روستای سفیدسنگان حالا یك هفته‌ای می‌شود كه در بهت و حیرت فرو رفته است، ماجرا و حاشیه‌های دختركشی از یك سو و بازتاب گسترده این ماجرا از سوی دیگر به غم از دست دادن «رومینا اشرفی» افزوده شده است. قتل رومینا به دست پدر، پیش از نخستین گفت‌وگوی مادر رومینا، متكی بر صحبت‌های «بهمن» خواستگار رومینا و عموهای او بود. پس از گذشت چند روز گفت‌وگوی مادر و خاله رومینا پرده از جزییات دیگری برداشته شده است.

ابهامات پرونده قتل رومینا بر اساس روایات زنان خانواده

سلامت نیوز:روستای سفیدسنگان حالا یك هفته‌ای می‌شود كه در بهت و حیرت فرو رفته است، ماجرا و حاشیه‌های دختركشی از یك سو و بازتاب گسترده این ماجرا از سوی دیگر به غم از دست دادن «رومینا اشرفی» افزوده شده است. قتل رومینا به دست پدر، پیش از نخستین گفت‌وگوی مادر رومینا، متكی بر صحبت‌های «بهمن» خواستگار رومینا و عموهای او بود. پس از گذشت چند روز گفت‌وگوی مادر و خاله رومینا پرده از جزییات دیگری برداشته شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،روایت زنانه از این قتل نشان می‌دهد كه دختر 13 ساله بارها به خودكشی یا مرگ از سوی پدر تهدید شده است، پدر به‌‌رغم مهری كه به دختر داشته، تحت‌ فشار خشم و خواسته‌های جامعه مردسالار بارها پیش از اقدام به مرگ دختر نوجوان خود اندیشیده است.

حالا نیز مادر خانواده، قربانی دیگر این خشونت از بازگشت پدر به خانه واهمه دارد، خواسته‌اش طلاق و قصاص این مرد است. پیش از این روزنامه اعتماد در گفت‌وگو با دو نفر از نزدیكان رومینا اشرفی، ماجرای این قتل را از زبان مردان همجوار رومینا روایت كرده بود، حالا كه صحبت‌های خاله و مادر رومینا بخش دیگری از ماجرا را روشن می‌كند، پاسخ برخی ابهامات موجود را بر اساس روایت‌های زنانه حول قتل رومینا بررسی می‌كنیم.
 
آیا رومینا تهدید به قتل هم شده بود؟
«رعنا دشتی»، مادر داغدار رومینا در دو گفت‌وگو با مجله اینترنتی «فراز» و خبرگزاری «ركنا» صراحتا به انواع تهدیدها اشاره كرده است: «پدرش مرگ موش خرید. به رومینا گفت خودت را بكش؛ نگذار من تو را بكشم.»، «بارها به من گفته بود كه به رومینا یاد بدهم خودش را حلق‌آویز كند. اما من این كار را نكردم.» «وقتی رومینا را خانه آوردند چیزی نگفت اما قبلش می‌گفت او را می‌كشد.»، «بعد كه فهمیدیم با بهمن فرار كرده، پدر رومینا داس را برداشت و به خانه بهمن رفت. گفت می‌روم آنها را بكشم.»

مادر رومینا در گفت‌وگو با هر دو خبرگزاری، از تهدیدها و خواست مكرر پدر برای قتل یا خودكشی دخترش صحبت كرده است. او حتی به ركنا گفته پدر رومینا «عادت به كتك‌ زدن» داشت و «ممكن است در زندان دیوانه‌تر هم بشود» و پس از آزادی دوباره دست به روی زن و فرزند بلند كند.
 
خواسته مادر رومینا چیست؟
رعنا دشتی در این دو گفت‌وگو، قصاص و طلاق از پدر رومینا را می‌خواهد. او به «فراز» در مورد پدر رومینا می‌گوید: «دیگر نمی‌توانم به او نگاه كنم. نمی‌توانم او را ببینم.» و در گفت‌وگویی دیگر اشاره كرده هنوز در دادگاه خواسته‌ای را مطرح نكرده اما تصمیمش را جدایی خوانده و گفته است: «جدا می‌شوم از پدر رومینا. نمی‌توانم با او زندگی كنم و به آن خانه برگردم.»
 
چرا رومینا را به پدر تحویل دادند؟
رفتار لطیف و پرعطوفت پدر در برابر بازپرس به گفته «جان احمد آقایی» معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان اعتماد بازپرس را جلب كرده است و به همین دلیل بازپرس از تحویل رومینا به خانواده اطمینان خاطر پیدا كرده و با توجه به بررسی جمیع شرایط و با توجه به رفتار پدر، علتی برای تحویل‌ ندادن دختر به خانواده‌اش نداشته است.

به گزارش مركز رسانه قوه‌ قضاییه، با اطلاع‌رسانی دادسرا؛ پدر و مادر و بستگان دختر به دادسرا مراجعه كردند و دختر را مورد تفقد و لطف قرار دادند؛ بازپرس با مشاهده اینكه پدر از روی مهربانی و گذشت از اشتباه دختر چشم‌پوشی كرده است، او را تحویل خانواده داد.
 
پدر رومینا اعتیاد داشت؟
بهمن در گفت‌وگوی خود به اعتیاد پدر خانواده همراه با بدرفتاری‌های مكرر او با مادر رومینا و دخترش اشاره كرده بود. به نظر می‌رسد گمانه اعتیاد پدر رومینا حاصل از گفت‌وگوی این شخص با رسانه‌ها باشد، اما به گفته معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان، این شایعه صحت ندارد و پدر رومینا فاقد هرگونه سابقه كیفری است.
 
علت فرار رومینا از خانه چه بود؟
ناآرامی و جو افسرده خانه، كتك‌ها و سختگیری‌ها از مهم‌ترین دلایل تلاش رومینا برای فرار از خانه بود. بهمن خاوری پیش از دستگیری به «اعتماد» و به نقل از رومینا گفته بود كه پدر رفتار سختگیرانه‌ای دارد و رومینا از كتك‌ها و آسیب‌های جسمی وارد بر خود شكایت داشت.

در گزارشی از روستای محل زندگی رومینا اشرفی و منتشر شده در پایگاه «خبرآنلاین»، چندین نقل‌قول از اهالی روستا به چشم می‌خورد كه طبق آنها، «كم پیش نیامده كه اهالی روستا با روستای همسایه، یعنی سفیدسنگان فرار كنند و بعد هم خانواده‌ها مجبور به رضایت شده‌اند و ازدواج شكل گرفته است.»
 
تصمیم پدر رومینا از سوی خانواده تایید می‌شد؟
خاله رومینا در این گزارش گفته است: مردان دور و بر رومینا در كشته ‌شدن او نقش داشته‌اند، او به یكی از عموهای رومینا اشاره می‌كند كه گفته بود سرپرستی زن و بچه‌اش را به پدر رومینا واگذار كرده و خواسته بود تا خودش اقدام به قتل رومینا بكند.

به نقل از خاله رومینا، دیگرانی هم بوده‌اند كه گفته‌اند «چطور می‌خواهی با این موضوع كه دخترت فرار كرده و دوباره برگشته خانه كنار بیایی، چطور می‌خواهی سرت را توی محل بالا بگیری.» یكی دیگر از اقوام پدری رومینا نیز در همین گزارش به شرایط اجتماعی محل زندگی اشاره می‌كند و می‌گوید: «پدر رومینا تحت شرایط محیط و همان چیزی كه به اسم حرف مردم و حفظ ناموس معروف شده، دست به این كار زده است.»
 
رفتار پدر با دختر چگونه بود؟
«حالی به حالی بود، گاهی خیلی خوب بود و گاهی بداخلاق می‌شد اما كلا با رومینا خوب بود و كلا دختر خیلی دوستش داشت، حتی بعد از اینكه رومینا را كشت به خواهرم گفت من سهم خودم را برداشتم و كشتم، سهم تو را (برادر كوچك رومینا) برای تو گذاشتم.» خاله رومینا به «خبرآنلاین» با چنین توصیفاتی از پدر رومینا می‌گوید. از طرفی دیگر، گفته‌های خاله رومینا نشان می‌دهد كه این دختر ناكام پیش از فرار از قصد پدر مطلع بوده است و یكی از دلایل فرار او، همین تشویش از مردن به دست پدر بود.

او گفت: «پدرش كه ماجرا را فهمید گفت بهتر است كه رومینا خودش، خودش را بكشد به جای اینكه من بكشمش، این حرف‌ها باعث شد رومینا بترسد، فكر می‌كنم به همین خاطر هم فرار كرد، توی نامه‌ای كه قبل از فرار نوشته بود هم همین را گفته بود، خطاب به پدرش گفته حالا كه می‌خواستی من خودم را بكشم، پس من می‌روم و فكر كن كه من مرده‌ام.»
 
چرا خواستگار رومینا آزاد و دوباره دستگیر شد؟
بهمن روز پنجشنبه، هشت خرداد به اتهام آدم‌ربایی دستگیر شد. این پسر 29 ساله پیش از این در گفت‌وگو با «اعتماد» به ماجرای ارسال یك عكس دو نفره از خود و رومینا اشاره كرده و گفته بود كه انگیزه اصلی برای گرفتن این عكس، نمایش خواست رومینا برای این فرار بود. او تاكید كرده بود كه همین عكس در دادگاه به معنای رضایت رومینا و رفع اتهام آدم‌ربایی تفسیر شده بود، اما اسفندیار، یكی از عموهای رومینا  گفته بود كه دلیل فوران خشم پدر، دیدن همین تصویر از دخترش بود:«آنقدر ناراحت بود كه بدون صیغه بدون عقد ناموسش پیش یه مرد دیگست، عكس و اس‌ام‌اس میومد براش، نمی‌تونست سرشو از خجالت پیش در و همسایه بلند كنه.»

سرهنگ مجید‌رسول‌زاده، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی گیلان در گفت‌وگو با «مهر» دستگیری بهمن خاوری را به منظور رسیدگی به پرونده قتل رومینا اشرفی عنوان كرده و گفته كه این اقدام با دستور مقام قضایی صورت گرفته است. آد‌م‌ربایی و نقش ‌داشتن در عصبانیت پدر رومینا از اتهامات وارد بر این فرد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha