شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 294231

پس از دو ماه که شیب نموداری کرونا در کشور سیر نزولی را طی می‌کرد، در چند روز گذشته با افزایش شمار مبتلایان، تعدادی از استان‌های کشور مجددا در وضعیت هشدار قرار گرفتند و در شرایطی که مردم دیگر شیوع کرونا و فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی نمی‌گیرند، آمار ابتلای روزانه در کشور از مرز دوهزار و ۸۰۰ نفر هم گذشت.

هشدار! موج سوم كرونا در ۳ استان

سلامت نیوز: پس از دو ماه که شیب نموداری کرونا در کشور سیر نزولی را طی می‌کرد، در چند روز گذشته با افزایش شمار مبتلایان، تعدادی از استان‌های کشور مجددا در وضعیت هشدار قرار گرفتند و در شرایطی که مردم دیگر شیوع کرونا و فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی نمی‌گیرند، آمار ابتلای روزانه در کشور از مرز دوهزار و ۸۰۰ نفر هم گذشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،طبق اعلام وزارت بهداشت از پنج شنبه (۸ خرداد) تا جمعه (۹ خرداد) ۲۸۱۹ مورد جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند. از بین مبتلایان جدید، ۵۴۷ مورد بستری و دو‌هزار و ۲۷۲ مورد از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۴۶‌هزار و ۶۶۸ نفر رسید.

در این مدت ۵۰ بیمار نیز جان خود را از دست دادند و بر این اساس مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۷‌هزار و ۶۷۷ نفر رسید. همچنین کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در توییتی اسامی استان‌هایی که بیشترین شهر قرمز را دارند اعلام کرد. بر این اساس خوزستان با ۱۲ شهرستان قرمز، سیستان و بلوچستان با ۸ شهرستان قرمز و بوشهر با ۷ شهرستان قرمز سه استانی هستند که بیشترین شهرستان‌های قرمز کرونایی را شامل می‌شوند.

قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، نیز گفته است که خوزستان همچنان در شرایط «نگران‌کننده‌ای» به‌ سر می‌برد. برخی از استان‌هایی که تعداد بیماران در آنها افزایش یافته از جمله خوزستان، هرمزگان، خراسان شمالی و ایلام پیش از این کمترین آمار مبتلایان داشتند.طبق آمار رسمی وزارت بهداشت شیوع کرونا در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان درحال ورود به موج دوم شیوع کرونا در کشور قرار دارند.

همچنین طی هفته‌های گذشته آمار ابتلا به کرونا در استان زنجان روند کاهشی به‌خود گرفت، به‌طوری که با نزدیک شدن این آمار روزانه به کمتر از پنج مورد ابتلا، امیدواری‌ها به کنترل و مهار این بیماری را افزایش داد درحالی که برخی بی‌توجهی‌ها به توصیه‌های بهداشتی و عادی‌سازی وضعیت در روزهای اخیر دوباره افزایش درگیری با این بیماری را موجب شد و بر نگرانی‌های متولیان حوزه سلامت افزود. از سوی دیگر محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز از یک آمار نگران‌کننده خبر می‌دهد، وی می‌گوید:

« شمار بیماران با آزمایش مثبت و قطعی مبتلا به کرونا در استان آذربایجان شرقی به مرز 9‌هزار نفر رسیده است و در این استان تقریبا از هر 100 نفر 18 نفر آلوده به کرونا هستند. همچنین دکتر صدیق جدیدالاسلامی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز اعلام کرد که روند عادی‌سازی شرایط در سطح شهر و بی‌اهمیتی از سوی مردم نسبت به دستورالعمل‌های بهداشتی، کردستان را با موج شدیدتری از بیماری کرونا مواجه خواهد کرد و هم اکنون سنندج در مرز هشدار قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه متوسط بستری شدگان در روزهای اوج کرونا در استان کمتر از 100 نفر بود، تعداد بستری شدگان در کل استان را 138 نفر اعلام و اظهار داشت: 90 نفر از این تعداد در بیمارستان توحید سنندج بستری هستند. این اظهارات در حالی مطرح شده که طبق اعلام فرزین رضاعی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در طول 24 ساعت گذشته (از 8 تا 9 خرداد) 178 بیمار مبتلا به کرونا در استان شناسایی شده و شمار بیماران کرونایی به دو‌هزار و 892 نفر رسیده است.

وی با اعلام اینکه در سنندج 984 نفر، سقز 496 نفر، بانه 273 نفر، قروه 237 نفر، دیواندره 227 نفر، مریوان 221 نفر، کامیاران 157 نفر، بیجار 152 نفر، دهگلان 114 نفر و سروآباد 31 نفر مبتلای قطعی به کروناویروس هستند؛ اظهار کرده که از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون 10‌هزار و 434 نمونه آزمایش انجام شده که از این تعداد دو‌هزار و 892 مورد مثبت، 7‌هزار و 392 مورد منفی و 152 مورد اعلام نشده و یک‌هزار و 558 بیمار مبتلا نیز بهبود یافته‌اند.


نظر وزیر از دلیل شیوع دوباره کرونا
در این شرایطی که اکثر کارشناسان براین باورند که تنها راه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال آن رعایت فاصله‌های اجتماعی است و گرنه امکان کنترل بیماری وجود ندارد، سعید نمکی وزیر بهداشت در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهور اعلام کرد: «اگر روند سفرهای غیرضروری مردم در ایام تعطیلات پایان هفته‌ها و همچنین تعطیلات تابستانی، به همین صورت ادامه داشته باشد و پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت کامل رعایت نشود، بار دیگر با اوج‌گیری ویروس کرونا در کشور مواجه خواهیم بود و ناچار می‌شویم برخی محدودیت‌ها را دوباره اعمال کنیم.»

در این شرایط برخی از مسئولان بر این باور هستند که 75‌درصد موج اپیدمی کرونا را گذرانده‌ایم. علی‌ اکبر حق‌دوست،‌ سرپرست کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا نیز این آمار را تایید می‌کند و می‌گوید: انتظار وقوع موج دوم برای فصل‌های پاییز و زمستان وجود دارد. در دو استان ایلام و خوزستان آمار همچنان بالا است که تلاش‌ها برای کنترل این اپیدمی روی این دو استان متمرکز شده است.

او افزود: ایران بیش از 75‌درصد موج اپیدمی را گذرانده که این آمار مربوط به 10 روز گذشته می‌شود. این مقام وزارت بهداشت همچنین از «کاهش شدید تعداد مبتلایان طی 10 روز گذشته خبر داد و اضافه کرد انتظار این است تا پایان تابستان» موج دیگری از شیوع و مرگ و میر ناشی از این ویروس وجود نداشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha