یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 294349

وضعیت بد بدن هنگام نشستن یکی از دلایل رایج کمر درد است و نشستن به حالت خمیده یا قوز کرده می‌تواند فشاری مضاعف به دیسک بین مهره‌های کمر وارد کند.

چند علت کمردرد

سلامت نیوز: وضعیت بد بدن هنگام نشستن یکی از دلایل رایج کمر درد است و نشستن به حالت خمیده یا قوز کرده می‌تواند فشاری مضاعف به دیسک بین مهره‌های کمر وارد کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،متخصص ارتوپدی افزود: ۸۰ درصد مردم یکبار در طول زندگی خود دچار کمردرد می شوند و این عارضه یکسان نیست و دلایل احتمالی زیادی برای آنها وجود دارد.


عباس هدایتی با اشاره به کمر درد به دلیل سیاتیک اظهار داشت: سیاتیک به درد در عصب سیاتیک اشاره دارد که پایه ستون فقرات را به قسمت پشت پاهای شما وصل می کند این بیماری می تواند به دلایل مختلف از جمله فشار استخوان های ستون فقرات به عصب ایجاد شده و نشستن برای مدت طولانی آن را بدتر کند و درد فقط در یک طرف کمر احساس می شود.


این پزشک ادامه داد: کمر درد به دلیل فتق دیسک نیز باعث فشار بر روی دیسک کمر می شود که از حالت طبیعی خارج شده و از بین مهره ها بیرون می زند، این برون زدگی معمولا به سمت نخاع است و باعث ایجاد فشار به نخاع و اعصاب اطراف آن شده که می تواند منجر به درد و حتی بی حسی شود.


هدایتی تصریح کرد: افراد مسن اغلب به عنوان بخشی از روند پیری دچار فتق دیسک می شوند و ممکن است در اثر سقوط با برداشتن اجسام به روشی اشتباه یا انجام یک حرکت تکراری دچار بیرون زدگی دیسک یا همان فتق دیسک شوند.


وی اضافه کرد: کشیدگی عضلات در قسمت کمر می تواند منجر به کمردرد شود و این کشیدگی منجر به سفت شدن عضلات کمر و سختی حرکت خواهد شد، با توجه به اینکه بسیاری از افراد بعد از سه روز تا یک هفته گرفتگی کمرشان بهبود پیدا کرده و بعد از یک ماه کاملا ترمیم می شود اما بعد از آن اگر به حالت نادرست بنشینند یا قدم بردارند می تواند همچنان منجر به کمر درد شود.


هدایتی ادامه داد: زمانی که دیسک بین مهره های ستون فقرات در قسمت پایینی دچار آسیب شود به نام بیماری دیسک دژنراتیو شناخته می شود. این بیماری معمولا در ا فراد مسن دیده می شود و آسیب می تواند به دلیل پاره شدن فیبروز حلقوی دیست باشد که در مرکز هر دیسک نرمی وجود دارد. اگر این قسمت دیسک دچار آسیب یا پارگی شود به دلیل این که خون رسانی کمی در آن وجود دارد نمی تواند خود به خود بهبود پیدا کند. این ماده نرم در مرکز هر دیسک ممکن است در اثر پارگی از محل خود حرکت کند به سمت عقب رفته و به عصب ها فشار وارد کند که نتیجه آن احیای درد به سمت اندام پایین تنه است.


وی افزود: با این که برخی از افرادی که دچار دیسک دژنراسیو هستند هیچ گونه علایمی ندارند اما این درد در قسمت کمر، باسن و ران ها می تواند بسیار شدید بوده و هنگام خم شدن یا نشستن بدتر می شود.


هدایتی اظهار داشت:  وضعیت بد هنگام نشستن یا ایستادن می تواند منجر به کمر درد شده و خم شدن به جلو یا به عقب در حالت ایستاده یا نشسته می تواند منجر به فشار مضاعف به کمر و در نتیجه کمر درد شود و در بسیاری از افراد به دلیل قوز کردن به جلو در حالت نشسته مثلا برای دیدن مانیتور رایانه یا صفحه نمایش تلفن، درد در پشت و گردن ایجاد می شود.


وی توصیه کرد: برای پیشگیری از درد پشت و کمر بهتر است همیشه صاف بنشینید و یوگا به دلیل حرکات کششی که  دارد به تقویت عضلات بدن کمک می کند و  مالیدن روغن هایی مانند زنجبیل و سیاهدانه به کمر همراه با ماساژ می تواند به بهبود سریعتر درد و گرفتگی کمر کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha