سازمان بهداشت جهانی، طغیان جدید ویروس ابولا در شمال غرب جمهوری دموکراتیک کنگو را در حالی تایید می کند که مناطق شرقی این کشور همچنان با چندین بحران مهم بهداشتی و عفونی شامل فاز پایانی مهار ویروس ابولا به همراه همه گیری ویروس کرونا و شیوع سرخک مبارزه می کند. جمهوری دموکراتیک کنگو یکی از فقیر ترین کشور های جهان است که سالهاست با طغیان های متناوب ویروس ابولا دست و پنجه نرم می کند.

بازگشت ویروس ابولا به قاره افریقا، فرصتی  برای اغاز همکاری های مشترک بین المللی

سلامت نیوز-*شکیب الحق: سازمان بهداشت جهانی،  طغیان جدید ویروس ابولا در شمال غرب جمهوری دموکراتیک کنگو را در حالی تایید می کند که مناطق شرقی این کشور همچنان با چندین بحران مهم بهداشتی و عفونی شامل فاز پایانی مهار ویروس ابولا به همراه همه گیری ویروس کرونا و شیوع سرخک مبارزه می کند. جمهوری دموکراتیک کنگو یکی از فقیر ترین کشور های جهان است که سالهاست با طغیان های متناوب ویروس ابولا دست و پنجه نرم می کند.

این روزها با فراگیر شدن ویروس کرونا در جهان ، همه توجهات و نگاه های مسئولین بهداشت و درمان کشورهای مختلف متمرکز به بیماری کووید 19 است و بازگشت دوباره ویروس ابولا به جمهوری دموکراتیک کنگو می تواند زنگ خطر جدی دیگری برای همه کشورهای جهان و از سوی دیگر معیاری برای سنجش سرعت اقدامات پیشگیرانه و مداخلات درمانی در کشور درگیر بحران باشد که در صورت عدم وجود هماهنگی ها و حمایت های مالی و لجستیک  بین المللی می تواند منجر به تلفات اقتصادی و انسانی گسترده در کشور کنگو و زمینه ساز گسترش ویروس ابولا با افزایش تماس و مسافرت های بین المللی در جهان شود.

 با نگاهی به گذشته نه چندان دور ویروس ابولا ، اپیدمی پیشین نزدیک به هجده ماه طول کشید و بیش از 2000 نفر جان خود را از دست دادند که عمدتا در مناطق جنگ زده شرق کنگو اتفاق افتاد .

اکنون با بازگشت دوباره ویروس ابولا و همزمانی ان با سایر بیماری های عفونی عملا سیستم بهداشت و درمان کشور کنگو با تهدید های جدی بهداشتی روبه روست .

در چنین شرایطی با نگاهی گذشته نگر و یادگیری تجربیات اپیدمی های پیشین ویروس ابولا ، نه تنها  سرعت پاسخگویی به بحران های بهداشتی موجود را می توان ارتقا بخشید بلکه از اشتباهاتی که در اپیدمی های اخیر اتفاق افتاد می توان جلوگیری کرد.

بر اساس امار های سازمان بهداشت جهانی و پزشکان بدون مرز ، میزان نرخ مرگ و میر در هنگام رخداد طغیان ها و اپیدمی های ویروس ابولا در حدود 60 تا 70 درصد است که حتی با وجود واکسن های جدید و داروهای موثر همچنان این ویروس خطرناک و کشندگی بالایی دارد

یکی از عمده ترین چالش ها در مقابله با ویروس ابولا ، نبود اعتماد عمومی میان مردم و پرسنل بهداشت و درمان در کشور کنگو می باشد که عمدتا به دلیل جنگ های طولانی و فرسایشی داخلی فرصتی برای اموزش و ایجاد همکاری بومیان با تیم های پزشکی داخلی و بین المللی وجود ندارد و عمدتا از روشهای سخت گیرانه نظامی برای قرنطینه و ایزوله کردن بیماران استفاده می شود که خود  می تواند زمینه را برای نافرمانی و عدم پیروی از دستور العمل های بهداشتی توسط مردم فراهم سازد.

یکی دیگر از چالش های مهم در مقابله با ویروس ابولا ، حمایت ضعیف از بومیان و تلاش اندک  جامعه جهانی و کشور های توسعه یافته برای توانمند سازی انها جهت ارتقا اموزش و رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی در کنار تقویت زیر ساخت های درمانی و بیمارستانی است .

بحران و جنگ به پدیده ای طبیعی در کشور کنگو تبدیل شده است و به دلیل ترس مردم از درگیری های داخلی و افزایش مهاجرت ها، امکان پایش تماس یافتگان به ویروس ابولا بسیار دشوار است .

با تصمیم اخیر رئیس جمهور امریکا به منظور قطع کامل حمایت های مالی به سازمان بهداشت جهانی عملا ارسال کیت های تشخیصی و نیروهای انسانی متخصص به کشور کنگو برای مقابله با ویروس ابولا در کنار اموزش صحیح پیشگیری از ویروس ابولا به بومیان با چالشی اساسی روبه رو ست که می تواند تبعات گسترده جهانی را در اینده ای نه چندان دور ایجاد نماید.

به یاد داشته باشیم که رمز موفقیت در مقابله با همه اپیدمی ها و ویروس های نوپدید از ویروس ابولا تا کرونا  در اعتماد عمومی ، همکاری و مشارکت  گسترده مردمی و دولتی و استفاده بهینه و صحیح از منابع تشخیصی و انسانی برای شناسایی ، درمان و کنترل ویروس خواهد بود.

در شرایط اقتصادی دشوار و بحرانی کنونی  که اکثر مشاغل به صورت غیرفعال هستند، حمایت های مالی و دیجیتالی سازمان های بین المللی به همراه کشور های توسعه یافته  به کشورهای درگیر بحران ویروس ابولا و کرونا ، می تواند به مهار همه گیری و گسترش این ویروس و بازگشت صلح و سلامت به جهان کمک کند.

 

خلاصه اقدامات ضروری برای مهار ویروس ابولا بر اساس تجربه طغیان های پیشین

 تلاش و همکاری های گسترده شرکت ها و سازمان های بین المللی برای ساخت اپلیکشن ها ی کاربردی به منظور شناسایی موارد بیماری و تشخیص زود هنگام  ویروس های نوپدید و ایزوله نمودن موارد قطعی و مشکوک بیماران

توجه به نیاز های اموزشی و رفاهی بومیان و ارتقا اعتماد عمومی و همکاری های گسترده محلی و جهانی

توجه به حقوق انسانی و تلاش برای کاهش تنش های داخلی در کشور کنگو به کمک سایر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه

تلاش برای تقویت زیر ساخت های اقتصادی و بهداشتی و درمانی کشور ها و ارتقا نظام مراقبت از بیماری های عفونی

اولویت بخشی مراکز پژوهشی و تحقیقاتی به تولید دارو و واکسن های موثر در مقابله با ویروس های نوپدید

اموزش همگانی و کسب امادگی های لازم برای مقابله با بحران های بهداشتی

تقویت کنترل عبور و مرور افراد از کشورهای پرخطر و تقویت پایش تماس یافتگان

 اموزش پرسنل بیمارستانی برای مقابله با طغیان های بیمارستانی ویروس های نوپدید و بحران های بهداشتی پیش رو 

 

 

 *دکترای میکروبیولوژی بالینی از دانشگاه ناتینگهام انگلستان، عضو انجمن بیماری های عفونی و ویروس های نوپدید

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha