متأسفانه با وجودی‌که در ساعات پایانی روز گذشته فرماندار شهرستان کهگیلویه از مهار آتش در منطقه خائیز خبر داده بود اما براساس اطلاعات به‌دست آمده مجدداً آتش در منطقه شعله‌ور شده و به‌سمت بهبهان در حال پیشروی است.

یک بی‌تدبیری، دوباره آتش خائیز را شعله‌ور ساخت

سلامت نیوز: متأسفانه با وجودی‌که در ساعات پایانی روز گذشته فرماندار شهرستان کهگیلویه از مهار آتش در منطقه خائیز خبر داده بود اما براساس اطلاعات به‌دست آمده مجدداً آتش در منطقه شعله‌ور شده و به‌سمت بهبهان در حال پیشروی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آنا، چند روزی است که خبرهای نگران‌کننده‌ای از آتش‌سوزی در مراتع سه استان بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد فضای اخبار محیط زیستی را به خود اختصاص داده است.


این حریق ابتدا در بهبهان در خارج از مناطق حفاظت‌شده محیط‌زیست آغاز شد اما بی‌توجهی به آن باعث سرایت آتش به منطقه حفاظت‌شده خائیز شد و منابع طبیعی کشور را در معرض تهدید قرار داد.


منطقه حفاظت‌شده خائیز با وسعت بیش از ۲۵ هزار هکتار، یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات‌وحش کشور است که در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و به‌واسطه پوشش گیاهی خاص همچون گون، اسپند، شیرین بیان، آویشن، بادام، ارزن و همچنین گونه‌های جانوری متنوع مانند عقاب، باز، روباه، پلنگ، کل و بز و ... از سال ۱۳۷۷ به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.


آتش‌سوزی ابتدا خارج از منطقه حفاظت‌شده اتفاق افتاد
این منطقه از عصر روز پنج‌شنبه (۸ خرداد ماه) دچار آتش‌سوزی شده و متأسفانه این روند تا چند ساعت گذشته ادامه داشت. دمای بالای هوا، وقوع آتش‌سوزی در ارتفاعات، وزش مداوم باد و صعب‌العبور بودن منطقه باعث شده بود تا مهار آتش با مشکل مواجه شود.


سید اسدالله هاشمی مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در ارتباط با این آتش‌سوزی به خبرنگار ما گفت: منطقه حفاظت‌شده خائیز در بین دو شهرستان کهگیلویه و بهبهان قرار دارد و آتش‌سوزی در خارج از منطقه حفاظت‌شده بهبهان آغاز و از غروب پنج‌شنبه به خائیز رسید.


وی در این‌باره افزود: از صبح روز جمعه بالگردهای ارتش و شرکت نفت گچساران در حال اعزام نیروی انسانی به ارتفاعات خائیز هستند اما آنچه در این میان بیش از همه مورد نیاز است بالگردهای آب‌پاش است که علی‌رغم تلاش‌های استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعزام آنها به منطقه (تا ظهر روز گذشته) اتفاق نیفتاده است.
بی‌توجهی مسئولان آتش را از بهبهان به کهگیلویه و بویراحمد رساند
بنا بر اظهارات محمد داسمه  فعال محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در ساعات ابتدایی وقوع آتش‌سوزی، آتش ابتدا چند نقطه کوچک از خائیز را زخم زده بود اما آن قدر بی‌توجهی شد که آتش از بهبهان گذشت و به دهدشت و کهگیلویه و بویراحمد رسید و حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های بهبهان و دهدشت طعمه حریق شد.


کمبود امکانات، عدم اعزام به‌موقع بالگردهای آب‌پاش، کمبود محیط‌بان و فقدان یک مرکز مانیتورینگ و رصد منطقه از مهم‌ترین است که در گسترش یک‌باره آتش مورد انتقاد رسانه‌ها قرار گرفت موضوعی که هر ساله به‌طور مناسبتی مطرح می‌شود.


میانگین سطح حفاظت قرق‌بان‌ها در کهگیلویه و بویراحمد ۳ برابر میانگین کشوری است
غلامحسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در ارتباط با سرانه جنگل‌ها و مراتع این استان می‌گوید: میانگین سطح حفاظت برای هر محیط‌بان و قرق‌بان در کشور ۶ هزار هکتار است که این میزان در کهگیلویه و بویراحمد به ۱۸ هزار هکتار برای هر محیط‌بان است.


به هر ترتیب پس از حدود ۵ روز از آتش‌سوزی در منطقه زاگرس تلاش فعالان رسانه‌ای و محیط زیست پاسخ داد و دولت در نهایت حدود ۱۵ میلیارد تومان به‌منظور تأمین امکانات، تجهیزات و سایر هزینه‌های اطفاء حریق جنگل‌ها و مراتع کشور به این منطقه تخصیص داد.


نوشداروی بعد از مرگ سهراب ما یا همان علاج بعد از واقعه آن‌چنان دیر بود که بخش وسیعی از مراتع و تعداد زیادی از حیات وحش کشور در سایه بی‌تدبیری سوخت تا باردیگر کشور یک فاجعه زیست‌محیطی را علی‌رغم قابل‌ مدیریت بودن آن تجربه کند.


۵ روز زمان نیاز بود تا فریاد فعالان محیط زیست و مسئولان استانی به گوش دولتی‌ها برسد و امکانات لازم همچون بالگرد آب‌پاش به منطقه اعزام شود. متأسفانه با وجودی‌که در ساعات پایانی روز گذشته فرماندار شهرستان کهگیلویه از مهار آتش در منطقه خائیز خبر داده بود اما براساس اطلاعات به‌دست آمده مجدداً آتش در منطقه شعله‌ور شده و به‌سمت بهبهان در حال پیشروی است.


این بی‌تدبیری از آنجا نشأت گرفت که فرماندار کهگیلویه از مهار آتش در ساعات پایانی شب خبر داده بود و همین موضوع اعلام مهار آتش، باعث شد تا نیروهای مردمی امدادرسان که در حال حضور در منطقه بودند از نیمه راه بازگردند اما آتش نیمه خاموش دوباره شعله‌ور شد و به جان جنگل افتاد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha