یك متخصص اعصاب و روان هشدار داد: در استفاده از ترامادول و ریتالین خطر وابستگی جدی جسمی و روانی وجود دارد و تاثیری شبیه به سوء مصرف مواد بر جسم در مورد آن وجود دارد.

سلامت نیوز : یك متخصص اعصاب و روان هشدار داد: در استفاده از ترامادول و ریتالین خطر وابستگی جدی جسمی و روانی وجود دارد و تاثیری شبیه به سوء مصرف مواد بر جسم در مورد آن وجود دارد.

دكتر نبی الله دریجانی در گفت و گو با ایسنا، درباره موارد استفاده از قرص‌های ریتالین اظهار كرد: عمده مصرف ریتالین در حال حاضر برای درمان اختلالات هایپراكتیویتی یا بیش فعالی كودكان است و در دسته داروهای آمفتامینی قرار می‌گیرد. بویژه كودكانی كه از كمبود توجه و نقص توجه رنج می‌برند.

وی اضافه كرد: مورد دیگر استفاده از ریتالین به اختلالاتی تحت عنوان «ناركولپسی» یا خواب‌های غیرقابل اجتناب برمی‌گردد. درموارد معدودی ازاین قرص برای درمان اختلالات خلقی هم استفاده می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش كه چرا دانشجویان و بعضا دانش آموزان برای بیدارماندن درشب امتحان، ریتالین را انتخاب می‌كنند، عنوان كرد: عمدتا ریتالین را برای دوری از خواب آلودگی مورد استفاده قرار می‌دهند. مصرف این دارو شاید حافظه كوتاه مدت را تقویت كند اما همان قدر كه مطالب زود فرا گرفته می‌شوند زود هم از یاد می‌روند. ریتالین زمینه مصرف سایر داروهای نظیر آن را نیز ممكن است فراهم كند.

دكتر دریجانی درباره چگونگی قطع مصرف و ترك این قرص نیز اظهار كرد: ترك این قرص‌ها امكانپذیر است اما با مشكلاتی نظیر بی‌قراری و سردردهای شدید همراه است به طور كلی مصرف این گونه قرص‌ها به منظور مصارفی كه ذكر شد توصیه نمی‌شود. كلینیك‌های روانپزشكی مراجع خوبی برای كمك به خانواده‌ها در این زمینه است.

این روانپزشك در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه آیا پزشكان عمومی یا سایر پزشكان كه تخصص اعصاب و روان ندارند هم می‌توانند اقدام به تجویز این دارو كنند، پاسخ داد: این دارو و نسخه مربوطه به آن تخصصی است و معمولا روانپزشكان و متخصصان اطفال برای درمان بیش فعالی و نظیر آن، این دارو را تجویز می‌كنند. بعید است كه بتوان با نسخ پزشكان دیگر دارو را دریافت كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha