در آتش سوزی پارک چیتگر علاوه بر خاکسترشدن ٢ هزار متر از فضای سبز این مجموعه مقداری مواد پلاستیکی، لوله‌های پلی‌اتیلن و چند کانکس متعلق به یک شرکت پیمانکاری که از عملیات عمرانی قبل در این محل قرار داشت، در آتش سوخت هفته‌ای که گذشت چند آتش‌سوزی عجیب در نقاط مختلف تهران رخ داد. حریق‌های نسبتا گسترده‌ای که مرگ یک نفر را رقم زد و اراضی زیادی از فضای سبز پایتخت را به خاکستر تبدیل کرد.

هفته داغ تهران

سلامت نیوز:در آتش سوزی پارک چیتگر علاوه بر خاکسترشدن ٢ هزار متر از فضای سبز این مجموعه مقداری مواد پلاستیکی، لوله‌های پلی‌اتیلن و چند کانکس متعلق به یک شرکت پیمانکاری که از عملیات عمرانی قبل در این محل قرار داشت، در آتش سوخت   هفته‌ای که گذشت چند آتش‌سوزی عجیب در نقاط مختلف تهران رخ داد. حریق‌های نسبتا گسترده‌ای که مرگ یک نفر را رقم زد و اراضی زیادی از فضای سبز پایتخت را به خاکستر تبدیل کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،جرقه اول از بوستان ولایت زده شد، بخش زیادی از علفزارهای این پارک شعله‌ور شد و نیروهای آتش‌نشانی پس از چند‌ ساعت تلاش موفق شدند با مهار آن از سرایت آتش به سایر نقاط این بوستان بزرگ در جنوب تهران جلوگیری کنند. پلیس اعلام کرد سه مظنون در ارتباط با این حاثه دستگیر شده‌اند و تحقیقات درباره علت این حادثه آغاز شده است.

اما خبر حریق دیگری این‌بار در غرب تهران باعث شد تا احتمال سریالی‌بودن این آتش‌سوزی‌ها تقویت شود. در این حادثه هم بخش وسیعی از پارک چیتگر طعمه حریق شد. مسئولان شهری اعلام‌کردند در این حادثه بیش از ٢‌هزار متر از اراضی این پارک جنگلی در آتش سوخت. خوشبختانه در این حادثه هم به کسی آسیب نرسید، اما جدا از تخریب وسیع فضای سبز تعدادی انبار و اجناس موجود در آنها به کلی از بین رفت.

درحالی‌که گمانه‌زنی‌ها درباره تعمدی‌بودن این دو حادثه قوت گرفته بود و بازار شایعات در فضای مجازی داغ‌تر از قبل دنبال می‌شد، خبر شوکه‌کننده دیگری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت.

این بار نوبت پالایشگاه تهران بود تا شعله‌ای آتش از محوطه آن زبانه بکشد و دود سیاه غلیظی آسمان این منطقه را تیره‌وتار کند. در این حادثه یک نفر جانش را از دست داد و یک نفر هم مصدوم شد.

اما دلیل این حریق آن‌طور که مسئولان این پالایشگاه می‌گویند نشت بنزین در یکی از واحدهای اصلی این مجموعه بود.یکشنبه شب حوالی ساعت ٩ شب تصاویر شعله‌ورشدن بوستان ولایت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. دقایقی بعد از آن مسئولان آتش‌نشانی تهران با تأیید وقوع این حریق خبر از اعزام نیروهایشان از چند ایستگاه به محل حادثه دادند. زمینی به مساحت ٤‌هزار متر در بخش انتهایی این پارک شعله‌ور شده بود.

این آتش‌سوزی پس از چند ساعت به‌طور کامل مهار شد. مسئولان شهری پس از این حادثه اعلام کردند بارندگی‌های قابل توجه بهاری باعث رویش گیاهان و علف‌های زیادی در این قسمت شده بود و احتمال می‌رفت با گرم‌شدن هوا آتش‌سوزی رخ دهد، به همین دلیل با ایجاد خاک‌ریز‌های آتش‌بر، حایلی بین این منطقه و فضای اصلی پارک ایجاد شده بود. البته معاون خدمات شهری منطقه ١٩ شهرداری این آتش‌سوزی را عمدی اعلام کرد.درست فردای روز حادثه پلیس از دستگیری سه مظنون در ارتباط با این حادثه خبر داد.

سرهنگ علی صباحی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت گفت که این سه جوان تحت بازجویی قرار گرفتند تا موضوع عمدی یا غیرعمدی بودن این حادثه به‌طور دقیقمشخص شود.اما درست یک روز بعد پارک جنگلی چیتگر شعله‌ور شد. تصاویر منتشرشده از این بوستان نشان می‌داد قسمت‌های حاشیه‌ای پارک در نزدیکی بزرگراه شهید همدانی آتش گرفته است.

این حادثه هم تقریبا حوالی ساعت ٢٢ دوشنبه از طریق تماس‌های تلفنی شهروندان به سامانه ١٢٥ اعلام شد. تونل غزه در نزدیکی ورودی‌های شماره ٤ و ٥ این مجموعه طعمه حریق شده بود. شاهدان عینی می‌گویند مردی با لباس سبز رنگ شبیه به لباس مأموران شهرداری اقدام به آتش‌زدن علف‌ها و بوته‌های این پارک کرد که شعله آتش به سرعت منطقه وسیعی را دربرگرفت. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی وسعت این آتش‌سوزی را ٢‌هزار مترمربع اعلام کرد. به گفته جلال ملکی این حریق در قسمتی از این پارک رخ داد که محل اتراق شهروندان نیست.

او همچنین گفت: «مقداری مواد پلاستیکی، لوله‌های پلی‌اتیلن و چند کانکس از عملیات عمرانی قبل در این محل قرار داشت که متعلق به یک شرکت پیمانکاری بود که مشغول اجرای پروژه آبرسانی بود. داخل این کانکس‌ها مقدار زیادی لوله‌ از جنس پلی‌اتیلن وجود داشت. این لوله‌ها که از مواد نفتی تولید می‌شوند، سریع‌الاشتعال هستند و شعله‌های زیادی ایجاد می‌کنند.»

درحالی‌که وقوع دو حادثه مشابه آن هم به فاصله کمتر از ٢٤ ساعت در دو پارک بزرگ تهران به شایعه سریالی‌بودن این حوادث دامن می‌زد، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از عمدی‌بودن آتش‌سوزی پارک چیتگر سخن گفت. زهرا صدراعظم نوری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد:

«در بوستان چیتگر به دلیل اجناس پلی‌اتیلن که وجود دارد، آتش‌سوزی رخ داد که این آتش‌سوزی عمدی بود.» او که ظاهرا جزئیات این حادثه و اطلاعش از عمدی بودن این حادثه را با تحقیقات و بررسی‌های میدانی به دست آورده است، از معاونت خدمات شهرداری و مدیران این منطقه خواست تا با توجه به شرایط گرمای هوا و مسائل سیاسی – اجتماعی نظارت کافی بر بوستان‌ها داشته باشند تا چنین حوادثی رخ ندهد. البته پارک چیتگر هم بیش از این طعمه حریق شده بود. ‌سال گذشته در اواسط خردادماه چند جوان تنها به دلیل شرط‌بندی این پارک جنگلی را به آتش کشیدند.

اما سومین حادثه روز چهارشنبه در پالایشگاه تهران به وقوع پیوست. چند دقیقه‌ای به ساعت ١٣ مانده بود که آژیر خطر پالایشگاه به صدا درآمد. طی چند ثانیه شعله‌های آتش به آسمان برخاست و دود سیاهی همه جا را فرا گرفت، دقایقی بعد صدای چند آمبولانس شنیده شد که به سرعت از محوطه پالایشگاه خارج شدند. آن‌طور که شاهدان عینی می‌گویند صدای چند انفجار هم از داخل پالایشگاه شنیده شد.

با وجود این، ساعتی پس از انتشار این خبر مسئولان پالایشگاه از مهار کامل این آتش‌سوزی خبر دادند و دلیل آن را هم نشت بنزین در یکی از واحدهای این مجموعه به دلیل خطای انسانی و سهل‌انگاری اعلام کردند.

به گفته جعفری، مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران در این حادثه یکی از کارکنان بهره‌برداری که در کنار تجهیزات آتش‌‌گرفته حضور داشت، به دلیل سوختگی جانش را از دست داد و یک نفر دیگر هم مصدوم شد که حالش وخیم نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha