سلامت نیوز : براساس آمارهای مختلف شیوع سل در كشور حدود 13 تا 15 مورد در 100 هزار نفر جمعیت است كه البته تعداد افرادی كه با میكروب سل تماس داشته و در معرض ابتلا به این بیماری هستند بسیار بیشتر از میزان فوق است.
سهیل جباری متخصص میكروبشناسی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: سل بیماری عفونی نكروز دهنده حاد یا مزمنی است كه موجب گرفتاری ارگان ها و بافت های مختلف بدن به خصوص ریه ها می شود.

وی گفت: هم اكنون حدود ده میلیون بیمار مسلول در دنیا وجود دارد و بیماری سل همه ساله حدود دو میلیون نفر را به كام مرگ می كشاند.

جباری تصریح كرد: همه گیری سل در سطح جهان رو به گسترش است و معضلاتی نظیر انتشار ویروس اچ آی وی و افزایش مبتلایان به ایدز و نوپدیدی سل مقاوم به درمان نیز عاملی شده كه كنترل بیماری را با مشكل مواجه كرده است.

این متخصص میكروبشناسی با اشاره به اینكه آمار مبتلایان به سل در ایران هر ساله تا حدودی تغییر می كند، تاكید كرد: بر اساس آمارهای مختلف شیوع سل در كشور حدود 13 تا 15 مورد در 100 هزار نفر جمعیت است كه البته تعداد افرادی كه با میكروب سل تماس داشته و در معرض ابتلا به این بیماری هستند بسیار بیشتر از میزان فوق است.

وی با بیان اینكه بیش از 80 درصد موارد سل در جهان فقط در 22 كشور در حال توسعه دیده می شود یادآور شد، همسایگی ایران با دو كشور افغانستان و پاكستان كه در زمره این 22 كشور هستند و همچنین عراق و كشورهای تازه استقلال یافته شمال كشور كه شیوع بالایی از سل را دارند ضرورت توجه بیش از پیش كشورمان را به این بیماری بسیار شایع متذكر می شود.

كمتر از 3 درصد موارد درمان سل در كشور با شكست مواجه می شود

در ادامه مسعود رفیعی متخصص میكروبشناسی افزود: خوشبختانه با پیشرفت های علم پزشكی امكان درمان مناسب اغلب مبتلایان به سل در جهان و از جمله در كشورمان فراهم شده است.

وی گفت: هم اكنون كمتر از سه درصد موارد درمان سل در كشور با شكست مواجه می شود كه این شكست دلایل مختلفی دارد.

وی اظهار داشت: اگر بیماران مبتلا به سل به طور ناقص درمان شده یا دچار شكست در طول دوره درمان شوند هزینه های درمان قطعی بیماری بین 25 تا 250 دلار افزایش می یابد.

وی با بیان اینكه احتمال شكست درمان در مردان به طور معنی دار بیشتر از زنان است تاكید كرد: احتمال شكست درمان همچنین در افراد معتاد به طور معنی داری بیشتر از افراد غیر معتاد است.

وی یادآور شد، البته ارتباط فاكتورهای سواد، اجرای طرح DOST، نمایه توده بدنی، سن، محل زندگی، درجه اسمیر خلط در زمان تشخیص، قومیت، سیگار و بیماری های همراه با شكست درمان سل از نظر آماری چندان معنی دار نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha