17 خرداد سال 1399 یكی از پادگان‌های نظامی تهران به صورت رسمی جای خود را به بوستانی برای مردم داد و كلنگ آغاز عملیات احداث بوستان بزرگ ارتش با 35 هكتار وسعت در محدوده پاسداران به زمین زده شد.

بوستان به جای پادگان

سلامت نیوز:17 خرداد سال 1399 یكی از پادگان‌های نظامی تهران به صورت رسمی جای خود را به بوستانی برای مردم داد و كلنگ آغاز عملیات احداث بوستان بزرگ ارتش با 35 هكتار وسعت در محدوده پاسداران به زمین زده شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،روند واگذاری زمین‌های نظامی درون شهر به بوستان‌ها پیش از این نیز آغاز شده بود و بوستان‌های یاس و ولایت نمونه‌ای از این روند هستند با این‌ حال 5 درصد مساحت شهر تهران را پادگان‌ها اشغال كرده‌اند و حالا به تدریج زمان واگذاری این مساحت به مردم رسیده است. توافق برای خروج پادگان‌ها از تهران به زعم محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در مسیر همواری پیش می‌رود و در دسترس قرار گرفتن پادگان 06 ارتش و تبدیل آن به بوستان عمومی و مراكز فرهنگی از اقدامات خوب مدیریت شهری با هماهنگی موثر ارتش و وزارت راه و شهرسازی انجام شده است.

رییس شورای شهر در آیین آغاز عملیات احداث بوستان بزرگ ارتش، خروج پادگان‌ها از شهر را متكی بر قوانین موجود و همت شورای عالی شهرسازی و معماری كشور دانسته، تاكید دارد كه قرار است این پادگان‌ها در اختیار مردم قرار بگیرد و پادگان‌ها و نیروهای نظامی از شهر خارج شوند. با اینكه در مسیر خروج این پادگان‌ها از شهر موانعی چون تامین منابع مالی وجود دارد اما به زعم رییس شورای شهر تهران جلسات متعدد و هماهنگی‌ها به عملی ‌شدن این تصمیم یاری خواهد رساند.

از طرفی دیگر از میان 2 هزار و 900 هكتار فضای نظامی كه در شهر تهران بود، برخی از آنها از شهر خارج شده اما پادگان جی و پادگان واقع در منطقه ۱۳ و بخشی از صنایع دفاعی هنوز در شهر تهران مانده است كه با پیگیری‌ها و جلسات شهرداری، امید می‌رود كه ظرف یك سال باقیمانده از دوره پنجم مدیریت شهری، امر مهم خروج پادگان‌ها از شهر به تحقق برسد.

هاشمی معتقد است كه ترافیك و آلودگی هوا با توسعه و نوسازی حمل‌و‌نقل عمومی حل می‌شود و با توسعه فضای سبز و تكمیل طرح جامع پسماند در این مسیر می‌توان شاهد پیشرفت‌های خوبی بود. سرتیپ رضا خرم‌طوسی، رییس بنیاد تعاون ارتش نیز در مراسم كلنگ‌زنی تبدیل پادگان 06 جواد‌الائمه به بوستان بزرگ ارتش به سابقه تبدیل مراكز نظامی به بوستان اشاره كرد و گفت: تبدیل پادگان قلعه‌مرغی به بوستان ولایت همچنین تبدیل اراضی وسیع چیتگر به مراكز خدماتی، تفریحی و مسكونی، گوشه‌ای از همیاری‌های ارتش با مدیریت شهری در گذشته بوده است.


رییس بنیاد تعاون ارتش ‌افزود: تبدیل پادگان ۰۶ جوادالائمه به بوستان بزرگ‌ ارتش در راستای همیاری‌های ارتش با مدیریت شهری و برای تامین منافع ملت است. به گفته رییس بنیاد تعاون ارتش، وسعت این بوستان معادل 35 هكتار و هم‌اندازه با پارك ملت تهران است و این اقدام مانند اختصاص 300 هكتار از زمین‌های ارتش در پادگان قلعه‌مرغی به بوستان ولایت در جهت تحقق شعار «ارتش فدای ملت» صورت گرفته است.

این محوطه پیش از این به تربیت و آموزش جوانان این مرز و بوم می‌پرداخته تا پس از پایان دوره آموزشی، خدمت خود را برای صیانت از مرزهای ایران اسلامی و دفاع از امنیت این خاك و آب در یگان‌های نیروی زمینی ارتش ادامه دهند. هم‌اكنون مركز آموزش درجه‌داری جوادالائمه 06 در منطقه پرندك تهران به آموزش و تربیت این جوانان می‌پردازد و مركز آموزش درجه‌داری 06 به عنوان اصلی‌ترین مركز تربیت درجه‌دار در نیروی زمینی ارتش محسوب می‌شود.

پیش از این بوستان یاس كه بزرگ‌ترین پارك جنگلی شهر تهران است، در سال 1393 و به دستور مقام معظم رهبری به شهرداری تهران واگذار شد تا به منظور استفاده عموم مردم از طبیعت زیبای آن آماده شود.

این پارك جنگلی كه از قبل درختان در آن كاشته شده بود، مورد اختلاف بین ارتش و وزارت اطلاعات بود تا سرانجام دیدار رهبر انقلاب با مسوولان محیط‌زیست و صحبت از این اراضی به رفع این اختلاف و واگذاری هزار و 400 هكتار پارك جنگلی به مردم منجر شد. رهبر انقلاب سال 93 در دیدار با مسوولان محیط‌زیست به اراضی قوچك اشاره كرده و گفته بودند:

«به نظر من اینجا مال مردم است، اینجا باید به صورت یك گردشگاه عمومی مردمی دربیاید. مكرر من هم این پیغام را داده‌ام به مسوولان گوناگون، شهرداری باید برود اینجا را تصرف كند، در اختیار مردم بگذارد.» رهبر انقلاب كه خود مدتی در این منطقه پیاده‌روی صبحگاهی داشتند، تاكید كرده بودند كه واگذاری این منطقه به مردم از سر بلند كردن ساختمان‌ها در این منطقه كوهستانی جلوگیری خواهد كرد و مانع از بسته ‌شدن منطقه‌های تنفسی شهر تهران خواهد شد.

علاوه بر بوستان یاس، پیش از این رهبر انقلاب، بوستان ولایت را در پادگان قلعه مرغی به مردم جنوب شهر هدیه دادند. پادگان قلعه مرغی كه بر بقایای اولین باند هوایی كشور ساخته شده بود به گفته مهدی چمران، رییس وقت شورای شهر تهران متعلق به ناجا، ارتش و سازمان هواپیمایی كشور بود. این پادگان سال 1390 با دستور رهبری به شهرداری واگذار شد تا محوطه 300 هكتاری آن به بوستانی برای همه مردم شهر تهران بدل شود. علاوه بر این شهردار تهران در آیین آغاز عملیات بوستان ارتش و تبدیل پادگان 06 به فضای سبز شهری اشاره كرده كه به زودی در بوستان ولایت موزه پرواز ساخته خواهد شد تا آرزوی شهید ستاری برآورده شود. 


عدالت فضایی برای همه

بازگشایی این بوستان به روی مردم نه تنها به گسترش فضای سبز شهری منجر خواهد شد بلكه به گفته شهردار تهران، اجرای این طرح حدود 40 درصد از ترافیك این منطقه را كاهش خواهد داد. به گزارش ایسنا، پیروز حناچی در حاشیه آیین آغاز عملیات احداث بوستان بزرگ ارتش در محدوده پاسداران تاكید كرد كه: طبق توافق صورت گرفته با ارتش ۱۵ هكتار از این مجموعه در اختیار ارتش و مابقی در اختیار شهرداری تهران قرار می‌گیرد كه كل مساحت آن ۴۹ هكتار است.

طبق صحبت‌های شهردار تهران در بخش 70 درصدی از این محوطه كه در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد، شرایط به نفع شهروندان رقم خواهد خورد و به این منظور ساختمان‌ها و بناهای موجود این محوطه مرمت یا بازسازی خواهند شد. علاوه بر این افتتاح این بوستان در هفته دفاع مقدس همراه با ساخت یك هتل 5 ستاره و بخش‌های اداری و تجاری در پیرامون محوطه این مجموعه خواهد بود. پیروز حناچی در آیین آغاز عملیات احداث بوستان بزرگ ارتش در محدوده پاسداران با اشاره به ایام نیمه خرداد و یادآوری شهدای انقلاب به ویژه شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت:

شهر تهران در طول تاریخ به 3 چیز معروف بوده است. نخست ارتفاعات البرز كه سالانه ۲۴۰ میلیون متر مكعب آب از كوهپایه‌های آن به سمت شهر تهران جاری می‌شود. بنا به گفته شهردار تهران، سابقه تاریخی این پادگان به پهلوی اول بازمی‌گردد و این محوطه تاریخی را می‌توان به عنوان یكی از قدیمی‌ترین برگ‌های شناسنامه ارتش جمهوری اسلامی ایران به جهت وسعت و ارزش شناخت.

به ‌رغم سابقه تاریخی پادگان به گفته شهردار تهران، چنارستان‌های وسیع تهران كه خود شناسنامه‌های شهر هستند، سابقه تاریخی قدیمی‌تری دارند و پادگان 06 خود یكی از این باغ‌های تاریخی اطراف تهران است كه در دوران قاجار با عنوان باغ سلطنت‌آباد شناخته می‌شده است. خروج پادگان‌ها از حریم شهر به گفته شهردار تهران تنها به این محوطه محدود نخواهد ماند.

حناچی تاكید می‌كند كه برای بازشدن مسیر پادگان جی نیز شهرداری به توافق رسیده است و این موضوع در دستور كار قرار دارد و باید برای این رویداد از ارتش و مقام‌ معظم رهبری كه هدیه و یادگار بزرگی به شهر و مردم تهران داده‌اند، قدردانی كنیم. به گفته شهردار تهران، رویكرد مدیریت شهری در قبال این محوطه، رویكردی متوجه منافع مردم خواهد بود. قرار است این منطقه نیز همانند تپه‌های عباس‌آباد به مقصد گردشگری تبدیل شوند.

از طرفی دیگر بارگذاری‌ها در این منطقه سنگین نخواهند بود به‌ طوری كه از یك میلیون و ۶۳۰ هزار متر مربع بارگذاری در این محل با توافقی كه انجام شده است، عدد بارگذاری به ۶۳۰ هزار متر مربع كاهش پیدا كرد. همچنین در این محدوده اتصال ایستگاه مترو در طرف مجاور یعنی ایستگاه صیاد شیرازی را خواهیم داشت كه به این ترتیب عدالت اجتماعی برای دسترسی همگانی در سطح شهر فراهم می‌شود.

علاوه بر شهردار تهران، وزیر راه و شهرسازی نیز در آیین عملیات احداث بوستان بزرگ ارتش در محدوده پاسداران به اشغال 30 درصدی این منطقه توسط ارتش اشاره كرد. به تاكید محمد اسلامی در ۳۰ درصدی كه از این محدوده در اختیار ارتش قرار می‌گیرد حداقل سطح اشغال در نظر گرفته شده تا در كنار بوستانی كه احداث می‌شود، بخش مورد استفاده ارتش نیز نقش‌آفرین باشد و به عنوان محیطی مسكونی و خدماتی در كنار این بوستان ارایه خدمات داشته باشد.

بازگشایی این محوطه به روی مردم به زعم وزیر راه و شهرسازی اتفاق مباركی است كه «اگر نگاه حاكم گذشته در خصوص این محدوده ادامه پیدا می‌كرد، جمع‌بندی امروز حاصل نمی‌شد.» به تاكید وزیر راه و شهرسازی، ارایه محیطی از این پادگان به شهروندان حاصل جلسات و پیگیری‌های متعددی بوده كه می‌تواند به عنوان الگویی موفق به كل فرآیند مدیریت شهری كشور تسری پیدا كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha