«کووید19 یک بیماری شتر گاو پلنگ است، این ویروس بسیار پیچیده است، ما نخستین روز‌های آشنایی با این ویروس را طی می‌کنیم»، «این ویروس در هر اقلیم نشانه‌های دیگری را از خود نشان می‌دهد.»، «کرونا یک بیماری هزار چهره است، تغییر در علائم بالینی کرونا در مراجعین مشاهده شده است.»

بازگشت کرونا از تعطیلات

سلامت نیوز: «کووید19 یک بیماری شتر گاو پلنگ است، این ویروس بسیار پیچیده است، ما نخستین روز‌های آشنایی با این ویروس را طی می‌کنیم»، «این ویروس در هر اقلیم نشانه‌های دیگری را از خود نشان می‌دهد.»، «کرونا یک بیماری هزار چهره است، تغییر در علائم بالینی کرونا در مراجعین مشاهده شده است.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ، اینها تنها تعدادی از تعابیری بود که این روزها توسط مسئولین وزارت بهداشت در خصوص کرونا استفاده شده است. نمکی وزیر بهداشت معتقد است از هر راهی وارد می‌شویم کرونا متفاوت رفتار کرده و به شیوه‌های متفاوت به قربانی خود صدمه وارد می‌کند. علیرضا زالی فرمانده مبارزه با کرونا در تهران معتقد است که علائم کووید19 در حال تغییر کردن هستند و در وضعیت اپیدمی هر علائمی می‌تواند نشانه این ویروس باشد،

عملکرد زیرکانه کرونا حالا دارد در آمارها هم خودش را نشان می‌دهد، طوری که این روزها حوالی ساعت14 وقتی کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت از جدیدترین آمارهای موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا رونمایی می‌کند، متوجه روند رو به افزایش آمارها هستیم.

آنطور که جهانپور پنجشنبه هفته گذشته پانزدهم خرداد ماه گزارش داد، ثبت 3574آزمایش مثبت کرونا سبب شد پانزدهم خرداد ماه تا به امروز رکورد بیشترین تعداد مبتلا شدن به این ویروس را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که پیش از این، رکوردِ بیشترین موارد مثبت کرونا برمی‌گشت به روز یازدهم فروردین‌ با ثبت 3186 مورد مبتلایِ جدید به کووید19 که از آن روز به بعد شاهد سیر نزولی آمارها در این خصوص بودیم.

همچنین روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت از ثبت 2886موردِ جدید ابتلا به کرونا خبر داد که جزء پنج روز اول با بیشترین موارد مثبت کرونا از نیمه اردیبهشت تا به امروز بوده است. حالا باید پرسید که آیا داریم به روزهای سخت فروردین برمی‌گردیم و با موج جدیدی از بیماری روبه‌رو هستیم؟

تنها کشور جهان در روبه‌رو شدن با موج دوم کرونا

با این وجود طی روزهای گذشته گروهی معتقدند بخش زیادی از این موارد افزایش ابتلا به کرونا ناشی از بهبود روند بیماریابی است، اما در بین کارشناس‌ها کسانی هم هستند که معتقدند رهاسازی، رفع محدودیت‌ها، رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی، عدم تضمین دولت در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی روند افزایشی سفرها به‌ویژه در ایام تعطیلات عید فطر و تعطیلات هفته گذشته تاثیر زیادی در افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشور داشته است. در همین خصوص یک کارشناس بیماری‌‌های واگیردار  می‌گوید:

«بیشترین دلیلی که سبب شده بیماری کرونا امروز وارد موج دوم شود و من معتقدم موج دوم مرگبارتر از موج اول خواهد بود این است که علیرغم بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها و علیرغم اینکه دولت دستورالعمل‌های بهداشتی را در خصوص بیماری وضع کرده و به سراسر کشور ابلاغ کرده است، اما متاسفانه خودش هیچ تضمینی در خصوص اجرای ضوابط و دستورالعمل‌ها ندارد و ما هیچ نظارت درستی برای اجرای پروتکل‌ها شاهد نیستیم؛ همین وضعیت منجر شده که کشور به این نقطه برسد.»«محمدرضا محبوب‌فر» عضو انجمن اپیدمیولوژی ایران، ادامه می‌دهد:

«متاسفانه ایران تنها کشوری در جهان است که با موج دوم بیماری روبه‌رو شده است و اکنون از نظر مدیریت و کنترل کرونا بدترین شرایط را در خاورمیانه دارد. در صورت تداوم سوءمدیریت‌ها و عدم ضمانت لازم در خصوص اجرای دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی از سوی دولت، ایران به رتبه نخست دنیا مبنی بر اهمال درخصوص کنترل و مهار بیماری تبدیل خواهد شد.»

وی با ابراز نگرانی در خصوص شرایط پیش‌ رو عنوان می‌کند:«اگر وضعیت به همین صورت پیش برود و مردم دچار خوش‌خیالی کاذب در خصوص عادی شدن شرایط شوند، ما قطعا یک انفجار بیماری ظرف دو الی سه هفته آینده خواهیم داشت. و این مسئله می‌تواند تنش‌های اجتماعی و تبعات اقتصادی زیادی در کشور به دنبال داشته باشد.»

ایمنی گله‌ای؛ شیوه مبارزه دولت با کرونا

این کارشناس و متخصص مدیریت بحران سلامت شهری، در پاسخ به پرسش چگونگی نقشه راه فعلی ایران برای مقابله با کووید19 بیان می‌کند:«دولت بیشتر دغدغه نان و معیشت مردم را دارد، دولت بیشتر نگران است که مشکلات و تبعات معیشتی و اقتصادی منجر به شورش‌های اجتماعی شود و بنابراین گویی دولت امروز در برابر کرونا سیاست ایمنی گله‌ای را در نظر گرفته است.

البته امروز ما شاهد هستیم یکی از اپیدمیولوژیست‌هایی که در سوئد مطرح می‌کرد قرنطینه نباید انجام شود و ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها نباید صورت بگیرد و باید مردم را در جامعه رها کنیم تا ایمنی جمعی ایجاد شود، امروز ادعاهای غلط خودش را پس گرفته است. حالا دولت در کشور ما چنین رویکردی به بیماری کرونا دارد و اینها به دنبال این هستند که آن 90درصد باقی مانده و مبتلا نشده از جمعیت کشور مبتلا شوند و وقتی که مبتلا شدند فکر می‌کنند ایمنی در کل جمعیت ایران ایجاد می‌شود. اما اگر این وضعیت به شکل ناگهانی اتفاق بیفتد، با توجه به خستگی کادر پزشکی و درمان و همچنین بارمضاعف مالی در سیستم درمان می‌تواند کشور را دچار تنش‌های اجتماعی کند.»

این عضو انجمن آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدامات ضروری در شرایط فعلی و همچنین ضرورت و امکان بازگشت محدودیت‌ها عنوان می‌کند:«من فکر می‌کنم که دولت با توجه به افزایش آمار موارد بیماری طی روزها و هفته‌های آینده مجبور است که مجددا کشور را به حالت قرنطینه محدود کند، چه بسا اگر این اتفاق نیفتد ممکن است در آینده کشور دچار مشکلات زیادی شود و اگر دولت اقدام به این مسئله نکند من گمان می‌کنم ماه آینده، تیر ماه داغ و سوزانی در انتظار دولت است و امکان اینکه نیروهای نظامی و مجلس خارج از اختیارات دولت به موضوع کرونا و حاشیه‌های آن ورود پیدا کنند قطعا وجود خواهد داشت، یعنی همان وعده‌ای که سرلشگر باقری داده بودند به نوعی محقق خواهد شد تا شرایط فعلی کشور تحت کنترل و مدیریت قرار بگیرد.»وی تاکید می‌کند:

«بنابراین روزهای حساسی پیش رو داریم مگر اینکه دولت تجدید نظر اساسی کند و خودش را بازسازی کند و یک تصمیم اساسی در خصوص بیماری کرونا و شرایط سلامت کشور که با آن مواجه هستیم، بگیرد.»

هیچ نقطه سفیدی وجود ندارد

محبوب‌فر در ادامه با ذکر اینکه «قبلا ادعا شده بود که بسیاری از نقاط کشور سفید هستند» به «همدلی» می‌گوید:«من اصلا چنین ادعایی را قبول ندارم چون همچنان موارد اپیدمی بیماری را شاهد هستیم، در خصوص کرونا هیچ نقطه‌ای از ایران مصون نیست. در تهران هم وضعیت مشابه است.

همچنین با توجه به احتمال بازگشت طرح ترافیک در تهران شاهد افزایش موارد ابتلا خواهیم بود، چرا که مهم‌ترین جایی که این بیماری می‌تواند منتقل شود و این اتفاق هم افتاده است، در وسایل حمل و نقل عمومی شهری، از جمله در مترو، در اتوبوس‌ها، در تاکسی‌ها خواهد بود که با بازگشت طرح ترافیک از آنها استقبال بیشتری خواهد شد.»این عضو انجمن اپیدمیولوژی ایران با تاکید بر شروع موج دوم کرونا می‌گوید:

«موج دوم کرونا تا آخر خرداد ادامه دارد و ممکن است تیر ماه سختی را برای ما ایجاد کند، اما از سویی دیگر در مرداد ماه به سمت اواسط شهریور بیماری کاهش پیدا می‌کند، چرا که با توجه به هوای گرم، ویروس در محیط بیرون کمتر مقاومت می‌کند و از بین می‌رود، درنتیجه ما بیشترین موارد ابتلا به بیماری را این بار در داخل خانه‌ها و به‌طور کلی در جاهایی که به‌صورت سربسته هستند مشاهده می‌کنیم.

البته همزمان با گرمی هوا حتما باید پروتکل‌های بهداشتی اجرا شود، و دستورهای بهداشت فردی و بهداشت عمومی از سوی مردم باید جدی گرفته شود و همان طور که گفتم دولت اجرای پروتکل‌های بهداشتی را علاوه بر ابلاغ تضمین هم کند. نکته مهم استفاده از ماسک و شستشوی مکرر دست با آب و صابون و محلول‌های پایه الکل و انجام فاصله‌گذاری فیزیکی است که می‌تواند تا حدود زیادی از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha