سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۴
سلامت نیوز : معاون توسعه مدیریت و منابع گفت: 39 درصد پست های وزارت بهداشت بلاتصدی است.

دکتر عباس حسنی، معاون توسعه مدیریت و منابع در گفت و گوئی با وب دا ضمن بیان این مطلب ،به تشریح مجموعه اقدامات امور نیروی انسانی وزارت بهداشت پرداخته است .متن کامل این گفت و گو به شرح زیر است:

*آیا نیازهای استخدامی وزارت بهداشت برطرف شده است؟

**خیر، مجموعه وزارت بهداشت در حال حاضر حدود 321000 پست مصوب دارد که از این مقدار، حدود 93600 ردیف غیرهیات علمی و 3700 ردیف هیات علمی، بلاتصدی است. اگر به این رقم، تعداد پستهای 46/14 را که مقرر است با بازنشسته شدن متصدیان آن حذف گردند وحدودا 28000 ردیف می باشند، اضافه کنیم مشخص می شود که حدود 125000 ردیف از کل پستهای وزارت بهداشت یعنی 39درصد، بلاتصدی است.

علاوه بر این، بیمارستانها، دانشکده ها و مراکز بهداشتی بسیاری در سالهای اخیر به بهره برداری رسیده اند که فاقد تشکیلات و پست سازمانی هستند و با نیروهای قرادادی و طرحی و ... مشغول ارائه خدمت می باشند. وزارت بهداشت بر اساس اطلاعات جمع آوری شده در سال 89، حدودا به 41000 نیروی تخصصی صرفا برای مراکز جدیدالاحداث و توسعه یافته در سالهای 88و89 نیاز دارد.

همچنین از شاغلین موجود نیز همه ساله تعداد زیادی بازنشسته می شوند و بایستی جایگزین گردند. از سال 89 تا پایان سال 93 در حدود 22000 نیرو از شاغلین رسمی و پیمانی وزارت متبوع بازنشسته خواهند شد.

بنابراین نیازهای نیروی انسانی وزارت متبوع علی رغم تلاشهای فراوان مسئولین و دست اندرکاران وزارت متبوع جهت اخذ مجوز استخدام و همچنین همکاریهای دلسوزانه مسئولین معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری جهت تخصیص مجوزهای مورد نیاز، مرتفع نشده و همچنان فاصله زیادی با استانداردها جهانی و حتی معیارهای توافق شده داخلی دارد.

*نیاز وزارت بهداشت به مجوزهای استخدامی چگونه و در چه حوزه هایی است؟

**با توجه به رسالت وزرات بهداشت که تامین و ارتقای سه رکن اصلی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جامعه می باشد نیازهای اساسی نیروی انسانی بیشتر در این سه حوزه (نسبت به حوزه های عمومی و پشتیبانی و فنی و ...) است که البته با توجه به مقدم بودن امر پیشگیری بر درمان، و همچنین حاکمیتی بودن مشاغل بهداشتی، تلاش وزارت بهداشت در وهله اول درزمینه تامین نیازهای نیروی انسانی واحدهای بهداشتی به ویژه در مناطق روستایی و مناطق محروم و تکمیل شبکه های بهداشتی کشور است. وزارت بهداشت در این بخش حدودا 19000 نیرو نیاز دارد. پس از آن نیازهای بیمارستانها و مراکز آموزشی درمانی جدیدالتاسیس و توسعه یافته مدنظر قرار دارد که بالغ بر 15000 نفربرای سالهای 88و89 است.این وزارتخانه در حوزه آموزش پزشکی، با مشکل جدی در تامین اعضای هیات علمی و رسیدن به استانداردهای نسبت استاد به دانشجو مواجه است.همچنین مجموع هیات علمی مورد نیاز برای رعایت نسبت استاد به دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزشی فعلی حدود 3500 نفر است. در اینجا باید این نکته را نیز اضافه کنم که علاوه بر نیازهای دانشکده های موجود، در سالهای اخیر برخی از دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی به دانشگاه تبدیل شده و دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی زیادی نیز تاسیس و یا ارتقا یافته اند که برای عمل به رسالت خود و حفظ کیفیت آموزش و پژوهش به شدت نیاز به تامین نیروی هیات علمی (در حدود 5000 نفر) وجود دارد.

* تکلیف مراکز جدیدالاحداث و توسعه یافته که با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند چیست؟

**وزارت بهداشت در طی سالهای اخیر بر اساس مصوبه های هیات دولت و یا طرح سطح بندی خدمات و طرح گسترش شبکه ها، تعداد بسیار زیادی مراکز جدید احداث کرده و بخشهای زیادی را در داخل مراکز قبلی گسترش داده است که برخی از آنها به دلیل نیازهای مبرم به هر شکل ممکن راه اندازی شده است که این بخشها با حداقل نیروهای قراردادی مشغول ارائه خدمت هستند. تعداد زیادی از این مراکز هم آماده بهره برداری هستند ولی متاسفانه به دلیل عدم تامین نیازهای نیروی انسانی خود ،راه اندازی نشده اند و در صورتی که مجوز استخدام آنها فراهم شود با شروع بهره برداری آنها ،دانشگاههای علوم پزشکی می توانند خدمات بهداشتی ودرمانی بیشتری را به مردم ارائه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha