یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 294336

بسیاری از خانم‌ها در این روزها كه ترس از ابتلا به بیماری كرونا همچنان قوت دارد از مراجعات پزشكی زنانه به مراكز درمانی و كلینیك‌ها برای درمان یا حتی معاینات معمول پرهیز می‌كنند.

جراحی‌های زنانه در دوران کووید-19

سلامت نیوز:بسیاری از خانم‌ها در این روزها كه ترس از ابتلا به بیماری كرونا همچنان قوت دارد از مراجعات پزشكی زنانه به مراكز درمانی و كلینیك‌ها برای درمان یا حتی معاینات معمول پرهیز می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،در این میان برای بسیاری از زنان، مسأله به تعویق افتادن درمان‌هایی كه پیش از این برایشان ضروری شناخته شده بود نگران‌كننده شده است. چنین دغدغه‌ای موجب شد با دكتر آمنه لاهوتی، متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ ناباروری گفت‌وگو كنیم.

در حوزه زنان و زایمان نیز مانند بسیاری از دیگر رشته‌های پزشكی دو نوع جراحی داریم. بعضی از جراحی‌ها اورژانسی هستند كه در صورت انجام ‌نشدن به آسیب جدی یا فوت بیمار منجر می‌شوند. بعضی دیگر از جراحی‌ها غیراورژانسی هستند و می‌توان بدون نگرانی از تهدیدآمیز بودن آنها برای سلامت بیمار انجام آنها را تا مدتی به تعویق انداخت.اما در هر حال صورت گرفتن جراحی‌های غیراورژانسی نیز برای بیمار ضروری است و نمی‌توان برای همیشه از آن صرف‌نظر كرد.

 جراحی‌تان را به بعد از كرونا موكول كنید

خود اعمال جراحی‌های غیرضروری به سه دسته ضروری، نیمه‌ضروری و غیرضروری تقسیم‌بندی می‌شوند.دكتر لاهوتی در این باره توضیح می‌دهد: «اعمال جراحی ضروری در این دسته شامل مواردی است كه این ظرفیت را دارد كه به‌سرعت وخیم‌تر شود تا جایی كه ممكن است انجام جراحی‌ها حالت اضطراری پیدا كند. مثال این مورد در حوزه زنان انواع سرطان‌های زنان و جراحی‌های مرتبط با آنهاست.

یا مواردی مثل خونریزی نه‌چندان شدید ولی مداوم كه به حدی شدید نیست كه تهدیدكننده جان بیمار باشد و عمل جراحی اورژانسی را طلب كند، اما آنقدر هست كه به درمان دارویی جواب نداده و در طولانی‌مدت باعث كم‌خونی شدید و آسیب به بیمار می‌شود.این متخصص زنان می‌افزاید:

«عمل جراحی فریز تخمك یا تخمدان در خانمی كه به‌ علت سرطان سینه قرار است رادیوتراپی شود، اما هنوز فرزند ندارد و می‌خواهد در آینده صاحب فرزند شود، ضروری محسوب می‌شود.» این اعمال جراحی را می‌توان تا یك ماه به تعویق انداخت اما نهایتا با رعایت نكات ایمنی مربوط به جراحی در زمان شیوع كرونا باید انجام شوند و نمی‌توان بیش از یك ماه آنها را عقب انداخت. 

جراحی فیبروم‌ها را كمی به تعویق بیندازید

اعمال جراحی نیمه‌ضروری آنهایی است  كه اگرچه باعث ایجاد درد، اختلال عملكرد یا ناتوانی در بیمار می‌شود، اما بعید است به‌سرعت وخیم یا اضطراری شود. دكتر لاهوتی با بیان این مطالب توضیح می‌دهد: «مثلا انجام كولپوسكوپی (روشی تشخیصی برای بررسی مقیاسی روشن از دهانه رحم و اندام تناسلی زنان) در بیماری كه در پاپ‌اسمیر گزارش مشكوك یا غیرطبیعی داشته است، می‌تواند تا سه ماه به تعویق بیفتد.

ولی بهتر است تا زمانی كه بیماری كرونا در وضعیت قرمز است، انجام نشود. همچنین برداشتن فیبروم رحمی در خانمی كه علائم ناشی از بزرگ‌ شدن فیبروم را دارد و گریزی از عمل جراحی نیست می‌تواند مدتی به تعویق بیفتد یا هیستروسكوپی (یك عمل جراحی تشخیصی برای بررسی و تشخیص خونریزی‌های غیرطبیعی رحمی) در خانمی كه لكه‌بینی به‌علت پولیپ رحمی دارد.»

به گفته این متخصص زنان و زایمان، جراحی‌های غیرضروری شامل مواردی همچون اعمال جراحی پیشرفته اندومتریوز یا لاپاروسكوپی‌هایی است كه در حوزه ناباروری انجام می‌شود.

همین‌طور بستن لوله‌های رحمی آسیب‌دیده قبل از انتقال جنین در خانمی كه آی‌وی‌اف شده و جنین فریز دارد، جزو جراحی‌های ضروری محسوب شده اما اورژانسی نیست. اعمال جراحی زیبایی هم كه اصولا غیرضروری هستند و به درخواست بیمار انجام می‌شوند. 

شما باید به‌سرعت جراحی شوید!

اعمال جراحی اورژانس شامل اعمال جراحی‌ای است كه در صورت انجام ‌نشدن منجر به ایجاد آسیب در بیمار می‌شود.

این متخصص در این باره می‌گوید: «پیچ‌خوردگی تخمدان كه در صورت انجام‌ نشدن عمل جراحی باعث از دست رفتن تخمدان می‌شود یا خونریزی شدید رحمی كه در صورت انجام‌‌نشدن كورتاژ باعث وقوع شوك و حتی مرگ بیمار خواهد شد. به همین دلیل در انجام این جراحی‌ها نباید درنگ كرد.»وی می‌افزاید:

«بیماران باردار هم در حوزه زنان قرار می‌گیرند و مانند زنان غیرباردار عمل جراحی در آنها ممكن است اورژانسی یا غیرضروری باشد. برای مثال اعمال جراحی اورژانس در حوزه بارداری و زایمان شامل خونریزی شدید ناشی از سقط، كنده شدن جفت، افت ضربان قلب جنین یا علائمی از آسیب جنینی داخل رحم است كه در صورت انجام‌‌نشدن عمل جراحی باعث مرگ مادر یا جنین یا هر دو خواهد شد. 

بعضی از موارد نیز به خودی خود اورژانسی نیستند اما به‌سرعت ممكن است به یك وضعیت اورژانسی تبدیل شوند. سزارین در صورتی كه با دلایل پزشكی و از قبل تعیین‌شده باشد یا سزارین تكراری در خانمی كه زایمان قبلی فرزندش نیز به روش سزارین بوده است، شرایط كم‌خطرتری از سزارین اورژانس دارد. اما به هرحال سزارین یك عمل جراحی بزرگ محسوب می‌شود و بهتر است تا حد امكان، بجز در موارد ضروری انجام نشود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha