در گوشه‌ و كناری از همین شهر كه روزی كابوس روباه‌ها بود، حالا اولویت نجات جان است؛ چه انسان چه حیوان.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha