مشکلات اقتصادی به‌وجودآمده در کشور بعد از برهم خوردن برجام که دولت امید زیادی به آن بسته بود، موجب دشواری‌های معیشتی برای مردم در سراسر کشور شده است.

راه‌های رفع مشکلات معیشتی مردم در روزهای آغاز به کار مجلس یازدهم

سلامت نیوز:مشکلات اقتصادی به‌وجودآمده در کشور بعد از برهم خوردن برجام که دولت امید زیادی به آن بسته بود، موجب دشواری‌های معیشتی برای مردم در سراسر کشور شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، قیمت مسکن، خودرو، سکه و ارز از یک‌سو و نیز تلاطم در بازار مایحتاج مردم در مواد غذایی از سوی دیگر دردسرهایی هستند که زندگی برای همه را سخت کرده است. این در حالی است که با آغاز به کار مجلس یازدهم مردم امیدوار هستند قوانین اجرایی و نظارت‌های دقیق‌تری برای کاهش مشکلات اقتصادی وضع شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ابتدای هفته جاری به صورت رسمی کار خود را شروع کرده‌اند. بسیاری از همین نمایندگان و البته مردم امیدوارند با توجه به انرژی و توانی که در نمایندگان جدید وجود دارد، اتفاقات خوبی رقم بخورد. از سوی دیگر مردم انتظار دارند نخستین تصمیمات در خانه ملت در راستای کاهش و حتی رفع مشکلات اقتصادی باشد که در دو سال گذشته زندگی‌ها را تحت‌تاثیر خود قرار داده است.

حجت‌الاسلام احمد حسین فلاحی، نماینده مردم همدان در مجلس یازدهم درباره مشکلات معیشتی در شرایط اقتصادی فعلی کشور و راه‌های کاهش آنها به می‌گوید: رییس مجلس در نطق نخست خود به مسائلی اشاره کرد که مورد تاکید و تایید ماست.

نکته مهم این است که با ریل‌گذاری‌ای که مجلس می‌تواند انجام دهد، می‌شود با همین وضعیت کشور و با همین دولت در همین مجلس کاری کرد که کسری بودجه را تا اندازه زیادی با برنامه‌ریزی جبران کرد.  وی در ادامه به ظرفیت‌های موجود در کشور اشاره کرده و می‌افزاید: ایران پول کم ندارد. بر اساس آمار بین‌المللی ایران هفتمین کشور قدرتمند اقتصادی جهان است؛ ضمن اینکه ما با 15 کشور هم مرز هستیم و 2200 کیلومتر مرز آبی در خلیج فارس داریم.

همچنین از شمال کشور هم به آب‌های آزاد دسترسی داریم.فلاحی در ادامه با اشاره به سیاست‌های دولت در زمینه اقتصادی اشاره کرده و می‌گوید: یکی از اتفاقاتی که الان تعمدا از سوی دولت انجام می‌شود، قطع ارتباط تجاری با ظرفیت‌های منطقه‌ای ایران است. به‌عنوان مثال می‌بینید که در همین مساله صادرات بنزین به ونزوئلا برخی رسانه‌های همسو با دولت شروع به تخریب ‌کردند.

این در حالی است که بازار اقتصادی ما در دولت‌های نهم و دهم همین کشورها مانند ونزوئلا بودند. در همان دوره بود که این کشورها مثلا به کارخانه‌ای مانند تراکتور‌‌سازی تبریز به قدری سفارش داده بودند که این کارخانه تا چند سال نمی‌توانست سفارش جدید بگیرد اما در دولت‌های فعلی می‌بینیم که 6 سال است به امید اروپایی‌ها نشسته‌اند و هیچ ‌اتفاقی هم نیفتاده است.

نماینده مردم همدان در مجلس یازدهم به موارد دیگری چون اهمیت ترمیم کابینه اشاره کرده و می‌افزاید: به نظر می‌رسد مجلس می‌تواند با ریل‌گذاری صحیح دولت بسته و نشسته را وارد به کار کند. شاید در این مسیر نیاز به ترمیم کابینه باشد، به خصوص در سال‌جاری که سال جهش تولید است ما شاهد قوانینی هستیم که مانع کسب‌وکار هستند و موجبات زحمت برای کارآفرینان را به وجود آورده است.

 تاکید بر اصلاح ساختار مالیاتی کشور

اقدامات عملیاتی و ضربتی مانند ساماندهی وضعیت مالیات کشور از دیگر اقداماتی هستند که این نماینده مجلس به آن اشاره می‌کند. به گفته فلاحی، الان گاهی مالیات بالا برای یک کارآفرین وضع شده که منجر به ورشکستگی او می‌شود و از سوی دیگر فرار مالیاتی بسیاری از افراد دیگر مشاهده می‌شود.

همچنین صادرات بنزین، همانند کاری که درباره ونزوئلا اتفاق افتاد، می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. نماینده مردم همدان تاکید می‌کند که این موارد در قالب ریل‌گذاری و تنقیح قوانین می‌تواند انجام شود تا کشور به سمت تولید و رونق اقتصادی پیش برود.این نماینده مجلس یازدهم درباره راه‌ها و ابزارهای مقابله با فساد در توزیع و تولید کالا نیز می‌گوید:

دو نهاد نظارتی داریم که اگر این دو نهاد کاملا به وظایف خود آشنا باشند، مشکلات برطرف می‌شود. یکی از این نهادها دیوان محاسبات است که رهبر معظم انقلاب هم درباره این ابزار نظارتی به مجلس توصیه‌هایی داشته‌اند. به گفته وی، نهاد دیگر هم سازمان بازرسی کل کشور است که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند.

فلاحی در این زمینه نیز تاکید می‌کند: خوشبختانه در چند سال اخیر سیستم قضایی با تصدی‌گری آقای رییسی مردم را امیدوار کرده و حتی این مجموعه کارهای بر‌زمین‌مانده از سوی دولت را هم دارد انجام می‌دهد. نمونه این اتفاق را در ورود به مشکلات مناطق آزاد، واگذاری‌ها بر اساس اصل 44، رفع مشکلات شرکت‌های ورشکسته و... می‌توان دید.وی درباره وظیفه نظارتی مجلس هم با اشاره به دیوان محاسبات تاکید می‌کند:

«دیوان محاسبات کشور از لحاظ قانونی حیطه گسترده قانونی دارد. یکی از این موارد مربوط به بودجه‌های دولتی است که همه این نهادها را در بر می‌گیرد. مورد دیگر هم بودجه‌های عمومی است. به‌عنوان مثال مجلس می‌تواند بودجه نهادهایی مانند شهرداری‌ها را هم نظارت کند. موردی که من پیشنهاد دادم در صورت نیاز اصلاح و حتما تقویت دیوان محاسبات است.

اگر این دو دستگاه به مسائل ورود کنند، می‌توانند با مافیای ثروتی که پشت همه بازارهای آشفته مسکن، خودرو، سکه، ارز و... وجود دارد برخورد کنند.»

 بی‌توجهی به ظرفیت تولید داخلی

امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال جهش تولید ملی نام‌گذاری شده است. این در حالی است که در برخی مواقع بی‌توجهی‌هایی نسبت به این ظرفیت مشاهده می‌شود. فلاحی، نماینده مردم همدان در مجلس یازدهم در این‌باره نیز به «صبح‌نو» می‌گوید: این مساله هم به ضعف مدیریت در دولت باز می‌گردد.

ناکارآمدی مدیریت‌ها در سیستم‌هایی مانند جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت موجب بروز چنین مشکلاتی می‌شود. ایران کشور چهارفصلی است که مشکلی در تولید ندارد اما در توزیع چرا، در این‌باره هم دیدیم که چقدر هندوانه به کشورهای همسایه رفت و برگشت که ناشی از نبود مدیریت توزیع بود. وی در ادامه می‌افزاید: «رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند:

ما متاسفانه در دو چیز در جهان مقام اول را داریم؛ اول عدم استفاده درست از نیروی انسانی و دوم عدم استفاده درست از منابع طبیعی. بر اساس اعلام نظر کارشناسان اقتصادی، ایران ظرفیت اشتغال 21 میلیون نفر فقط در بخش معدن را دارد. ما الان 20 میلیون شغل در کشور داریم و می‌بینیم که چه ظرفیتی در کشور بدون استفاده مانده است.» 

ارتقای عملکرد مجلس و اصلاح وضعیت اقتصادی کشور

نمایندگان دیگر مجلس هم اعتقاد دارند که با اصلاح عملکرد مجلس می‌توان وضعیت اقتصادی کشور را اصلاح کرد.آقای محمود احمدی بیغش، نماینده مردم شهرستان شازند در مجلس یازدهم در این‌باره گفته است: مجلس نیز باید نسبت به تدوین قوانین برای اصلاح وضعیت کنونی و تقویت نظارت بر بازارهای اقتصادی اقدام کند. وی با بیان اینکه رسیدگی به معیشت مردم باید در اولویت کاری مجلس یازدهم قرار گیرد، گفت:

برای کمک به مردم به‌ویژه در بخش اقتصاد که امروز بزرگ‌ترین چالش کشور است باید عملکرد مجلس ارتقا یابد. حالا در روزهای ابتدایی آغاز به کار مجلس یازدهم باید دید که چه اقداماتی از سوی خانه ملت انجام خواهد شد تا مردم به زودی تاثیرات مثبت آن را در زندگی و معیشت خود مشاهده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha