سلامت نیوز : مدیركل كمیسیون‌های پزشكی قانونی كشور گفت: پرونده‌های شكایت قصور پزشكی با 12 درصد رشد در سال 1389، از 13 هزار و 614 پرونده به 15 هزار و 241 پرونده رسید.

كامران سلطانی، مهمترین علت شكایت بیماران را بر اساس تحقیقاتی كه تحت عنوان «علل شكایت بیماران» انجام شده است را عوامل رفتاری می‌داند و می‌افزاید: یك اصل در همه جای دنیا وجود دارد كه اگر بیمار در نتیجه اقدامات پزشكی آسیب ببیند شكایت نمی‌كند اما وقتی بیمار آزرده و ناراحت می‌شود شكایت می‌كند.

وی گفت: این اصل در كشور ما هم صدق می‌كند. ممكن است یك بیمار به مجموعه درمانی مراجعه كند و آن نتیجه دلخواه كه مورد نظر بیمار از درمان و اقدامات درمانی است حاصل نشود ولی رفتار خوبی كه در آن مجموعه درمانی با بیمار صورت می‌گیرد باعث شود كه عدم بهبودی به حساب درمان ناموفق و قصور پزشكی گذاشته نشود. ولی عكس قضیه هم هست. نتیجه موفق درمانی حاصل شود ولی رفتار مناسبی نباشد.

وی در خصوص نتیجه پرونده‌های قصور پزشكی در دو سال گذشته گفت: در سال 1388 در هزار و 54 مورد، كادر پزشكی مقصر شناخته شدند (مقصرین: 47.7درصد) و ‌هزار و 153 مورد رأی برائت برای كادر پزشكی صادر شد. در سال 1389 هم در ‌هزار و 358 مورد از پرونده‌های قصور پزشكی، (مقصرین: 46.5درصد) كادر پزشكی مقصر شناخته و یك‌هزار و 567 مورد نیز تبرئه شده‌اند.

این مسئول سازمان پزشكی قانونی، بیشترین تعداد شكایات پرونده‌های قصور پزشكی در سال 1388 را مربوط به رشته دندانپزشكی دانست و گفت: بعد از دندانپزشكی، زنان و زایمان و رشته ارتوپدی به همراه هم در دومین رتبه و جراحی عمومی، سومین رشته‌ای است كه بیشترین شكایات را داشته است. اما در سال 1389به رشته زنان و زایمان نخستین و پس از آن ارتوپدی دومین و جراحی عمومی سومین رتبه بیشترین آمار شكایات را دارند.

مدیركل كمیسیون‌های پزشكی قانونی كشور بیشترین محكومان پرونده‌ها را در سال 1388 و 1389 پرونده‌های دندانپزشكی اعلام كرد و افزود: در سال 1388 بعد از دندانپزشكی، بیشترین محكومان، جراحان عمومی و پزشكان زنان و زایمان بودند، اما در سال 1389 بعد از دندانپزشكی، بیشترین محكومان به پزشكان زنان و زایمان و بعد از آن به ارتوپدها اختصاص داشت. یعنی پزشكان زنان و زایمان در شكایات وارد شده از رتبه سوم سال 1388 به رتبه دوم سال 1389 رسیده‌اند.

وی با اشاره به نوع تقسیم بندی پرونده‌های ارجاعی به كمیسیون‌های پزشكی قانونی گفت: پرونده‌ها بر اساس موضوع قصور پزشكی، پرونده‌های پزشكی قانونی شامل معاینات بالینی و بررسی علت مرگ و پرونده‌های روانپزشكی تقسیم بندی می‌شوند.

سلطانی در تشریح میزان پرونده‌های ارجاعی بر اساس این تقسیم بندی اظهار داشت: در سال 1388، دو هزار و 207 پرونده قصور پزشكی، 7 هزار و 701 پرونده پزشكی قانونی، 3 هزار و 706 پرونده روانپزشكی داشتیم. در سال 1389 هم 2 هزار و 925 پرونده قصور پزشكی، 8 هزار و 325 پرونده پزشكی قانونی و 3 هزار و 991 پرونده روانپزشكی به كمیسیون‌های پزشكی قانونی سراسر كشور ارجاع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha