یک روانشناس با اشاره به علایم ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر گفت: رعایت

شایع‌ترین بیماری روانشناختی در شرایط کرونا

سلامت نیوز:یک روانشناس با اشاره به علایم ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر گفت: رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و انکار واقعیت‌های کرونا از سوی برخی از افراد، می‌تواند یکی از نشانه‌های اضطراب بیش از اندازه و فرار از نگرانی باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،مریم داودوندی متخصص مشاوره و روانشناسی اظهار داشت: این روزها شاهد حضور افرادی در اماکن عمومی مانند مترو، تاکسی، اتوبوس و مراکز خرید هستیم که با بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهر تردد می‌کنند و معمولا اگر از آنها پرسیده شود که چرا به خطرات شیوع بیماری کرونا اهمیت نمی‌دهند، به طور کلی این بیماری را انکار می‌کنند که این رفتار نه تنها لزوما نشانه شجاعت و بی‌تفاوتی آنها نیست بلکه می‌تواند واکنشی روانی در مقابل اضطراب، ترس و نگرانی بیش از اندازه در این افراد به حساب آید.


وی افزود: انکار و فرار از واقعیت شیوه ناکارآمد مواجهه با ترس و اضطراب بیش از اندازه است.
این روانشناس تصریح کرد: از سوی دیگر چنانچه نگرانی‌های ناشی از کرونا در فرد مستعد اضطراب به شیوه ای صحیح کنترل نشود می‌تواند منجر به ایجاد" اختلال اضطراب فراگیر"  شود. به عنوان مثال مشاهده می‌شود که برخی افراد از همه چیز و همه کس هراسانند و مدام محیط بیرون از خانه را آکنده از ویروس کرونا می‌بینند؛ این نگرانی باعث می‌شود فرد نسبت به هر رفتار و اشیای در محیط پیرامون خود نگاهی وسواس گونه داشته باشد که البته این موضوع باعث بروز اختلال و ناتوانی در انجام کارهای روزانه فرد می‌شود.


داودوندی ادامه داد: جمع گریزی به دلیل شیوع کرونا در این روزها افزایش چشمگیری داشته است اگرچه مسوولان ذیربط و پزشکان حفظ و رعایت  پروتکل‌های بهداشتی را مورد تاکید قرار می‌دهند ولی شدت گرفتن  اضطراب در گروهی از افراد جامعه باعث شده تا این افراد به دوری از جمع و عدم ورود به اجتماع پناه ببرند که البته این حالت نیز نوعی فرار از اضطراب است و در این‌صورت گاه برخی از آنها نیازمند مراجعه و گرفتن مشاوره تخصصی هستند.


داودوندی اضافه کرد: اختلال اضطراب فراگیر یکی از شایع‌ترین موضوعات روانشناختی جوامع بشری است و باید گفت که این اختلال می‌تواند زیربنای اختلالاتی همچون افسردگی و وسواس باشد که با شیوع بیماری کرونا به‌نظر می‌رسد احتمالا میزان ابتلا به آن افزایش یابد و  از جمله مهم‌ترین علائم آن نگرانی مداوم و همه روزه در مورد موضوعاتی نظیر سلامتی، شغل، تحصیل، درآمد و مرگ است. 


این روانشناس گفت: اختلال اضطراب فراگیر در شرایط عادی معمولا در زنان دو برابر مردان گزارش می‌شود که با علائمی همچون بی قراری رفتاری مثل تکان دادن مداوم پا، خستگی زودرس، دیر به خواب رفتن یا بی‌خوابی، دشواری در تمرکز حواس، تندخویی و تحریک پذیری بروز می‌یابد.
وی با بیان اینکه علائم اضطراب فراگیر حتی به صورت درد مانند گردن درد نیز بروز می کند، افزود: افرادی که دچار این اختلال هستند ممکن است در کودکی از والدین خود الگو برداری کرده باشند و یا حوادث دردناکی را در کودکی تجربه کرده باشند. مراقبت بیش از اندازه در دوران کودکی می تواند به عنوان یکی دیگر از عوامل زمینه ساز این اختلال مورد توجه قرار گیرد.


این متخصص مشاوره روانشناسی اضافه کرد: گاهی نگرانی مرتبط با واقعیتی است که می‌تواند خارج از اختیار فرد باشد، و چنانکه به‌طور روزانه در اخبار و گزارشها مشاهده می‌شود در اکثر کشورهای دنیا شرایط به نحوی است که افراد با کرونا دست و پنجه نرم می کنند و افراد بطور روزانه در جریان اخبار اضطراب‌زای ابتلا و فوت دیگران قرار می‌گیرند.


داودوندی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در حال حاضر بحران کرونا اتفاق افتاده و تاکنون نتایج علمی قابل اتکایی برای برون رفت از وضعیت موجود یافته نشده، بنابراین تا پیدا شدن روش‌های پیشگیری یا درمان قطعی برای این بیماری، افرادی می‌توانند از این بحران با  موفقیت عبور کنند که خود را ملزم به رعایت دستورالعمل های بهداشتی نهادهای رسمی کنند و همچنین جهت ارتقاء سلامت روان خود روشهای مقابله‌ای مناسبی مانند مهارت‌های زندگی و به ویژه حل مسئله را فراگیرند. در نهایت نباید موضوع را در نظر خود بسیار حاد و وحشتناک جلوه دهیم تا اسیر خطاهای ذهنی شده و یا برعکس بی تفاوت باشیم. 


وی خاطرنشان کرد: در خاتمه از نگاه روانشناسی در این شرایط که موضوع کرونا مطرح است افراد باید بتوانند استرس خود را به شیوه‌ای مناسب مدیریت کنند و در صورت عدم توفیق از کمک های تخصصی مشاوره ای بهره‌مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha