شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 294566

حرارت مهم‌ترین راه سالم‌سازی مواد غذایی است. تقریبا تمام میکروب‌های بیماری‌زای موجود در مواد غذایی در حرارت 70 درجه سانتیگراد در مدت کوتاهی از بین می‌روند.

اصول سالم‌سازی غذا با حرارت

سلامت نیوز: حرارت مهم‌ترین راه سالم‌سازی مواد غذایی است. تقریبا تمام میکروب‌های بیماری‌زای موجود در مواد غذایی در حرارت 70 درجه سانتیگراد در مدت کوتاهی از بین می‌روند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،بنابراین پخت کامل غذا، خطر بیماری‌های میکروبی را از بین می‌برد. برای مثال، داخل ظرف محتوی آبگوشت داغ هیچ میکروب بیماری‌زایی زنده نمی‌ماند. اما خطر، هنگامی پدیدار می‌شود که غذا به طور کامل پخته نشود؛ مثلا انواع کباب‌های گوشتی نظیر جوجه‌کباب و کباب کوبیده اگر به اصطلاح مغزپخت نشوند و مرکز بافت کباب حرارت کافی دریافت نکند، خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی را در پی دارد.


باقیمانده غذاهای فسادپذیر، حداکثر بعد از دو ساعت و بعد از کاهش حرارت اولیه، باید بلافاصله به یخچال منتقل شود. باقی ماندن غذا خارج از یخچال و در دمای محیط آشپزخانه کاری غیربهداشتی است. زیرا در دماهای بین 5 تا 60 درجه سانتیگراد که به آن «محدوده دمایی پرخطر» نیز گفته می‌شود، میکروب‌ها امکان تکثیر و تولید سم در غذا را پیدا می‌کنند. بنابراین غذاهای پخته و فسادپذیر باید بلافاصله سرد شوند.

البته از نگهداری غذا در داخل یخچال بیش از 72 ساعت باید پرهیز کرد، زیرا کیفیت بهداشتی غذا افت محسوسی پیدا می‌کند.باقیمانده غذاهای سرد شده، باید قبل از مصرف مجدد گرم شوند. غذا در این موارد باید به اندازه‌ای حرارت داده شود که کاملا داغ شود. غذاهای خورشتی باید به مدت یک دقیقه دمای جوش را تحمل کنند و باید در حین حرارت‌دادن با قاشق یا ملاقه هم زده شوند تا حرارت به مرکز محتوی غذای درون قابلمه یا ظرف برسد.

به بیان دیگر، یکنواختی حرارت و رسیدن حرارت به مرکز غذا بسیار مهم است. یکی از اشکالات مایکروویوها این است که حرارت به صورت غیر یکنواخت به‌غذا می‌رسد و گاهی مرکز ظرف غذا حرارت کافی نمی‌بیند. بنابراین باید دقت شود که تمام قسمت‌های ظرف غذا در مایکروویو به‌طور یکنواخت حرارت را دریافت کند. گفتنی است هیچ‌گاه غذا نباید بیش از یک‌بار گرم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha