دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 294383

مصرف هرنخ سیگار ۱۱ دقیقه از عمرتان می‌کاهددر مطلب زیر دانستنی‌هایی درباره مصرف سیگار آورده ایم که خواندنی است، حتی اگر شنیده یا خوانده باشید.

سلامت نیوز: مصرف هرنخ سیگار ۱۱ دقیقه از عمرتان می‌کاهددر مطلب زیر دانستنی‌هایی درباره مصرف سیگار آورده ایم که خواندنی است، حتی اگر شنیده یا خوانده باشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، هر ساله به مناسبت‌های ملی و جهانی در باره مضرات سیگار کشیدن و این که چرا باید سیگار کشیدن را کنار بگذاریم صحبت می‌شود، اما باز هم آمار‌ها افزایش مصرف سیگار و افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف آن را نشان می‌دهد. با توجه با این که در شرایط اپیدمی کرونا قرار داریم خوب است بدانید بیماری در افراد سیگاری ۸ روز دیرتر از افراد غیرسیگاری بهبود می‌یابد. به هرحال بخشی از این موضوع به خود افراد یعنی من وشما برمی گردد تا تصمیم بگیریم دیگرسیگار نکشیم و حتی درمعرض دود آن هم قرارنگیریم. در این مطلب دانستنی‌هایی درباره مصرف سیگار آورده ایم که خواندنی است، حتی اگر شنیده یا خوانده باشید:


دانستنی‌هایی درباره سیگار

۱- سالانه۶۰۰۰۰ نفر به علت عوارض سیگار در ایران فوت می‌کنند.

۲- کشیدن سیگار در زنان باردار سبب مرگ تقریبا ۴ هزار نوزاد در سال می‌شود.

۳- دود سیگار محیط بیشتر از مصرف مواد قندی در پوسیدگی دندان‌های کودکان نقش دارد.

۴- روزانه ۱۵ میلیارد نخ سیگار در سراسر جهان خریداری می‌شود، به عبارت دیگر هردقیقه ۱۰ میلیون نخ.

۵- مصرف مواد دخانی هر ۸ ثانیه یک نفر را می‌کشد و سالانه ۴ میلیون مرگ در پی دارد.

۶- احتمال مرگ افرادی که فشارخون یا کلسترول بالا دارند با مصرف سیگار به ۲ برابر افزایش می‌یابد.

۷- پنجاه درصد از زنان سیگاری بر اثر حمله قلبی جان خود را ازدست می‌دهند.

۸- افرادی که در معرض دود سیگار هستند ۲۰ درصد بیشتر دچار فراموشی می‌شوند چه برسد به این که خودشان سیگار بکشند.

۹- سیگار و تنباکو دومین عامل مرگ و میر در دنیا شناخته شده است وهر ۸ ثانیه یک فرد سیگاری جانش را از دست می‌دهد.

۱۰- مصرف هرنخ سیگار ۱۱ دقیقه از عمرتان می‌کاهد.


سیگار و اطلاعات جهانی

۱ -به گفته سازمان بهداشت جهانی، سرطانی که ممکن است برای افراد سیگاری بیشتر رخ دهد، سرطان ریه، مثانه، خون، مغز، استخوان، روده، مری، کلیه، حنجره، کبد، دهان، پانکراس، معده و حتی گلو است.

۲- عامل طعم دهنده به سیگار، ماده شیمیایی اوره است. این ماده، بخش اعظمی از ادرار انسان را تشکیل می‌دهد.

۳- در حالی که ۲۰ درصد از محتویات سیگار را قند تشکیل می‌دهد، بسیاری از افراد سیگاری مبتلا به دیابت (مرض قند)، از این حقیقت بی اطلاعند. سیگار می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

۴- افراد سیگاری در چین در طول سال ۳ میلیون سیگار در دقیقه مصرف می‌کنند که به همین دلیل کشور چین یکی از کشور‌های رکورد دار سیگاری است.

۵- در سال ۱۹۱۷، در جریان جنگ جهانی اول و در ماجرای تسخیر اورشلیم توسط عثمانی ها، نیرو‌های بریتانیایی برای غلبه بر رقیب از یک استراتژی بدیع بهره بردند. آن‌ها بر فراز اردوگاه‌های سربازان عثمانی، به وسیله هواپیما بسته‌های سیگار پخش کردند؛ اما نه سیگار عادی، بلکه سیگار آغشته به مقادیر زیادی از تریاک. بریتانیایی‌ها معتقد بودند، سربازان عثمانی پس از استعمال این سیگار‌ها به قدری نشئه خواهند بود که یارای مبارزه نخواهند داشت.


نوجوانان و گرایش به کشیدن سیگار

۱- نیکوتین ممکن است حس توانمندی و در نتیجه تقویت اعتماد به نفس کوتاهی به نوجوان یا جوان ببخشد، اما همین موضوع بهانه‌ای برای تداوم اعتیاد فرد خواهد شد.

۲- نیکوتین ماده اصلی اعتیادآور سیگار، مخدری محسوب می‌شود که اثرات آرام‌بخش کوتاهی دارد. نیکوتین سیگار، توتون و تنباکو به لحاظ تحریک دوپامین و سروتونین انتقال دهنده‌های عصبی در مغز، حافظه بلند مدت را افزایش می‌دهد و انجام برخی وظایف ساده را تسهیل می‌کند.

۳- فردی که به هر دلیلی در سنین نوجوانی و جوانی به مصرف سیگار تمایل دارد و شروع به مصرف می‌کند، احتمال می‌رود به همین دلیل به سمت مصرف مواد اعتیادآور دیگر کشیده شود.

۴- اغلب مصرف کنندگان سیگار در نوجوانی یا جوانی سیگار را تجربه می‌کنند و تعداد بسیار کمی از افراد هستند که در سنین چهل و پنجاه ناگهان برای اولین بار تصمیم به مصرف سیگار می‌گیرند.

۵- پژوهش‌ها نشان داده است نوجوانانی که پدر، مادر و دوستان شان سیگار می‌کشند، تمایل بیشتری به کشیدن سیگار دارند.


اگر تصمیم به ترک سیگار دارید...

۱- زمان احساس نیاز به سیگار کشیدن، یک لیوان آب بنوشید.

۲-- اگر قصد ترک سیگار را دارید، زمانی را برای ترک سیگار خود تعیین کنید که موقعیت‌های شدید اضطراب نداشته باشید.

۳- با افراد سیگاری کمتر معاشرت کنید و منزل و محل کارتان را از اشیایی مانند زیر سیگاری و فندک پاک سازی کنید.

۴- کار‌هایی را که همراه با سیگار کشیدن انجام می‌دادید مانند نوشیدن چای، قهوه یا مطالعه تغییر دهید و این کار‌ها را با فعالیت‌های دیگر مانند نشستن روی مبل یا قدم زدن در حیاط و ... همراه کنید.

۵- کمی صبر کنید اگر احساس کردید که نزدیک به رها کردن و شروع دوباره سیگار کشیدن هستید، حداقل ۵ دقیقه ذهن خود را منحرف کنید. دانشمندان می‌گویند این زمان کافی برای آگاهی شما است تا از خودتان بپرسید که چرا کاری انجام می‌دهید.

۶- هر بار که میل به سیگار کشیدن دارید آدامس بجوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha