صبح امروز، دیواره شرقی "تالاب اینچه" که جداکننده پساب آلوده به عناصر "رادیوم" و"باریوم" "شرکت استحصال ید کانسار خزر" از مراتع و اراضی کشاورزی است شکست و پساب آلوده ای که تاکنون به تالاب می ریخت در حال روان شدن به سمت مراتع و زمین های کشاورزی است.

هجوم سرطان به سفره های مردم گلستان

سلامت نیوز:صبح امروز، دیواره شرقی "تالاب اینچه" که جداکننده پساب آلوده به عناصر "رادیوم" و"باریوم" "شرکت استحصال ید کانسار خزر" از مراتع و اراضی کشاورزی است شکست و پساب آلوده ای که تاکنون به تالاب می ریخت در حال روان شدن به سمت مراتع و زمین های کشاورزی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اسکان نیوز، تنها واژه "آلودگی رادیو اکتیو" می تواند امنیت خاطر مسوولان یک کشور و منطقه را متزلزل کند؛ موضوعی که در گلستان نه تنها از آن خبری نیست که مسوولان دستگاه های متولی تاکنون و در تمام دولت ها با وجود هشدار رسانه ها و کارشناسان و فعالان محیط زیست، از کنار این مساله خطرساز و بحران زا برای سلامت شهروندان، با سکوت عبور کرده و چشمان خود را بر این تخلف محرز بسته اند. 

صبح امروز، دیواره شرقی "تالاب اینچه" که جداکننده پساب آلوده به عناصر "رادیوم" و"باریوم" از مراتع و اراضی کشاورزی است شکست و پساب آلوده ای که تاکنون به تالاب می ریخت در حال روان شدن به سمت مراتع و زمین های کشاورزی است. این رسوبات که تاکنون، از سوی شرکت فوق در "تالاب اینچه" رها شده اند حالا با پر شدن تالاب و اشباع خاک های اطراف آن، به سمت مراتع اطراف و اراضی کشاورزی منطقه در حال حرکت هستند.  این یعنی آلوده شدن محصولات کشاورزی و دامی منطقه به عناصر خطرناک "رادیوم" و "باریوم، چرا که بخش بزرگی از گوشت ومحصولات گیاهی سفره مردم استان در همین مراتع و اراضی پرورش داده و تولید و به بازار عرضه می شود.


یکی از مشکلات اساسی که طبق استانداردها و تاکیدهای "سازمان انرژی اتمی" باید در "شرکت استحصال ید کانسار خزر" اصلاح می‌شد و بارها از سوی متولیان از جمله "سازمان حفاظت محیط زیست تحت پیگیری قرار گرفت، پرتوزا بودن "رادیوم" و "باریوم" در پساب خروجی کانسار خزر بود که به داخل تالاب می‌ریزد که حالا مشکل ساز شده است. مساله ای که شرکت کانسار خزر همواره درباره آن با تعلل برخورد کرده است.


مساحت تالاب اینچه در دهه 80 در حدود 100 هکتار بود. پس از احداث کارخانه استحصال ید "کانسار خزر" و سپس دومین کارخانه یعنی "شورابه ید"، حالا مساحت تالاب 10 برابر شده است.


اگر چه ظاهرا صاحبان کارخانه کانسار خزر بابت این افزایش سطح بر خود می بالند و مدعی هستند که در اثر فعالیت آنها سطح تالاب افزایش یافته و از خشکی نجات یافته است؛ اما این افزایش سطح، نه حاصل افزایش بارندگی و یا حقابه تالاب اینچه، که در اثر پر شدن آن از پساب این دو کارخانه است که بر اساس اطلاعات به دست آمده، آلوده به عناصر "رادیوم" و "باریوم" بوده و بسیار خطرناک و سرطانزاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha