سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 294476

دسته جمعی حمله می‌کنند و کمی ترسناک هستند. تعدادشان یکی، دو تا نیست. وقتی سر وکله یکی از آن‌ها پیدا می‌شود باید منتظر هزاران هزارتای دیگر هم باشید.

تابستان فصل خداحافظی با آفت‌های مهاجر

سلامت نیوز:دسته جمعی حمله می‌کنند و کمی ترسناک هستند. تعدادشان یکی، دو تا نیست. وقتی سر وکله یکی از آن‌ها پیدا می‌شود باید منتظر هزاران هزارتای دیگر هم باشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،ملخ‌های صحرایی را می‌گوییم. حشرات ریز جثه با شکل و شمایل عجیب و غریب که این روزها به شهرهای جنوبی کشور حمله کرده‌اند و خیال رفتن هم ندارند. ملخ‌های صحرایی با آن چند‌تایی که ما در تهران دیده‌ایم تفاوت زیادی دارند. ملخ‌هایی که در تهران دیده می‌شود بومی ایران هستند و خطری ندارند اما صحرایی‌ها از شبه جزیره عربستان می‌آیند و برای مزارع بسیار خطرناک هستند و هر چه سر‌راه‌شان باشد را می‌خورند. حالا این ملخ‌های مهاجر در هفت ‌استان جنوبی کشور وجود دارند و هجوم آن‌ها در 50‌سال اخیر بی‌سابقه بوده است.


 ملخ‌های صحرایی مهمانان ناخوانده‌ای هستند که از سال گذشته در ایران حضور پررنگ‌تری داشتند، این ملخ‌ها از شبه جزیره عربستان، امارات و عمان به سمت ایران حرکت کردند و چندین استان را درگیر کردند. سال گذشته نیز این ملخ‌ها دوباره از اواخر آذرماه وارد ایران شدند و درحال حاضر هفت استان هرمزگان، بوشهر، فارس، سیستان‌و‌بلوچستان و خوزستان، خراسان‌جنوبی و کرمان با این آفت درگیر هستند.

«یث کرسمن»، دبیر اجرایی کمیسیون کنترل ملخ‌ها صحرایی فائو در جنوب غرب آسیا و کارشناس ارشد پیش‌بینی وضعیت ملخ‌ها در این سازمان، درباره آخرین وضعیت طغیان ملخ‌های در دنیا به‌ویژه ایران، وضعیت ایران و یمن را در مواجهه به ملخ‌های صحرایی نگران‌کننده دانست و از تخم‌ریزی این ملخ‌ها در اطراف ایران خبر داد. او گفته: «شرایط ایران در مواجهه با ملخ‌های صحرایی نگران‌کننده است و دسته‌های این آفت در امتداد ۹۰۰ کیلومتری سواحل جنوب غربی ایران تخم‌گذاری کرده‌اند.»

این مقام مسوول فائو همچنین به کشورها تاکید کرد که برای حفاظت از منابع طبیعی خود به صورت زیستی با ملخ‌ها مبارزه کنند.کرسمن اعلام کرد: «وضعیت هجوم ملخ‌ها به ایران در ماه جولای (اواسط تیرماه) بهبود می‌یابد.»

آمار استان‌های درگیر

ملخ‌ها با آنکه قرار نیست بیماری منتقل کنند و برای انسان‌ها خطرناک نیستند اما کمی ترسناک به نظر می‌رسند.آنقدری که در جنوب کشور با هر وسیله‌ای به جنگ با این حشرات رفته‌اند. «رضا میر» رییس روابط عمومی و سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور درباره آخرین وضعیت حمله ملخ‌های مهاجم صحرایی‌، می‌گوید:

«در حال حاضر هفت استان کشور با آفت ملخ صحرایی مهاجم درگیر هستند. پیش‌تر 6‌استان سیستان‌و‌بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، خوزستان و کرمان مورد هجوم ملخ‌های صحرایی قرار گرفته بود و به تازگی استان خراسان‌جنوبی به جمع این استان‌ها اضافه شده است.»

رضا میر سطح آلودگی هر‌یک از این استان‌ها به آفت ملخ‌های صحرایی را اینگونه اعلام می‌کند. در رتبه اول استان سیستان‌و‌بلوچستان با سطح آلوده 82‌هزار و 36‌هکتار قرار دارد، بعد از آن هرمزگان با سطح 49‌هزار و 195‌هکتار، بوشهر با سطح 30‌هزار و 550‌هکتار، فارس با سطح 20‌هزار و 590‌هکتار، جنوب کرمان با سطح 14‌هزار و 30‌هکتار، خوزستان با 6‌هزار و 17‌هکتار و خراسان جنوبی با 5‌هزار و 77‌هکتار قرار دارد.


ملخ‌ها، محصول باران امسال را به باد دادند

امسال کشاورزان شرایط بسیار مناسبی پیدا می‌کردند، اگر شرایط تسهیل کشاورزی پایدار می‌ماند اما در شرایطی که افزایش بارش‌ها و همچنین بهتر شدن قیمت محصولات کشاورزی، کشاورزان را امیدوار کرده بود، در استان‌های مختلف کشور شاهد شیوع آفت‌هایی بودیم که به محصولات کشاورزی و باغی خسارت وارد کرد.

بعد از چند سال خشکسالی، بارش‌های ابتدای امسال باعث بهبود وضعیت ذخایر آبی شد.بعد از بارش‌های ماه‌های ابتدایی امسال، شاهد اوج گرفتن هجوم برخی حشرات به کشور بودیم؛ از پروانه گرفته تا ملخ. سخنگوی سازمان حفظ نباتات در این باره نیز  می‌گوید: با توجه به اینکه به روند افزایشی هجوم ملخ‌های صحرایی به کشور بسیار زیاد بود اما تا امروز خسارتی به باغات و مزارع مردم وارد نشده است. او در پاسخ به این پرسش که آیا نیروی‌های نظامی به درخواست کمک شما پاسخ دادند، می‌گوید:

«نیروهای نظامی قول‌های مساعدی برای کمک به مبارزه با آفت ملخ‌های صحرایی داده‌اند از جمله تأمین ماشین‌های شاسی بلند برای استفاده در مناطقی که تردد در آن‌ها با سختی امکان‌پذیر است.» سخنگوی سازمان حفظ نباتات می‌گوید: «سال گذشته کمک نیروهای نظامی در تأمین تجهیزات و نیروی انسانی کمک بسیار بزرگی در کنترل آفت ملخ صحرایی کرد. پیش بینی می‌شود میزان آلودگی و سطح مبارزه با این آفت در سال جاری به یک میلیون هکتار برسد که برای کنترل آن نیاز به همکاری همگانی داریم.»


ملخ‌ها از کجا آمدند؟

سر و کله ملخ‌ها چطور در جنوب کشور ما پیدا می‌شود؟ این سؤال را از سخنگوی سازمان حفظ نباتات می‌پرسیم. او می‌گوید: «خاستگاه اصلی ملخ‌ها حاشیه دریای سرخ و شبه‌جزیره عربستان است و هر سال برخی از گروه‌های ملخ صحرایی به سمت عربستان حرکت کرده و در آنجا تخم‌گذاری می‌کنند، سپس به سمت جنوب غرب آسیا حرکت کرده و گروه‌های بزرگ‌تر تشکیل می‌دهند و گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند.

در حال حاضر ملخ‌ها در حال پرواز به حاشیه دریای سرخ هستند چون آب‌وهوا برایشان مساعدتر است و در نیمه بهمن که آنجا برایشان کمی گرم می‌شود و منابع تغذیه آن‌ها به اتمام می‌رسد به جنوب ایران حمله می‌کنند و آب‌وهوای اینجا را مساعد می‌بینند.»


وزن دو گرم، 6‌تا 20‌ساعت پرواز بدون توقف

سخنگوی سازمان حفظ نباتات درباره ویژگی ملخ‌های صحرایی می‌گوید: «این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه‌روز می‌تواند تا 150‌کیلومتر پرواز کنند. ملخ‌ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف ازجمله جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می‌شوند.

همچنین ملخ صحرایی می‌تواند 6‌تا 20‌ساعت بدون وقفه با سرعت وزش باد 12 تا 120‌کیلومتر بر ساعت پرواز کند. این ملخ‌ها وزن دو تا سه گرم دارند و در حمله آخرشان به جنوب کشور دیده شده که به جز سبزینه‌ها به تنه درختان نیز حمله‌ور شده‌اند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha