بحران کرونا حداقل سه هزار و 800‌میلیارد تومان به صنعت گردشگری ایران ضربه زده است. این برآورد مربوط به ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت است.

اعتماد به گردشگری، زمان می‌خواهد

سلامت نیوز:بحران کرونا حداقل سه هزار و 800‌میلیارد تومان به صنعت گردشگری ایران ضربه زده است. این برآورد مربوط به ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،برخی مسوولان وزارت میراث فرهنگی اعتقاد دارند این برآورد بسیار حداقلی است و خسارت‌ها و آسیب‌ها به مراتب بالاتر است. در چنین شرایطی چند روزی است که تورهای گردشگری کار خود را دوباره شروع کرده‌اند. با این حال آنطور که پیداست مردم استقبال زیادی نداشته‌اند و تنها تورهایی که در این مدت کم استقبال شده است طبیعت‌گردی است.

به گفته رییس جامعه تورگردانان ایران تا اطلاع ثانوی نمی‌شود روی گردشگران خارجی حساب باز کرد و گردشگری داخلی را باید قوی کرد. از اواسط اردیبهشت بود که تبلیغات تورهای گردشگری رونق گرفت. شرکت‌ها از طریق پیامک و فضای مجازی تبلیغات بسیار زیادی را برای شروع فعالیت تورهای گردشگری از خرداد‌ماه منتشر کردند.

حرمت‌الله رفیعی، مدیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اعلام کرده بود که «در این باره ما نمی‌توانیم بیکار بمانیم. به همکاران خودم اعلام کرده‌ام برای خرداد تبلیغات‌شان را شروع کنند منتها هیچ‌کدام نباید تعهدی به مسافران بدهند که نتوانند از عهده اجرای آن برآیند.»


مردم اعتماد نمیکنند

اوایل خرداد تورهای گردشگری شروع به کار کردند اما آنطور که انتظار می‌رفت مردم استقبالی از آن نداشتند. آقای ابراهیم پور‌فرج، رییس هیات مدیره جامعه تورگردانان در این باره  می‌گوید: «تورها شروع به‌کار کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که طبیعت‌گردی هم رونق پیدا می‌کند.

اما فکر نمی‌کنم تا پایان سال به شرایط عادی برگردد. اولاً اینکه خود مردم از سفرهای دسته جمعی واهمه دارند و دوم اینکه به هتل‌ها و رستوران‌ها اعتماد نمی‌کنند.» او ادامه می‌دهد: «البته شرکت‌ها برای اینکه نام خود را در این شرایط سر زبان‌ها بیندازند حتماً پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند اما مردم خیلی سخت اعتماد می‌کنند.»


گردشگران به ایران سفر نخواهندکرد

مدتی است که تعدادی از کشورهای همسایه و برخی ایرلاین‌ها به‌خاطر شیوع ویروس کرونا در پذیرش و جابه‌جایی مسافران ایرانی محدودیت‌هایی ایجاد کرده‌اند. شرکت‌های هواپیمایی هم هیچ پروازی برای کشورهای اروپایی اعلام نکرده‌اند.

ابراهیم پور‌فرج با بیان اینکه پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال‌۹۹ نتوان هیچ تور گردشگری را در ایران اجرا کرد، می‌گوید: «به دو دلیل نمی‌توان تور گردشگری را در ایران اجرا کرد؛ نخست آنکه رفت‌و‌آمدی بین کشورها وجود ندارد، مرزها بسته شده و پروازها به حالت تعلیق درآمده است.

دلیل دیگر آن است که سایر کشورها هم سخت درگیر ویروس کرونا هستند و اصلاً پاسخگوی درخواست ما برای سفر به ایران نیستند. فعلاً نه ما و نه آن‌ها نمی‌دانیم چه چیزی در انتظار است.» او می‌گوید: «حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که ویروس کرونا تا پایان خردادماه ریشه‌کن شود، باز نمی‌توان انتظار داشت گردشگران خیلی سریع به ایران سفر کنند؛ زمان می‌برد تا مردم بار دیگر به شرکت‌های هواپیمایی، هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و سرویس حمل‌و‌نقل اعتماد کنند.

تا آن موقع تصمیم بر آن است که گردشگری داخلی تقویت شود، به همین خاطر سفرهای داخلی زودتر آغاز می‌شود. از این طریق می‌توان امنیت را القاء و زمینه را برای سفر گردشگران خارجی فراهم کرد.»


وام 12‌درصد یک شوخی با صنعت گردشگری استقرار شد دولت برای جبران خسارت از صنعت گردشگری به آن‌ها یک وام 12‌درصد بدهد. وامی که نه تنها به مذاق بخش گردشگری خوش نیامد بلکه آن را بی‌تأثیر دانستند. اما دولت ادعا دارد نمی‌تواند به هیچ عنوان خسارت بخش گردشگری را جبران کند. «عبدالناصر همتی» رییس بانک مرکزی ایران در یادداشتی که در اینستاگرام شخصی خود منتشر کرده به تاثیرات ضایعه‌بار شیوع کرونا بربخش گردشگری اشاره کرده و گفته است: «به‌دلیل مشکلات جدی در بودجه امسال جبران کامل خسارت‌های این بخش مقدور نیست.»

از آن طرف فعالان بخش گردشگری ناراضی هستند رییس جامعه هتل‌داران ایران پیش از این  بسته حمایتی دولت برای جبران خسارت بخش گردشگری را بی‌تأثیر دانسته و گفته است: «وام ۱۲درصدی دولت به‌دلیل آسیب صددرصدی صنعت گردشگری به تسهیلاتی با سود تک‌رقمی، بازپرداخت پنج‌ساله و یک دوره تنفس یک‌ساله تبدیل شود.»

حمزه‌زاده همچنین درخواست کرد بخشودگی مالیاتی شامل حال صنعت گردشگری شود و در ادامه اظهار کرد: «مالیات وقتی محاسبه می‌شود که درآمدی حاصل شده باشد و چون همه هتل‌ها، آژانس‌ها و مراکز اقامتی تعطیل هستند، درآمدی ندارند که مالیات براساس آن محاسبه شود و لازم است برای جبران بخشی از ضرر و زیان این صنعت، حداقل تا پایان امسال از معافیت صددرصدی مالیاتی برخوردار شوند.»

پور‌فرج با بیان اینکه وامی که با عنوان حمایت از صنعت گردشگری با سود ۱۲درصد درنظر گرفته‌اند، فقط شرکت‌های گردشگری را به بانک‌ها بدهکارتر می‌کند، می‌گوید: هنوز کار را شروع نکرده و درآمدی حاصل نشده، دوره تنفس این وام تمام شده و باید آن را به بانک بازگرداند. آیا می‌توان نام این تسهیلات را کمک مالی گذاشت؟رییس جامعه تورگردانان ایران با طرح این پرسش که برنامه دولت برای حمایت از نیروی کار متخصص گردشگری چیست، می‌گوید:

«اگر آن‌ها بیکار شوند هم دولت و هم بخش خصوصی، متحمل خسارت زیادی می‌شوند. از یک طرف دولت باید حقوق بیکاری بدهد و از طرف دیگر به بدنه تخصصی گردشگری آسیب وارد شده است. شاید بهتر باشد راهکار دیگری داشته باشند، یقیناً ما قصدی برای تعدیل و بیکار کردن این نیروها نداریم برای همین از دولت تقاضا داریم مسیر دیگری را برای کمک به صنعت گردشگری انتخاب کند.»

او با بیان اینکه اگر این سرمایه‌های انسانی را از دست بدهیم، دیگر نمی‌توانیم جایگزین کنیم و یقیناً صنعت گردشگری در ایران تا چند سال دیگر هم نمی‌تواند خود را جمع کند، می‌گوید: «دولت باید به این نکات ظریف توجه کند. ما از وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتظار نداریم، چون می‌دانیم علاقه‌مند است که به این صنعت کمک شود اما بودجه‌ای در اختیار ندارد.

انتظار ما از دولت است که متناسب با نیاز به صنعت گردشگری کمک کند. بخش خصوصی در این شرایط به حمایت‌های معنوی و دانش و علم بخش دولتی نیازی ندارد. گردشگری الان فقط کمک مالی می‌خواهد تا در یک سال آینده به وضعیت قبل برگردد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha