سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 294465

ویروس کووید-19 در جهان همچنان جولان می‌دهد و هنوز درمان مؤثری برای آن پیدا نشده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد توجه به اصول پیشگیری، مهم‌ترین سلاح در برابر این همه‌گیری خواهد بود.

۶ اشتباه در شستن دست‌ها

سلامت نیوز:ویروس کووید-19 در جهان همچنان جولان می‌دهد و هنوز درمان مؤثری برای آن پیدا نشده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد توجه به اصول پیشگیری، مهم‌ترین سلاح در برابر این همه‌گیری خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،شستن صحیح و به دفعات دست‌ها از مهم‌ترین توصیه‌هایی است که همچنان از سوی مراجع بین‌المللی بهداشت جهان و همچنین وزارت بهداشت در کنار سایر مراقبت‌های فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه می‌شود.

اهمیت شستن دست‌ها در جلوگیری از انتقال بیماری‌های مختلف تنفسی و حتی بیماری‌های عفونی گوارشی از نظر علمی مورد بررسی قرار گرفته و اثرات مثبت آن به کرات گزارش شده است.

گرچه به نظر می‌رسد شستن دست‌ها یکی از ساده‌ترین اقدامات پیشگیرانه است، اگر این کار به صورت کامل و در دفعات مناسب انجام نشود، می‌تواند خطرپذیری افراد را در چنین همه‌گیری‌هایی به شدت افزایش دهد. به دلیل اهمیت بسیار زیاد این اقدام پیشگیرانه در برابر ویروس کرونا در ادامه شش اشتباه رایجی را که ممکن است هنگام شستن دست‌ها به آن توجه نکنیم،بررسی خواهیم کرد.

 میزان صابون کافی استفاده نمی‌کنید

برای شستن دست‌ها ابتدا دست‌تان را با آب مرطوب کنید و سپس با مقدار مکفی صابون، کف درست کنید. میزان حدود یک سکه 500 تومانی از صابون مایع برای شستن دست‌ها مناسب است.

سپس دستانتان را خوب با صابون کفی کنید تا تمام آلودگی‌ها، چربی‌ها و عوامل بیماری‌زا با اصطکاک ایجاد شده از سطح پوست به خوبی جدا شود. خود را درگیر الزام استفاده از صابون‌های آنتی‌باکتریال نکنید، همه صابون‌ها بر اساس خواصی که دارند، می‌توانند به شکل موثری انتقال کووید-19 را کاهش دهند.

۲ تمام قسمت‌های دست‌تان را نمی‌شویید

برخی قسمت‌های دست در شستن روزمره‌ای که ما پیش از این انجام می‌دادیم، شسته نمی‌شود. بنابراین دقت کنید با صرف زمان کافی به خوبی تمام نقاط دست‌ها ، مچ‌ها و به ویژه بین انگشت‌ها و زیر ناخن‌ها را به خوبی بشویید. بهتر است در این ایام که شستن دست‌ها باید به صورت کامل انجام شود، ناخن‌هایتان را کوتاه نگه دارید تا زیر آنها به خوبیشسته شود.

۳ دست‌ها را به دفعات لازم نمی‌شویید

 در طول روز ما با دو دست‌ و انگشت‌ها سطوح مختلفی را لمس می‌کنیم که ممکن است آلوده به انواع عوامل بیماری‌زا مانند کووید-19 باشد. زمانی که با سطوح آلوده تماس پیدا کنید، کافی است دهان، بینی یا چشم‌هایتان را لمس کنید تا راه ورود میکروب‌ها به درون بدن را هموار کنید. در این حالت بهترین کار شستن دست‌هاست.

البته اگر امکان شستن دست‌ها با آب و صابون فراهم نباشد،استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد،اما به‌خاطر داشته باشید استفاده از این مواد نمی‌تواند به اندازه شستن دست با آب و صابون در از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها مؤثر باشد.  در موارد زیر شستن دست‌ها را فراموش نکنید: پس از حضور در مکان‌های عمومی که امکان لمس سطوح آلودهمانند کارت بانکی، پیشخوان و دستگیره درها وجود دارد پس از سرفه و عطسه پیش از لمس صورت و به‌ویژه دهان، بینی و چشم پیش و پس از صرف غذا و آماده‌سازی غذا پس از استفاده از سرویس بهداشتی پیش و پس از انجام کارهای نگهداری از کودکان و سالمندان از جمله تعویض پوشک پس از دور انداختن زباله.

۴ زمان کافی برای شستن صرف نمی‌کنید

حداقل 20 ثانیه برای شستن دست‌ها زمان صرف کنید تا عوامل بیماری‌زا از دست جدا شود. برای این که بتوانید زمان را هنگام شستن اندازه بگیرید، بهتر است شعری یا بخشی از آهنگ مورد علاقه‌تان را که خواندنش در همین اندازه طول می‌کشد در ذهن‌تان داشته باشید و هر بار هنگام شست و شو با خودتان زمزمه کنید. این روزها شاهد خلاقیت‌های زیادی در فضای مجازی برای شستن دست‌ها در مدت 20 ثانیه بوده‌ایم.پس با خلاقیت خودتان بهترین روش را برای شست‌وشو به‌کار بگیرید.

۵ به اندازه کافی دست‌تان را آبکشی نمی‌کنید

پس از صرف زمان کافی برای شستن با صابون باید دست‌ها را به صورت کامل با آب پاکیزه و روان آبکشی کنید تا به خوبی آلودگی‌ها شسته شود.اگر صابون به صورت کامل آبکشی نشود علاوه بر این که نمی‌تواند آلودگی را به صورت کامل از بین ببرد، می‌تواند موجب ایجاد تحریکات پوستی،حساسیت و خشکی پوست نیز بشود.بنابراین توجه به آبکشی کامل به اندازه استفاده از صابون بسیار مهم است.

۶ دست‌های‌تان را خشک نمی‌کنید

عوامل بیماری‌زا به آسانی از دست‌های مرطوب منتقل شده یا به آن انتقال پیدا می‌کند. البته در خصوص عوامل بیماری‌‌زای باکتریایی، محیط مرطوب به رشد و تکثیر باکتری نیز کمک خواهد کرد. بنابراین حتما پس از شستن دست‌ها با حوله‌ای تمیز آن را خشک کنید.

در این دوران با فاصله زمانی کمتری حوله‌های دستی خانه را بشویید تا همیشه تمیز باشند. همچنین اگر در مکان عمومی هستید بر اساس تحقیقات صورت گرفته، استفاده از حوله‌های کاغذی و دستمال کاغذی بهتر از دست خشک‌کن‌های برقی است و کمتر عوامل بیماری‌زا را انتقال می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha