سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 29425
سلامت نیوز : رئیس سازمان انتقال خون ایران عنوان كرد: تولید پلاسمای «اختصاصی» نقش مهمی در بهبود اقتصادی سلامت و درمان ایفا می‌كند و رقمی بالغ بر20 میلیون یورو صرفه جویی ارزی به دنبال دارد.

دكتر ابوالقاسمی در گفت وگو با ایسنا، درباره تولید پلاسمای اختصاصی توضیح داد: امیدواریم بتوانیم با تولید سرم‌های ضد هاری، ضد کزاز، ضد هپاتیت و آنتی دی به حوزه تولید پلاسمای اختصاصی ورود پیدا کنیم. پلاسماهای اختصاصی، امروزه به عنوان داروهای گران قیمت از خارج کشور وارد می‌شوند.

وی اضافه كرد: اقدامات اولیه مربوط به پروسه تولید پلاسماهای اختصاصی انجام شده است. این عملیات در شركت پالایش و پژوهش سازمان انتقال خون صورت می پذیرد.

دكتر ابوالقاسمی در پاسخ به این پرسش كه آیا برای تولید سرم‌های اختصاصی نیاز به واردات تجهیزات و دستگاههای ویژه‌ای وجود دارد یا خیر گفت: با همین سیستمی كه داریم مبادرت به جذب اهدا كننده خواهیم كرد. با یك سرمایه گذاری اندك این طرح قابل اجراست به این علت كه دستگاههای مورد نیاز را در اختیار داریم و برای ما آشنا هستند.

رئیس سازمان انتقال خون ایران، بومی سازی تولید سرم‌های اختصاصی از پلاسمای ایرانی را بسیار حائز اهمیت خواند و اظهار كرد: این سرم‌ها نقش بسیار مهم و حیاتی دارند. تلاش می‌كنیم با استفاده از فرآورده خونی پلاسما، این سرم‌ها را تهیه و دراختیار هموطنانمان قرار دهیم. 15سال پیش واكسن ضدهاری را در ایران تهیه می‌كردیم كه تولید آن از سال 79 متوقف شد. از برنامه های سازمان در سال جاری آغاز تولید سرم ضدهاری و سایر سرم‌هایی است كه به آنها اشاره شد.

وی اضافه كرد: اكنون نیاز به وجود سرم‌های ضدهاری در كشور احساس می‌شود. اگر سرم ضدهاری برای فردی كه توسط سگ و حیوانات شبیه به آن صدمه دیده است تزریق نشود، جان خود را از دست می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha