شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 294568

همه ما پزشكان در ویزیت بیماران خود از سوابق بیماری‌های قبلی آنها می‌پرسیم و در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات تشخیص و درمانی این سوابق را لحاظ می‌كنیم. حتی گاهی سابقه یك بیماری خاص ممكن است تصمیم ما به انجام جراحی را به عدم انجام جراحی یا برعكس تغییر دهد.

قندی كه به تلخی می‌زند!

سلامت نیوز:همه ما پزشكان در ویزیت بیماران خود از سوابق بیماری‌های قبلی آنها می‌پرسیم و در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات تشخیص و درمانی این سوابق را لحاظ می‌كنیم. حتی گاهی سابقه یك بیماری خاص ممكن است تصمیم ما به انجام جراحی را به عدم انجام جراحی یا برعكس تغییر دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، از میان تمام این بیماری‌ها، مرض قند یا دیابت اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد. بالا رفتن میزان قند خون در طولانی‌مدت اثرات مخربی روی بسیاری از اندام‌های بدن می‌گذارد كه متاسفانه در اكثر موارد برگشت‌پذیر نیست و با گذر زمان از ابتلا به دیابت این عوارض خود را نشان می‌دهند، اما هر چه قند خون با دقت و وسواس بیشتری كنترل شود بروز آنها به تاخیر می‌افتد.

بسیاری از این آثار در بیمارانی كه تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند اهمیت دوچندان پیدا می‌كنند كه به برخی از آنها اشاره می‌شود:آسیب كلیوی به دنبال دیابت طولانی‌مدت به معنی تخریب تدریجی سلول‌های كلیه است كه ممكن است در نهایت به نارسایی كلیوی منجر شود. در انجام بیهوشی و عمل‌های جراحی تجویز داروهای مختلف ناگزیر است و دفع كلیوی این داروها در بیماران دیابتی پیشرفته ممكن است با اختلال مواجه شود.

به‌خصوص اگر عارضه‌ای مثل عفونت بعد از عمل رخ دهد ممكن است این نارسایی كلیوی محدودیت قابل توجهی در تجویز آنتی‌بیوتیك‌ها ایجاد كند.تصلب شرایین در این بیماران زودتر اتفاق می‌افتد و سبب شایع‌تر شدن عوارض قلبی در عمل‌های جراحی و آسیب‌پذیری بیشتر مغز در عمل‌های مغز می‌شود. به‌علاوه آثار مخرب دیابت روی عروق از علل مشكلات احتمالی در ترمیم بافتی این بیماران و جوش نخوردن زخم آنهاست و بازسازی‌نشدن مجدد زخم بعد از عمل از عوارضی است كه در این بیماران مشاهده می‌شود.

در كنار این مشكلات عروقی، ضعف سیستم ایمنی هم در بیماران دچار مرض قند گاهی سبب مستعدشدن زخم جراحی این بیماران به عفونت و نیاز به جراحی مجدد می‌شود.

در نهایت صدمه به سلول‌های عصبی بیماران مبتلا به دیابت باعث علائمی مثل درد، گزگز و ضعف در اندام‌ها می‌شود كه ممكن است سبب اشكال تشخیصی مشكلات ستون فقرات مثل دیسك و مشابه آن شود و ممكن است نتیجه عمل جراحی را نامطلوب سازد، زیرا حتی با جراحی موفق دیسك یا تنگی كانال این افراد این احتمال وجود دارد كه قسمتی از علائم آنها مربوط به عوارض عصبی دیابت باشد و بعد از عمل بهبود نیابد.

در مجموع باید گفت جدا از این كه اهمیت پیشگیری از ابتلا به دیابت بر كسی پوشیده نیست، كنترل دقیق قند خون در این بیماران به پرهیز از بروز این عوارض یا به تاخیر انداختن آنها كمك می‌كند و مراقبت پس از جراحی در بیماران دیابتی باید متفاوت و توام با ظرافت و دقت بیشتری نسبت به سایر بیماران صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha