آسم نوعی بیماری مجاری هوایی است که در آن راه‌های تنفسی تنگ و متورم شده و بیش از اندازه مخاط تولید می‌کند. این امر سبب به وجود آمدن مشکلات تنفسی، سرفه، تنفس صدادار و تنگی نفس خواهد شد.

احتیاط در مصرف ضدعفونی‌‌كننده‌ها برای مبتلایان به آسم

سلامت نیوز: آسم نوعی بیماری مجاری هوایی است که در آن راه‌های تنفسی تنگ و متورم شده و بیش از اندازه مخاط تولید می‌کند. این امر سبب به وجود آمدن مشکلات تنفسی، سرفه، تنفس صدادار و تنگی نفس خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،این بیماری برای بعضی از افراد با فعالیت‌های روزمره تداخل پیدا می‌کند و ممکن است به حملات آسم منجر شود که می‌تواند برای زندگی فرد تهدیدآمیز باشد.بیماری آسم به طور کامل درمان نمی‌شود اما علائم آن را می‌توان تا حدی کنترل کرد که یکی از بهترین موارد کنترل، دوری‌کردن از مواد محرک است. قرار گرفتن در معرض محرک‌ها و مواد آلرژی‌زا، می‌تواند علائم آسم را تشدید کند.

محرک‌های آسم از فردی به فرد دیگر تغییر می‌کند و از جمله محرک‌های پرکاربرد اخیر الکل و ضدعفونی‌کننده‌هاست که در روزهای شرایط شیوع کووید-19 مصرف بالایی دارند.در دوره همه‌گیری کروناویروس رعایت بهداشت توصیه اکید می‌شود و برای محافظت از آلودگی‌های احتمالی باید از مواد ضدعفونی‌کننده از جمله الکل استفاده کرد. بیماران مبتلا به آسم از الکل به عنوان ضدعفونی‌کننده باید با احتیاط فراوان استفاده کنند تا بخار الکل وارد مجاری هوایی نشده و تحریک نکند.

همچنین الکل با تحریک مخاطات می‌تواند تحریک مجاری هوایی را شدت ببخشد و حال بیماران مبتلا به آسم را بدتر کند. الکل خیلی زود تبخیر می‌‌شود و آسیب ریوی چندانی نمی‌رساند اما ممکن است استفاده از وایتکس در غلظت‌های بیشتر از مقدار توصیه شده و زیادتر از حد معمول باعث عوارض ماندگار در ریه ‌‌شود.

این روزها وسواس بیش از حد در استفاده از محلول‌های ضدعفونی‌‌کننده مانند وایتکس هم می‌تواند در بیماران مبتلا به آسم مشکل‌ساز شود و استنشاق وایتکس به ویژه وایتکس با غلظت بالا موجب عوارض قابل توجهی در ریه می‌شود.

بنابراین باید در حین استفاده از محلول‌های حاوی وایتکس با احتیاط عمل شود.در سه ماه اخیر متاسفانه در برخی مناطق شاهد مصرف خوراکی الکل بوده‌ایم با تفکر غلط و نادرستی که نوشیدن الکل مانع ابتلا به کروناویروس می‌شود. این در حالی است که مصرف خوراکی الکل باعث می‌شود که سطح چربی‌هایی از جمله تری‌گلیسیریدها در خون افزایش یافته و مشکلات حادی برای افراد به‌وجود آورد.

همچنین نوشیدن الکل در عملکرد داروهایی که مصرف می‌شود تأثیر دارد. همچنین آلودگی به سولفیت در الکل خوراکی مصرف شده خطر جانی را شدت می‌بخشد. از طرفی با توجه به اینکه کالری الکل بسیار بالاست، نوشیدن آن می‌تواند باعث افزایش وزن و چاقی شود که خود چاقی از عوامل تشدیدکننده آسم می‌باشد.

مصرف الکل باعث می‌شود کنترل احساسات کم شده و در نتیجه فرد از برنامه غذایی سالم خود پیروی نکرده و مشکلات بعدی را درپی‌داشته باشد. نوشیدن الکل باعث کاهش آنتی‌اکسیدانی به نام گلوتاتیون شده و این آنتی‌اکسیدان باعث حفاظت از ریه در مقابل آسیب‌های تنفسی از قبیل دود سیگار می‌شود. مصرف الکل، حتی در افراد بدون اختلال باعث آسیب سیستم ایمنی می‌گردد و به‌طور کلی می‌تواند باعث کاهش سرعت بهبودی در آسیب‌های ریوی شود.

مهم‌ترین مساله‌ای که بیماران باید توجه کنند این است که تماس نزدیک با دیگران نداشته باشند، از ماسک استفاده کرده و حتما توصیه‌های پزشک مربوطه و اطلاعیه‌های وزارت بهداشت را رعایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha