یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 294626

با آغاز تابستان و فصل گرما بازار فروش سم و حشره‌کش ها نیز داغ می‌شود این در حالیست که بیشتر مشتریان این حشره‌کش‌ها بانوان خانه‌دار هستند که راه حل مناسبی را برای مقابله با این حشرات موذی جست وجو می‌کنند.

حشرات موذی میهمان ناخوانده فصل گرما

سلامت نیوز:با آغاز تابستان و فصل گرما بازار فروش سم و حشره‌کش ها نیز داغ می‌شود این در حالیست که بیشتر مشتریان این حشره‌کش‌ها بانوان خانه‌دار هستند که راه حل مناسبی را برای مقابله با این حشرات موذی جست وجو می‌کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود ۱۷ درصد بار بیماری های عفونی در جهان به بیماری های منتقل شونده توسط ناقلین تعلق دارد.


برخی کارشناسان بهداشت محیط بر این باورند که  بیش از ۷۰۰ نوع بیماری مشترک قابل انتقال از حیوان به انسان در دنیا وجود دارد حشرات موذی با گرم شدن هوا از مخفیگاه های خود خارج می شوند، آنان در گوشه و کنار و پستوی خانه به صورت مخفیانه زندگی می کنند و باعث انتقال انواع بیماری ها از منبع آلودگی به انسان می شوند.


به گفته آنان، سوسک، پشه، مگس، شپش، کنه، ساس، مارمولک، سوسک و موریانه از زمره این موجودات هستند که تعدادی از آن ها بطور مستقیم موجب بیماری می شوند و تعدادی از این موجودات نیز بیماری را از منبع آلودگی به انسان منتقل می کنند.


برخی حشرات موذی همچون شپش و ساس می توانند از طریق استفاده از وسایل شخصی مشترک و تماس نزدیک با افرادی که حامل این موجودات هستند به فرد سالم منتقل شوند و مهمترین راه پیشگیری، رعایت اصول بهداشت فردی و عدم استفاده مشترک از وسایل شخصی و یا لباس یکدیگراست.


این کارشناس معتقدند اما تعدادی از این موجودات خود باعث بروز بیماری نمی شوند بلکه آلودگی را از منبع آن به افراد سالم منتقل می کنند و این موجودات نیز خود به دو بخش جداگانه تقسیم می شوند، دسته اول موجوداتی هستند که بطور مستقیم عوامل بیماری را همچون میکروب ها، کیست ها و تخم کرم ها را از منابع آلودگی همچون فضولات حیوانی، انسانی و انواع زباله از طریق کرک ها، دهان و موهای پایشان به مواد خوراکی سالم منتقل می کنند و دسته دوم نیز موجودات موذی بوده که عوامل بیماری زا را با گزش فرد از داخل خون فرد بیمار به فرد سالم منتقل می کنند که از این جمله می توان به انواع پشه اشاره کرد که باعث انتقال بیماری مالاریا و سالک از فرد بیمار به فرد سالم می شوند.


آنچه مسلم است دفع غیربهداشتی زباله ها و مواد زاید مصرفی انسان، فضولات، فاضلاب ها و عدم حفاظت پس مانده های خوراکی و ضایعات آشپزخانه و نیزدفع غیراصولی مدفوع که منبع تغذیه مناسبی برای انواع سوسک ها ومگس ها بوده و از جمله عواملی هستند که محیط را برای فعالیت حیوانات موذی مستعد می کند.


رابعه منفردی کارشناس بهداشت محیط در این زمینه می گوید: عدم توجه به رعایت بهداشت فردی، استفاده مشترک از وسایل شخصی، عدم استحمام مرتب که منجر به شیوع بیماری و نیز آلودگی بدن به میکروب شپش نیز از جمله عواملی برای حیات و زیست مناسب حشرات موذی است.


وی اظهار می دارد: این در حالیست که تنها راه مقابله با حشرات موذی به غیر از استفاده از سم ها و حشره کش های متداول در بازار مصرف، رعایت بهداشت محیط زیست و رعایت بهداشت فردی لازم است، از این رو علاوه بر دفع بهداشتی زباله و فاضلاب باید از توری در و پنجره برای جلوگیری از ورود این حیوانات در منازل استفاده کرد.


منفردی ادامه می دهد: همچنین استفاده از سطل های زباله در دار و کیسه زباله مناسب می تواند تا حدی در محفوظ نگه داشتن پس مانده های خوراکی و ضایعات آشپزخانه مناسب باشد. هرچند تفکیک وسایل بهداشتی و شخصی از سایر افراد و استفاده نکردن از البسه دیگران، شستشوی دایم بدن و استحمام مرتب، شستشوی دست ها قبل از تهیه غذا و عدم استفاده از پتو و ملحفه مشترک ازمهمترین راه های مقابله با بیماری هایی است که از طریق حیوانات موذی به انسان منتقل می شود.


وی اضافه می کند: بهسازی محیط قراردادن مواد زائد و زباله داخل کیسه زباله پلاستیکی و بستن در آنها، سوزاندن و دفن زباله، نصب توری بر روی در پنجره و هواکش ساختمان ها، نصب تله های نوری ماوراءبنفش در فروشگاههای مواد غذایی و رستوران ها، استفاده از اسپری حشره کش، سم پاشی اماکن داخلی و خارجی با استفاده از حشره کش های ابقائی به شرط نداشتن مقاومت نسبت به آنها و استفاده از طناب های آغشته به حشرکشها از روشهای مبارزه با حشرات موذی است.


احمد پورمختاری کارشناس بهداشت محیط نیز در این زمینه می گوید: استفاده بی رویه و نادرست از سموم برای دفع حشرات خطراتی به انسان و محیط زیست دارد و موجب مقاومت حشرات ناقل بیماری می شود و خطرات دیگری را نیز به دنبال دارد بر این اساس باید زیر نظر کارشناس سم تجویز شود.


وی ادامه می دهد: ارتقای سطح سلامت مردم جامعه از راه مهار و کاهش مشکلات ناشی از بندپایان، جوندگان، حشرات و حیوانات موذی با راهبرد قطع زنجیزه بیماری و حیات این جانوران توسط برنامه ها و فرآیندهای بهداشت محیط میسر می شود که شرکتهای مجوز دار تخصص این اقدام را دارند.


پورمختاری تصریح می کند: بهسازی محیط، بهداشت آب، جمع آوری فاضلاب، بهداشت محیط و دفع پسماند از جمله راه های مقابله با حشرات و جانوران موذی است که شرکت های خدماتی این روش ها را بکار می گیرند.


این کارشناس اظهار می دارد: شرکت های بدون مجوز از سموم غیرمجاز برای مبارزه با حشرات موذی استفاده می کنند که سلامت افراد و محیط را به خطر می اندازد،ذرعایت موارد بهداشتی جمع آوری و دفع مناسب زباله ها، نصب توری پنجره، دفع بهداشتی زباله از روش های موثر مبارزه با حشرات موذی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha