سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 294470

یکی از مشکلات شایع در کودکان از بدو تولد خصوصا در نوزادان نارس، فتق کشاله ران است که به‌صورت ارتباطی است. به این صورت که با گریه کودکو زور زدن، تورم در کشاله ران و بیضه‌ها پدید می‌آید و دور بیضه مایع جمع می‌شود و گاهی احشای شکمی و روده به داخل کشاله ران یا همان کانال اینگوئینال کشیده می‌شود.

فتق کشاله ران؛ عارضه قابل درمان در کودک

سلامت نیوز:یکی از مشکلات شایع در کودکان از بدو تولد خصوصا در نوزادان نارس، فتق کشاله ران است که به‌صورت ارتباطی است. به این صورت که با گریه کودکو زور زدن، تورم در کشاله ران و بیضه‌ها پدید می‌آید و دور بیضه مایع جمع می‌شود و گاهی احشای شکمی و روده به داخل کشاله ران یا همان کانال اینگوئینال کشیده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،معمولا والدین حین تعویض پوشک کودک، متوجه تغییر سایز بیضه‌ها می‌شوند که در این صورت لازم است برای ارزیابی دقیق به اورولوژیست مراجعه کنند. برای تشخیص قطعی درخواست سونوگرافی می‌شود و پزشک بر اساس شرح حال والدین، یافته‌های معاینه و گزارش سونوگرافی، تصمیم درمانی نهایی را می‌گیرد.

با توجه به خطر گیرکردن روده‌ها در کشاله ران و کیسه بیضه، در صورت اثبات وجود فتق و هیدروسل، صبر کردن برای جراحی توصیه نمی‌شود و بهتر است در اولین زمان ممکن ترمیم جراحی فتق انجام پذیرد. با این حال برخی والدین با توجه به کم بودن سن کودک و خطرات احتمالی فرآیند جراحی،به رغم نظر پزشک از انجام جراحی سر باز می‌زنند و کودک‌شان را ناخواسته در معرض خطر قرار می‌دهند.

در صورت بروز بی‌قراری ناگهانی در کودک، گریه شدید و در ادامه، تب و ضعف و بی‌حالی خصوصا با رویت التهاب و قرمزی در کشاله ران و بیضه‌ها، لازم است به‌صورت اورژانسی به پزشک مراجعه کنید. علت زمینه‌ای ایجاد این مشکل، تکامل‌نیافتن لایه‌های عضلانی جدار شکم است که باعث می‌شود احشای شکمی از این طریق وارد کشاله ران و کیسه بیضه‌ها شود.

نکته حائز اهمیت، لزوم رعایت دقت بالا حین جراحی است؛ زیرا با توجه به ظریف‌بودن بافت‌ها در کودک، امکان آسیب خصوصا در پسر بچه‌ها و ایجاد ناباروری وجود دارد. لذا توصیه می‌شود جراحی با کمک میکروسکوپ و با ظرافت و دقت زیاد انجام شود.معمولا کودک، صبح در بیمارستان بستری و عصر ترخیص می‌شود و جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

استحمام از فردای روز عمل بلامانع است. همچنین بعد از ترخیص، کودک محدودیت فعالیت و حرکت ندارد.توصیه می‌شود این کودکان هر سه سال با سونوگرافی پیگیری و بررسی شوند. خصوصا با توجه به این که احتمال وجود این عارضه به‌طور همزمان در سمت مقابل وجود دارد، لازم است کودک به‌صورت دوره‌ای ویزیت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha