شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 294274

یک متخصص خون و آنکولوژی اطفال گفت: استفاده از تست سرولوژی یا خون برای تشخیص بیماری کرونا یا بیماریابی به تنهایی کافی نیست.

تست سرولوژی به تنهایی برای بیماریابی کافی نیست

سلامت نیوز:یک متخصص خون و آنکولوژی اطفال گفت: استفاده از تست سرولوژی یا خون برای تشخیص بیماری کرونا یا بیماریابی به تنهایی کافی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، غلامرضا باهوش متخصص خون و آنکولوژی اطفال درباره دقت تست خون برای شناسایی ویروس کرونا اظهار کرد: سرولوژی با تاخیر می‌تواند نتیجه را نشان دهد و اگر هدف بیماریابی است، سرولوژی توانایی چنین کاری را ندارد.


وی ادامه داد: سرولوژی در شرایطی می‌تواند کمک کننده باشد که نمونه گیری مشکل داشته و نتیجه PCR منفی شده یا سی تی اسکن ریه مشکوک بوده یا علائم بالینی با درگیری ریه متفاوت باشد، اما اینکه سرولوژی را به عنوان تست تایید تشخیص بیماری یا بیماریابی قرار دهیم، منطقی نیست.


باهوش درباره موضوعات مطرح شده درباره اینکه گروه‌های خونی خاص در معرض بیماری قرار دارند، تصریح کرد: مطالعات نشان داده که گروه‌های خونی با بروز کرونا و شدت آن ارتباط داشته است، اما متاسفانه مطالعات در سراسر دنیا به صورت پراکنده صورت گرفته و بیشترین اتفاقی که در این مطالعات افتاده این است که گروه‌های علمی‌ به دنبال مطرح کردن خودشان هستند تا اینکه بخواهند کمکی به شناخت بیشتر این بیماری، رفتارها و روش‌های درمانی کنند.


این متخصص خون و آنکولوژی اطفال گفت: به عنوان نمونه از ابتدای پیدایش این بیماری داروهای مختلفی برای درمان مطرح شد، اما همه آنها حذف شدند و همه اینها نشان دهنده این است که برخلاف درخواست سازمان بهداشت جهانی برای انجام مطالعات به صورت جهانی، مطالعات به صورت کشوری انجام شد، اینکه چقدر این مطالعات قابل اتکا هستند هم جای سوال دارد.


وی اظهار کرد: با این حال براساس مطالعاتی که چینی‌ها در زمان بروز کووید-19 داشتند، گروه‌های خونی را با بیماری مرتبط دانستند و اینکه بعدا هم این مطالعات معتبر باشد یا نه خود سوال دیگری است.


باهوش با اشاره به تغییر ژنتیکی ویروس‌های خانواده آنفلوآنزا، تصریح کرد: در بیماری ویروس‌های دیگر وقتی IGG بالا و IGM پایین می‌آید، بدن می‌تواند با تولید پادتن ایمن شود، اما یادمان باشد ویروس‌های گروه خانواده آنفلوآنزا سال به سال تغییر ژنتیکی می‌دهند. دلیل اینکه هر سال افراد واکسن آنفلوآنزا می‌زنند هم همین این است، اما این ایمنی برای سال بعد ممکن است موثر نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha