یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 294343

در سال 98 بالغ بر 2800 هکتار از مراتع استان مرکزی در آتش سوخت که علل 95 درصد این آتش‌سوزی ها ناشی از بی احتیاطی انسانی بوده و اکثر حریق‌ها در روزهای پایانی هفته و تعطیلات رخ داده است.

چقدر برای مواجهه با حریق مراتع آماده ایم

سلامت نیوز:در سال 98 بالغ بر 2800 هکتار از مراتع استان مرکزی در آتش سوخت که علل 95 درصد این آتش‌سوزی ها ناشی از بی احتیاطی انسانی بوده و اکثر حریق‌ها در روزهای پایانی هفته و تعطیلات رخ داده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، سال گذشته اراک در میان شهرستان های استان مرکزی بیشترین میزان حریق مراتع را به خود اختصاص داد.


با توجه به وقوع حریق گسترده جنگل های زاگرس که متاسفانه اخیرا شاهد هستیم این سوال مهم پیش می آید که استان مرکزی تا چه میزان برای مواجهه با چنین حریق هایی در گستره منابع طبیعی خود آمادگی دارد.


عبدالحسین محمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در پاسخ به این سوال به ایسنا گفت: با توجه به اینکه امسال میزان بارندگی در استان مرکزی قابل قبول بوده و این امر باعث ایجاد حجم مناسبی از پوشش گیاهی در مراتع استان شده است، در همین راستا پیش‌بینی‌های لازم جهت مواجهه با آتش‌سوزی مراتع صورت گرفته است.


وی با تاکید بر اینکه از ابتدای سال تمرکز مجموعه استان و شهرستان‌ها بر حفاظت از مراتع بوده و تمامی نکات و موارد ایمنی یاد‌آوری شده است، افزود: در حال حاضر آمادگی کامل در تمامی شهرستان‌های استان وجود دارد، برای تهیه تجهیزات و تامین اعتبار لازم با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مکاتباتی صورت گرفته است تا خرید تجهیزات به سرعت انجام شود.


محمدی تصریح کرد: در حال حاضر برای اطفای حریق نیازمند تجهیزات انفرادی، دمنده، کوله پشتی، بیل، آتش‌کوب و ... هستیم به طوری که هر شهرستان چیزی در حدود 150 تا 200 عدد تجهیزات انفرادی نیاز دارد، اما با توجه به شرایط موجود برای خرید 20 عدد تجهیزات برای هر شهرستان استان مرکزی با سازمان برنامه بودجه مکاتبه صورت گرفته است.


وی با اشاره به تصمیم روز گذشته رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مبنی بر اختصاص 15 میلیارد تومان جهت خرید تجهیزات اطفای حریق که اقدام بسیار مهم و موثری است، افزود: عموما حریق مراتع در نقاط صعب العبور حادث می شود که امکان تردد خودرو وجود ندارد و باید برای اطفا حتما پیاده روی دو تا سه کیلومتری داشته باشیم، بر همین اساس تجهیزات حفاظت فردی از اهمیت بالایی برخوردار است، همچنین در تلاش هستیم که با همکاری فرودگاه اراک بتوان برای حضور در مناطق صعب العبور از ظرفیت این مجموعه و پرواز جهت حضور سریع در مناطق آتش‌گرفته استفاده شود.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با اشاره به تحلیل آمارهای حریق طی سال های 90 تا 98 در استان، بیان کرد: براساس این تحلیل آماری نقاط بحرانی و نیمه بحرانی استان شناسایی شده است و بر همین اساس تمرکز بر این مناطق است تا به محض وقوع حریق امکانات برای اطفا بسیج شود، خوشبختانه تا این لحظه آتش‌سوزی بزرگ و خاصی در استان رخ نداده است، اما به محض وقوع حریق، همه عوامل و امکانات به کار گرفته می شود، از ظرفیت همیاران طبیعت که شمار آنها در استان به 30 هزار نفر می‌رسد نیز استفاده خواهد شد تا کمترین خسارت به مراتع وارد شود.


وی با بیان اینکه وقوع حریق علاوه بر بهم ریختن منظر مراتع و از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری، منطقه را مستعد وقوع سیل می‌کند، گفت: بر همین اساس ضمن شناسایی مناطق بحرانی و نیمه بحرانی، 2400 نفر از همیاران طبیعت در این مناطق آماده باش هستند و از توان آنها در صورت وقوع حریق استفاده می شود.


محمدی اظهار کرد: براساس تحلیل آمارهای 8 ساله اخیر در حوزه وقوع حریق در مراتع استان مرکزی، شهرستان های شازند، اراک، خمین و خنداب به ترتیب جزو مناطق بحرانی هستند و در حال حاضر تمرکز مجموعه منابع طبیعی و همیاران طبیعت بر این مناطق متمرکز شده است.وی اضافه کرد: شازند طی هشت سال اخیر بیشترین حرق مراتع را داشته است، اما به لحاظ اقدامات فرهنگی صورت گرفته خوشبختانه این شهرستان طی سال گذشته در جایگاه هفتم استان از نظر میزان وقوع حریق مراتع قرار گرفت.


محیط بانان مرکزی برای اطفا حریق در آماده باش کامل هستند
به گزارش ایسنا، فرمانده یگان حفاظت محیط استان مرکزی نیز در این باره اظهار کرد: به منظور پیشگیری، آمادگی و مقابله با آتش سوزی‌های احتمالی در مناطق تحت مدیریت این سازمان، محیط بانان استان در حالت آماده باش کامل هستند.


عباس جودکی گفت: با توجه به فصل گرما و افزایش دما، موضوع آتش سوزی‌های احتمالی با حساسیت و جدیت بیشتری پیگیری و پایش شده است و همه محیط بانان استان برای مقابله با هر گونه حریق آماده باش هستند.


وی افزود: سطح آمادگی نیروهای یگان حفاظت محیط زیست در مقایسه با سال گذشته در هنگام بروز حریق در عرصه های طبیعی استان افزایش یافته و این نیروها به تجهیزات اطفاء حریق مجهز شده اند و با پایش های شبانه روزی عرصه های طبیعی استان را از هر گونه حریق احتمالی محافظت می کنند.


جودکی اضافه کرد: برای حفاظت هرچه بیشتر این مناطق، شیفت های شبانه روزی و اکیپ های واکنش سریع اطفاء حریق تشکیل شده است و با آموزش های صورت پذیرفته، در مواقع آتش سوزی در کمترین زمان ممکن وارد عمل خواهند شد.


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان در پایان به مشارکت مردم و جوامع محلی در حفاظت از محیط زیست اشاره و تصریح کرد: با هماهنگی و همکاری اداره کل منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه های مسئول و مسئولان محلی و سازمان های مردم نهاد در مواقع بروز آتش سوزی، از عرصه های طبیعی محافظت خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha