یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 294653

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، صبح دیروز اجازه بازگشایی تورهای گردشگری را صادر و اعلام کرد: «براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا تورهای مسافرتی داخلی از 24خرداد می‌توانند فعالیت خود را شروع کنند اما در اجرای تورهای خارجی باید بررسی‌های لازم انجام و چارچوب‌ها مشخص شود.»

کاهش محدودیت‌های سفر

سلامت نیوز: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، صبح دیروز اجازه بازگشایی تورهای گردشگری را صادر و اعلام کرد: «براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا تورهای مسافرتی داخلی از 24خرداد می‌توانند فعالیت خود را شروع کنند اما در اجرای تورهای خارجی باید بررسی‌های لازم انجام و چارچوب‌ها مشخص شود.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،رئیس‌جمهوری درست در شرایطی این دستور را صادر کرده است که طی 4‌ماه گذشته و همزمان با اپیدمی و همه‌گیری جهانی کرونا، شرکت‌های خدمات گردشگری، هتل‌ها و حتی صنعت حمل‌ونقل با آسیب شدید مواجه شدند. پاندمی کرونا اگرچه گردشگری جهان را نیز به تعطیلی کشاند، اما در ایران رئیس‌جمهوری براساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده است که تصمیم به برگزاری تورهای گردشگری می‌تواند منجر به «رونق دوباره این صنعت و خروج واحدهای فعال در گردشگری کشور از رکود» شود.

آیا دستور رئیس‌جمهوری برای برگزاری تورهای گردشگری در عصر کرونا در کوتاه‌مدت قادر به خارج کردن صنعت گردشگری از رکود شدید و کاهش میزان ابتلا به کرونا است؟ فعالان صنعت گردشگری کشور به همشهری گفته‌اند که چنین نخواهد شد.بررسی همشهری از 2تعطیلی طولانی در هفته‌های گذشته مشخص کرد که مسافران و گردشگران نه‌تنها رغبتی به استفاده از مراکز اقامتی و هتل‌ها ندارند که حتی علاقه به خرید تورهای گردشگری را نیز از دست داده‌اند.

افزایش ناگهانی قیمت خدمات حمل‌ونقل در کشور که به افزایش نرخ تورهای گردشگری انجامید نیز سفر در ایران را گران‌تر کرد و 4‌ماه رکود اقتصادی حاکم بر کشور، مسافران و گردشگران را ناتوان از خرید تورهای داخلی کرده است.

در نتیجه خودروهای شخصی برای سفرهای انفرادی و خانوادگی به جاده‌های کشور هجوم می‌برند و همه‌گیری کرونا در ایران به جایی می‌رسد که وزارت بهداشت کشور اعلام می‌کند 70درصد افراد مبتلا به کرونا در یک هفته قبل به سفر رفته‌اند.صنعت گردشگری کشور چنان رکودی را تجربه می‌کند که به‌گفته برخی فعالان این صنعت، حتی دستور برگزاری تورهای گردشگری نیز رغبتی برای سفر با تور در گردشگران ایجاد نمی‌کند. به گفته آنها، دولت باید با تخصیص وام یا بن سفر گردشگران را ترغیب به سفر با تور کند تا امید به حرکت صنعت گردشگری ایجاد شود.


گردشگران با خودروی شخصی می‌تازند

حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با انتقاد از تصمیم‌های دیرهنگام بخش دولتی برای ایجاد تحرک در صنعت گردشگری  گفت: کشور 10روز در تعطیلات بود که اگر مردم سفرهای خود را با تور انجام می‌دادند ، بعد از 4‌ماه خانه‌نشینی لذت بیشتری از سفر می‌بردند و چرخ گردشگری کشور به گردش درمی‌آمد و مهار کرونا موفق‌تر بود.

به‌گفته او، مسافران به جای اقامت در مراکز رسمی و استفاده از تور و رعایت پروتکل‌های بهداشتی با خودروی شخصی سفر می‌کنند و در خانه‌هایی اقامت می‌کنند که هیچ نظارتی بر آنها نیست و یا چادر می‌زنند. مسئولان هم نمی‌توانند دروازه‌های شهرها را به روی مردم ببندند.

رفیعی بی‌رغبتی مردم به استفاده از تورهای گردشگری در دوران کرونا را ناشی از وضعیت بد اقتصادی و گران‌تر شدن سفر با افزایش قیمت حمل‌ونقل و اقامت می‌داند و می‌گوید:

در این شرایط هیچ دستورالعملی مردم را برای سفر با تور ترغیب نمی‌کند. او می‌گوید: شرایط اقتصادی مردم واقعا بد است. آنها 4‌ماه در خانه‌ ماند‌ه‌اند و کار نکرده‌اند و به همین دلیل باید پرسید چه دلیلی داشت که در این وضعیت بهای بلیت حمل‌ونقل در بخش ریلی و هوایی و جاده‌ای گران شود؟ بخش‌های دولتی که نباید زیان اقتصادی خود از شیوع کرونا  موفق‌تر بود.

به‌گفته رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، در این شرایط طبیعی است که مردم با تور سفر نکنند و با خودروهای شخصی راهی شهرها و جاده‌های کشور ‌شوند و میزان ابتلا به کرونا و مرگ‌ومیر‌های جاده‌ای بر اثر تصادف بیشتر شود.


وام بدهند، گردشگری رونق بگیرد 

حسن تقی‌زاده انصاری، مدیرعامل یکی از هلدینگ‌های بزرگ گردشگری کشور است که  از تمایل گردشگران جهان به سفر در گروه‌های کوچک و خانوادگی آن هم به مقاصد روباز و طبیعت پس از همه‌گیری کرونا خبر می‌دهد. او می‌گوید: بیماری همچنان وجود دارد و به‌رغم آنکه پروتکل‌های بهداشتی هم رعایت می‌شود، گردشگران اعتماد و آرامش خیال برای سفرهای گذشته را ندارند و باید با درک بازار و ایجاد تنوع در محصولات گردشگری آنها را به سفر با تور ترغیب کرد. این فعال گردشگری می‌گوید:

نهادهای بین‌المللی پیش‌بینی کرده‌اند گردشگری داخلی با یکسال تأخیر به نقطه قبل باز‌‌گردد و گردشگری خارجی نیز مسیری طولانی در پیش دارد. تقی‌زاده انصاری با تأکید بر آنکه توان مالی یکی از شاخص‌های مهم در رونق گردشگری است تأکید می‌کند: با توقف کسب‌وکارها، کاهش نقدینگی و فقدان شرایط مناسب شغلی برای برخی خانواده‌ها، تامین نقدینگی و اعتبار سفر از سوی دولت ضروری است تا مردم بتوانند با پشتوانه مالی دولت، به‌صورت وام یا بن سفر مسافرت کنند و چرخه گردشگری کشور را به حرکت درآورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha