حذف دفترچه‌های درمانی یکی از مهمترین نیازهای جامعه امروز در راستای اجرای دولت الکترونیک و ایجاد پایگاه داده سلامت برای مردم است که می‌تواند به کاهش هزینه‌های دولت و بهبود ارائه خدمات به مردم منجر شود.

حذف دفترچه درمانی، اقدامی به نفع مردم و دولت

سلامت نیوز: حذف دفترچه‌های درمانی یکی از مهمترین نیازهای جامعه امروز در راستای اجرای دولت الکترونیک و ایجاد پایگاه داده سلامت برای مردم است که می‌تواند به کاهش هزینه‌های دولت و بهبود ارائه خدمات به مردم منجر شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، استفاده از دفترچه‌های درمانی از دیرباز در کشور مرسوم بوده و مردم با استفاده از این دفترچه‌ها به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که این امر علاوه بر هزینه دولت برای چاپ کاغذ، اطلاعات پراکنده‌ای را از وضعیت سلامتی مردم ایجاد می‌کند که نمی‌تواند اهداف این بخش را در راستای ایجاد پایگاه داده بخش سلامت مردم  تامین کند.


یکی از مهمترین راهکارهای حل این مشکل در راستای کاهش هزینه‌های دولت و افزایش اثرگذاری طولانی مدت بر حفظ سلامت مردم، راه اندازی سامانه نسخه نویسی الکترونیک در راستای حفظ تمامی اطلاعات مربوط به وضعیت سلامت است.


این سامانه، نرم افزاری است که در مرحله نخست در مراکز بهداشتی و درمانی خصوصی پزشکان و سایر مراکز ارائه خدمات درمانی همچون واحدهای تخصصی یا مراکز بهداشتی به کار گرفته می‌شود.


هدایت درست بیماران به سمت درمان، کاهش هزینه‌های بیمار و دولت و برقراری هماهنگی کامل بین حوزه بهداشت، درمان و امور اجتماعی از مزیت‌های نسخه نویسی الکترونیک است که اجرای الکترونیکی آن با جدیت در دولت تدبیر و امید دنبال می‌شود.


در طرح حذف دفترچه‌ها راحتی شهروندان مدنظر بوده و این برنامه با همکاری موسسه‌های تشخیصی درمانی طرف قرارداد می‌تواند ثمرات بسیاری بر سیستم بهداشت و درمان داشته باشد.


"نظام‌علی دولتی" یکی از بیمه شدگان سلامت در آذربایجان غربی در رابطه به حذف دفترچه گفت: این کار عمل مثبتی بوده که سبب شد ما از حمل اضافی دفترچه و تلاش برای تغییر دفترچه تمام شده راحت شویم.


وی ادامه داد: همچنین در این طرح نسخه به صورت الکترونیکی صادر شده و مخدوشی و یا ناخوانا نبوده و نسخه دیگری وجود ندارد.


"مصطفی زوار" یکی دیگر از بیمه شدگان سلامت در ارومیه نیز در این خصوص بیان کرد: از وقتی حذف دفترچه آغاز شده، دیگر استرس تمدید اعتبار دفترچه کاغذی وجود ندارد و به راحتی می‌توان این کار را انجام داد.


وی بیان کرد: همچنین با حذف دفترچه کاغذی مدت زمان ارائه خدمات و نوشتن نسخه توسط پزشک کاهش یافته و ما مدت زمان کمتری را در مطب پزشک معطل می‌شویم.

معاون بیمه و خدمات سلامت آذربایجان‌غربی در این رابطه گفت: حذف چرخه فیزیکی اسناد و آلودگی‌ها، صرفه جویی در کاغذ، به حداقل رساندن مراجعات حضوری بیمه شدگان، شفافیت و سرعت عمل بالا،از مزایای این طرح است.


فریده جعفری اضافه کرد: نسخه نویسی الکترونیک ابتدا در هشت شهرستان آذربایجان‌غربی اجرا شد و از ابتدای امسال نیز در شهرستان مهاباد و ارومیه با موفقیت به اجرا درآمد.


مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌غربی نیز گفت: ۸۸۲ مرکز درمانی این استان از ابتدای خردادماه جاری به نسخه‌نویسی الکترونیک مجهز شدند.


نادر نانبخش افزود: هم اینک پزشکان ۵۵٣ موسسه تشخیصی و درمانی در شهرستان‌ها و ۲۶۹ مرکز درمانی ارومیه با هدف حذف دفترچه‌های کاغذی در اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی مشارکت دارند.


وی بیان کرد: با این حساب تمامی مراکز و موسسه‌های خصوصی طرف قرارداد آذربایجان‌غربی به نسخه‌نویسی الکترونیک مجهز شده است.


وی با بیان اینکه نسخه‌نویسی الکترونیک این مراکز شامل تجویز دارو، معرفی به مراکز آزمایشگاهی و رادیولوژی است، اضافه کرد: در این سامانه به محض وارد کردن شماره ملی فرد بیمه‌شده، مشخصات وی نمایش داده شده و اعتبار دفترچه ارائه شده نیز اعلام می‌شود.


مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌غربی‌ اظهار داشت: اگر دفترچه فرد مراجعه کننده دارای اعتبار باشد، حق ویزیت بیمه‌ای و در صورت نداشتن اعتبار دفترچه، حق ویزیت آزاد از فرد دریافت می‌شود.


"نانبخش" با اشاره به عمده مزیت و معایب این طرح اظهار داشت: کاهش خطای داروخوانی ناشی از بدخطی پزشک از مزیت‌های این طرح بوده و طولانی شدن فرآیند انتظار مراجعه‌کننده ناشی از نداشتن آموزش و تبحر کافی در داروخانه‌ها و قطعی اینترنت از معایب آن است.


وی با اشاره به اینکه این طرح در حال حاضر در موسسه‌های خصوصی طرف قرارداد اجرا می‌شود، اعلام کرد: در این طرح فرآیند رسیدگی به نسخه‌ها به طور همزمان توسط سامانه انجام می‌شود و این عمل فرآیند پرداختی به موسسه‌ها را کوتاه‌تر می‌کند.


وی گفت: طرح الکترونیکی کردن دفترچه‌ها با هدف کاهش هزینه‌ها، حذف کاغذ، بهره‌وری بیشتر و خدمات‌رسانی بهتر اجرا می‌شود.


بیمه سلامت از دستاوردهای امیدبخش دولت تدبیر و امید بوده که از سال ۱۳۹۳ اجرا شده و در کنار صندوق‌های بیمه تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح حرفی برای گفتن دارد و با اجرای آن آحاد مختلف جامعه و به خصوص نیازمندان از خدمات مناسب بهداشتی و درمانی بهره‌مند شده‌اند.


اداره‌کل بیمه سلامت آذربایجان‌غربی حدود یک میلیون و ٩٠٠ هزار نفر در این استان بیمه شده دارد که تحت پوشش پنج صندوق این سازمان شامل صندوق کارکنان دولت، صندوق روستاییان و عشایر و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، صندوق سایر اقشار، صندوق بیمه سلامت همگانی و صندوق بیمه سلامت ایرانیان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha