اگرچه آمار جان‌باختگان کرونا در کشور کاهش یافته است اما تعداد مبتلایان جدید هر روز رقم بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. این در حالی است که در 15‌استان هم هیچ مورد فوتی گزارش نشده و در 5استان نیز تنها یک مورد فوتی ثبت شده است.

کرونا کم است، اما هست

سلامت نیوز:اگرچه آمار جان‌باختگان کرونا در کشور کاهش یافته است اما تعداد مبتلایان جدید هر روز رقم بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. این در حالی است که در 15‌استان هم هیچ مورد فوتی گزارش نشده و در 5استان نیز تنها یک مورد فوتی ثبت شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،با این وجود استان خوزستان هنوز در وضعیت قرمز قرار دارد و استان‌های لرستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی و خراسان رضوی وضعیت نگران‌کننده‌ای دارند. مجموع این اخبار در کنار هم این نکته را تذکر می‌دهد که کرونا هنوز تمام نشده و نباید همانند برخی از هموطنان بی‌خیال این بیماری شد.سخنگوی وزارت بهداشت به روال هر روز، جمعه هم آمار مبتلایان جدید به کرونا در کشور را ارائه کرد.

آقای کیانوش جهانپور با اعلام اینکه 2819‌مبتلای جدید در فاصله ظهر روز پنج‌شنبه تا ظهر روز جمعه در کشور شناسایی شده‌اند تاکید کرد: از این تعداد 547‌مورد موارد بستری بوده است و 2272‌مورد هم مبتلایان سرپایی بوده‌اند. وی در ادامه سخنان خود به آمار بهبودیافتگان از کرونا هم اشاره کرد و اظهار داشت: بیش از 114‌هزار نفر از مبتلایان در این روزها بهبود یافته و از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ترخیص شده‌اند. از سوی دیگر متاسفانه از ظهر روز پنج‌شنبه تا ظهر روز جمعه 50‌نفر از هموطنان فوت کرده‌اند که به این ترتیب جمع کل فوت‌شدگان به 7677‌نفر رسیده است.


بهبودیافتگان زیاد می‌شوندبازگشت هموطنان به زندگی عادی اتفاقی است که در روزهای گذشته در شهرهای بزرگ و کوچک کشور دیده می‌شود. برخی از هموطنان بی‌خیال کرونا شده‌اند و به‌گونه‌ای به زندگی اجتماعی خود ادامه می‌دهند که گویا دیگر کرونایی در کار نیست. البته با تلاش کادردرمانی و رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم آمار تلفات به‌شدت کاهش یافته اما این مساله نباید بهانه‌ای برای نادیده گرفتن کرونا باشد. معاون کل وزارت بهداشت که این روزها در استان سیستان‌و‌بلوچستان به سر می‌برد درباره شیوع کرونا در نیمه‌جنوبی کشور گفته است:

به‌دنبال روند ابتلا به کووید‌۱۹ در استان‌های جنوبی کشور، فرضیه عدم انتقال ویروس کرونا در مناطق گرمسیری رد شده است، اما همچنان نگران تأثیر حضور افراد در فضاهای بسته هستیم. دکتر ایرج حریرچی در چابهار با بیان این مطلب افزود: در حالی که روند موارد ابتلا به کرونا در سایر نقاط کشور رو به کاهش است در سیستان‌و‌بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان شاهد افزایش آمار روزانه ابتلا هستیم و به نظر می‌رسد این مناطق بعد از رسیدن سایر نقاط کشور به اوج همه‌گیری در حال ورود به این مرحله هستند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر کاهش کلی موارد ابتلا به ویروس کووید‌۱۹ در کشور، درصد موارد بستری و مرگ نیز ۷۰ تا ۸۰‌درصد کاهش داشته است و در سیستان‌و‌بلوچستان نیز قسمت اعظم موارد ابتلا را موارد سرپایی تشکیل می‌دهد، افزود: روند افزایش موارد در این استان از نیمه دوم اردیبهشت به بعد شروع شد ولی در چند هفته اخیر میزان ابتلا به شکل نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است. معاون کل وزارت بهداشت در ادامه افزود: محدودیت‌هایی که در روزهای نخست به خوبی در استان اجرا می‌شد، به‌طور کلی کاهش یافته و به نظر می‌رسد که از اردیبهشت به بعد تاب‌آوری عمومی برای تحمل محدودیت‌های اقتصادی و اجتماعی توسط مردم استان کمتر شده است و به نوعی شاهد عادی‌سازی بودیم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران هم البته خبرهای خوبی ارائه کرده و از بهبودی قطعی بیش از ۸۸‌درصد بیماران مبتلا به کرونا در استان تهران گفته است. آقای علیرضا زالی در مراسم رونمایی از تندیس فرشته مهر مدافعان سلامت و گرامیداشت ۱۱۰‌شهید و ۳۰۰۰‌جانباز راه سلامت تاکید کرد: میزان بهبودیافتگان قطعی کرونایی تا ظهر روز جمعه عدد 7‌/88دهم درصد است که بخشی از این افراد به‌دلیل این که همچنان در دوران نقاهت به‌سر می‌برند و دو هفته بهبودی کامل نشده در زمره آمار بهبودیافتگان نیستند. به گفته زالی اعلام این دو عدد کافی است که مردم سربلند ایران از ره یافت‌های سترگی که در سایه همت دستان چیره‌دست سپیدپوشان عرصه سلامت محقق شده، آگاه شوند.


کرونا و تعطیلی همچنان برخی اماکندر یک هفته گذشته برخی اماکن عمومی با نظر ستاد ملی مقابله با کرونا بازگشایی شدند. این اماکن وظیفه دارند پروتکل‌های دقیق بهداشتی را رعایت کرده و نیز در سایت اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ثبت نام کرده و بارکد لازم را دریافت کنند. از سوی دیگر به مردم هم گفته است که قبل از ورود به مغازه یا یک محل عمومی حتماً کد نصب شده روی دیوار و ورودی محل را دیده و حتی با استفاده از گوشی هوشمند خود آن را چک کنند.

اما دیروز معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ اماکنی که همچنان به‌دلیل نگرانی از شیوع کرونا اجازه فعالیت ندارند را اعلام کرد. سرهنگ نادر مرادی با اشاره به بازگشایی صنوفی که در دوران شیوع کرونا اصطلاحاً پرخطر نامیده شدند، گفت: با تصمیم ستادملی مقابله با کرونا این دسته از صنوف نیز فعالیت خود را به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نیز ثبت‌نام در سامانه وزارت بهداشت آغاز کرده‌اند.

به گفته وی همچنان یکسری از صنوف، اماکن و فضاها هستند که اجازه فعالیت ندارند که تالارهای پذیرایی، سالن‌های سینما و تئاتر، استخرها، اماکن سرپوشیده ورزشی گروهی مانند والیبال، بسکتبال، فوتبال و ... اماکن ورزشی مربوط به ورزش‌های تن ‌به‌ تن نظیر کشتی، کاراته، تکواندو و ... از جمله آن‌ها هستند.

معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ درباره اینکه آیا باشگاه‌های بدنسازی اجازه فعالیت دارند، گفت: برابر مصوبات سالن ورزش‌های انفرادی می‌توانند فعالیت کنند. به همین دلیل نیز باشگاه‌های بدنسازی امکان فعالیت دارند، اما به متصدیان آن‌ها آموزش‌های لازم داده شده و آنان ملزم به رعایت نکات بهداشتی و انتقال آن به مراجعه‌کنندگان خود هستند.

مرادی بر ممنوعیت عرضه قلیان نیز تاکید کرد و گفت: عرضه قلیان همچنان ممنوع است و در صورت مشاهده علاوه بر پلمپ واحد صنفی مذکور، پرونده قضایی نیز برای متخلف تشکیل خواهد شد. موضوع استفاده از قلیان و خطر آن در زمینه شیوع مجدد کرونا در کشور از سوی دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات هم مورد اشاره قرار گرفته است. دکتر محمدرضا مسجدی ضمن انتقاد از آنچه که «رشد صنایع دخانی در چند سال اخیر» خوانده، در عین حال نسبت به خطر موج جدید کرونا در مصرف‌کنندگان مواد دخانی به‌دنبال بازگشایی قهوه‌خانه‌ها هشدار داده است.

وی با تاکید بر اینکه دخانیات می‌تواند برای کسانی که در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند، مشکل‌آفرین باشد، گفت: مطالعات نشان داده است که مصرف‌کنندگان کالاهای دخانی در صورت ابتلا به بیماری کووید۱۹، شدت بیشتری از بیماری را تجربه خواهند کرد و احتمال بستری شدن آن‌ها در آی‌سی‌یو هم افزایش می‌یابد. دکتر مسجدی تاکید کرده است: «اگر قرار باشد در رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها بازگشایی‌هایی صورت گیرد و مراقبت‌های بهداشتی انجام نشود، فکر می‌کنم با موج جدید در گروهی مواجه هستیم که دخانیات مصرف می‌کنند.

توصیه ما به افراد به‌ویژه قشر جوان آن است که از مصرف دخانیات و قلیان به شکل گروهی پرهیز کنند؛ کرونا باکسی تعارف ندارد و به راحتی منتقل خواهد شد. همزمانی کرونا با هفته ملی مبارزه با دخانیات زمان مناسبی است که این پیام بهداشتی را به مردم برسانیم.» هشدارها در حالی به مردم منتقل می‌شود که متاسفانه در تعطیلات هفته گذشته جمعیت زیادی از هموطنان اقدام به سفرهای تفریحی به‌خصوص به مقصد شمال کشور کردند. نتیجه این سفرها نیز شلوغی شهرهای شمالی کشور و ساحل دریا به‌دلیل تراکم جمعیت بود که می‌تواند خطرناک باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha