سردار حسین اشتری، فرمانده پلیس كشور در حالی كه 37 روز از ماجرایی كه در مرز ایران و افغانستان واقع در منطقه‌ای موسوم به «دهانه ذوالفقار» روی داد نسبت به آنچه درباره آن فضاسازی شد موضع گرفت.

دردسری كه قاچاقچیان رقم زده‌اند

سلامت نیوز:سردار حسین اشتری، فرمانده پلیس كشور در حالی كه 37 روز از ماجرایی كه در مرز ایران و افغانستان واقع در منطقه‌ای موسوم به «دهانه ذوالفقار» روی داد نسبت به آنچه درباره آن فضاسازی شد موضع گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،این در حالی است كه در پی تعقیب و گریز خودرویی كه 14 مهاجر غیرقانونی را در خود جای داده بود و به ایست ماموران توجه نكرد نیز رسانه‌های فارسی‌زبان اروپانشین در بازی با كلمات شیطنت كردند. در همین حال «محسن بهاروند» معاون بین‌المللی و امور حقوقی وزارت امور خارجه، حادثه هریرود در محدوده دهانه ذوالفقار را نتیجه ترددهای غیرقانونی در مرز مشترك ایران و افغانستان عنوان كرد و گفت:تحقیقات ما نشان نمی‌دهد اتفاق رخ داده در هریرود حاصل مداخله مرزبانان ایرانی باشد با این حال اسناد طرف افغانستانی را مهم تلقی كرده و در‌اختیار مراجع ذی‌صلاح قرار دادیم. این در حالی است كه در پی ماجرایی كه ابعاد آن مشخص نیست گروهی حدود 50 مهاجر افغانی قصد ورود غیرقانونی به ایران را از طریق عبور از رودخانه هریرود در منطقه مرزی دهانه ذوالفقار داشتند.

این اقدام در تاریكی شب و در حالی كه هوای منطقه بارانی و رودخانه خروشان بود روی داد. به جز آنچه تعدادی از گروه مهاجران افغان مدعی شدند هیچ دلیلی دال بر آنكه ماموران مرزبانی ایران اقدامی كرده باشند كه مهاجران غیرقانونی افغان در رودخانه هریرود غرق شده باشند به دست نیامده است. آنچه از ابتدای مطرح شدن ماجرای مرگ مهاجران غیرقانونی افغان در دهانه ذوالفقار نادیده گرفته شد و كمتر درباره آن تحقیق موثری صورت گرفت نقش قاچاقچیان انسان در انتقال مهاجران افغان به ایران بود. به ویژه آنكه مهاجران خود مسیر و كوره‌راه‌های عبور غیرمجاز را نمی‌دانند و طبیعی است كه برای عبور از مرز آن هم به شكل غیرقانونی نیاز به «بلد» داشته باشند.

موضوعی هم در حال بررسی آن چرخه مالی قابل تاملی است كه در آن هر مهاجر افغانی دست‌كم 1میلیون و 500 هزارتومان تا 2میلیون تومان برای عبور از مرز تا رسیدن به تهران می‌پردازد. بنابراین در این چرخه غیر رسمی كه قابل نظارت هم نیست هر اقدامی ممكن است روی دهد و گناه آن هم به گردن مرزبانان یا ماموران انداخته شود.

 فرمانده پلیس چه گفت؟

براساس گزارشی كه پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس منتشر كرده است سردار حسین اشتری در خصوص انتشار كلیپ‌های متعدد در فضای مجازی مبنی بر ادعای غرق شدن تعدادی از مهاجران كشور افغانستان در منطقه مرزی تایباد گفته است:

انتشار این خبر طی روزهای گذشته در برخی از رسانه‌ها باعث تاسف و تاثر است و به سوژه‌ای برای طراحی عملیات گسترده رسانه‌ای و اختلاف افكنی میان دو ملت برادر و دوست ایران و افغانستان شده و با توجه به اهمیت موضوع و رابطه دیرینه دو كشور برابر پروتكل‌های مرزی، دستور بررسی همه‌جانبه این حادثه توسط كارشناسان صادر شد.

او ضمن اظهار همدردی با خانواده‌های داغدار گفت: برابر گزارشات واصله لازم دیدیم به منظور تنویر افكار عمومی و به ویژه آگاهی دقیق ملت مظلوم افغانستان به تبیین اهداف پشت پرده جنگ روانی دشمنان دو ملت بپردازیم.عالی‌ترین مقام انتظامی كشور به روابط نیك و حسنه ایران و افغانستان اشاره و عنوان كرد:

دنیا می‌داند طی ۴۰ سال گذشته به دلیل تحمیل جنگ و ناامنی از سوی قدرت‌های فرامنطقه‌ای و متحدان آنها به ویژه شرارت‌های امریكای جنایتكار در منطقه، جمعیت زیادی از مردم این كشور برای كار و تامین معاش خود به كشور‌های منطقه از جمله ایران اسلامی پناه آورده، مردم و مسوولان جمهوری اسلامی ایران نیز نقش میزبانی را با همه مشكلات آن به خوبی ایفا كردند و در این مدت مجموعه امكانات معیشتی، زیستی، بهداشتی، درمانی و آموزشی كشور را مشابه شهروندان ایرانی در اختیار این عزیزان قرار دادند.او در گزارش خود درباره آنچه بر روابط مرزی بین دو كشور حاكم است گفت:

حتی در حال حاضر كه كشور جمهوری اسلامی ایران همانند سایر نقاط جهان در شرایط ویژه شیوع ویروس كرونا است و از طرفی هم تحت تحریم ظالمانه قرار دارد باز هم این مردم ایران بودند كه آغوش خود را به روی برادران و خواهران افغانستانی خود باز كردند و همانند شهروندان ایرانی به آنان خدمات ارایه می‌كنند. مسوولان و برادران افغانستانی، خود نیز بر این امر واقف هستند كه جمهوری اسلامی ایران هرچه در توان داشته به اتباع آن كشور خدمت كرده و سالیان سال است كه شهروندان ایران و افغانستان به صورت مسالمت‌آمیز در كنار هم زندگی می‌كنند.سردار اشتری همچنین تاكید كرد:

اولا غرق شدن چند تبعه افغانستانی در رودخانه مشترك مرزی و در خاك كشور افغانستان ارتباطی با مرزبانی نداشته و در بررسی‌ها مشخص شد كه قصوری از سوی مرزبانان ایران صورت نگرفته است. ثانیا انتظار می‌رود طرف مقابل در خصوص بررسی مشترك ادعاهای مطروحه تیم‌هایی اعزام كند كه بتوانیم پاسخگوی دو ملت باشیم. ثالثا  شرایط جوی و بارندگی‌های پی در پی و افزایش حجم آب رودخانه در آن ایام و تاریكی شب می‌تواند عامل موثری بر این حادثه ادعایی باشد .

فرمانده پلیس كشور در بخش دیگری از توضیحات خود گفت: باتوجه به این مهم، افرادی كه به صورت غیرمجاز وارد خاك ایران می‌شوند ضمن اخذ مشخصات، ثبت آثار و علائم بیومتریك نیز صورت می‌پذیرد بنابراین مسوولان مربوطه در دولت افغانستان باید مشخصات افراد متوفی و آثار و علائم بیومتریك آنان را ارایه تا با سوابق موجود مطابقت داده شود كه آیا این افراد وارد كشور جمهوری اسلامی ایران شده‌اند یا نه؟ كه تاكنون چنین اقدامی از سوی آنان صورت نگرفته است.

او با اشاره به اینكه مهم‌ترین سوال و ابهام در ارتباط با این حادثه، چرایی تخلیه پاسگاه‌های مرزی افغانستان طی سال‌های اخیر از سوی آن كشور است كه مغایر با پروتكل‌های مرزی بوده و علی القاعده دو كشور باید مسوولیت‌های حقوقی و قانونی خود را در مناسبات مرزی بر عهده بگیرند توضیحات خود را اینگونه ادامه داد:

در سال گذشته بالغ بر ۷۵۰ هزار نفر از اتباع غیرمجاز افغانستانی از طریق مرزهای رسمی به سوی این كشور بدرقه شده به علاوه هزاران نفر كه قصد ورود غیرقانونی به خاك جمهوری اسلامی ایران را داشته‌اند با حفظ كرامت انسانی به كشور افغانستان بازگردانده شده‌اند .سردار اشتری با تاكید براینكه بیگانگان، دشمنان و معاندان با هدف تنش زایی در روابط دوستانه دو كشور و سناریوی كشته‌سازی، القاء خشونت و ... سعی در تیره‌سازی روابط دو ملت دارند، خاطرنشان كرد:

انتظار داریم كه كشور برادر و دوست و همسایه هم به قوانین و مقررات مرزی كشور ما احترام گذاشته و همانند مرزبانان ایران در برقراری امنیت و كنترل بیشتر مرزها اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و از مسوولان آن كشور می‌خواهیم به دور از تحریف و القائات منفی دشمنان و هیجانات رسانه‌ای با نگاهی به تاریخ روابط فی‌مابین زمینه بررسی مشترك این رخداد را در فضایی غیرسیاسی و كارشناسی فراهم كرده و اجازه ندهند دشمنان دو ملت ایران و افغانستان از این رخداد برای موج سواری و اختلاف افكنی سوءاستفاده كنند.

ترددهای غیرقانونی

 در همین حال «محسن بهاروند» درباره سفر چندی پیش هیات عالیرتبه ایران به افغانستان گفت: استراتژی ایران درباره افغانستان كمك به صلح و ثبات و دستیابی به راه‌حل‌های سیاسی برای دستیابی به صلح و ثبات است.

ایران همسایه افغانستان است و براساس همین همسایگی، سیاست حسن هم‌جواری و روابط برادرانه با كابل از سوی تهران دنبال می‌شود. براساس مطلبی كه ایرنا منتشر كرده است معاون بین‌المللی و امور حقوقی وزارت امور خارجه با بیان اینكه افغانستان كشور مهمی برای جمهوری اسلامی ایران است، توضیح داد: ایران حدود هزار كیلومتر مرزهای مشترك با افغانستان دارد و می‌دانیم هرگونه ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان موجب تسری به ایران هم می‌شود.

این دیپلمات ارشد با بیان اینكه اتفاق افتاده در هریرود، متاسفانه نتیجه ترددهای غیرقانونی در مرزهای مشترك دو كشور است، گفت: به دلیل مبارزه نیروهای مسلح افغانستان با تروریسم، افغانستان پاسگاه‌های مرزی خود را برچیده و همین مساله موجب شده كنترلی بر مرزها از سوی افغانستان وجود نداشته باشد. همین امر باعث می‌شود افراد گرفتار قاچاقچیان شوند و مشكلات زیادی ایجاد شود.

بهاروند در تشریح وضعیت هریرود خاطرنشان كرد: هریرود در فصل بهار طغیان می‌كند. از سوی دیگر، گروه‌های قاچاقچی به ویژه قاچاقیان انسان فعال هستند و برای انتقال افراد به ایران، آنها را از راه‌های سخت و صعب‌العبور انتقال می‌دهند كه بخشی از این راه‌ها، انتقال از هریرود است و ممكن است اتفاقات اینچنینی رخ دهد.او با بیان اینكه تحقیقات ایران نشان نمی‌دهد كه اتفاق رخ داده در هریرود، حاصل مداخله نیروهای مرزبانی ایران باشد، ابراز داشت:

ما مدركی پیدا نكردیم كه این اتفاق در سوی ایران باشد. از سویی، سالانه ۵۰۰ هزار تردد غیرقانونی از مرزهای افغانستان به ایران انجام می‌شود و نیروهای مرزبانی ایران در یك رویه مشخص با متخلفان برخورد می‌كنند، برخوردها مرتب، براساس نظم و رفتارها براساس قانون است؛ ضمن آنكه اصل روابط مبتنی بر برادری است.معاون وزیر امور خارجه همچنین به تلاش مرزبانان ایران در شرایط سخت اشاره كرد و افزود: در سفر اخیر هیات ایرانی به كابل، مداركی مبتنی بر تعدادی عكس و مصاحبه به ما تحویل داده شد.

ما این اسناد را مهم تلقی كرده و آنها را مورد رسیدگی قرار می‌دهیم. در این چارچوب، این اسناد در اختیار مراجع ذی‌صلاح قرار گرفته تا مورد بررسی قرار گیرد كه از نظر حقوقی این اسناد تا چه اندازه اثبات‌كننده قصور یا تقصیری است.او همچنین به توافقات انجام شده با طرف افغانستانی در سفر اخیر اشاره كرد و یادآور شد: توافق شد كمیسیون مشترك مرزی دو كشور - كه وزارت‌های امور خارجه دو كشور، مسوولیت آن را برعهده دارند - تشكیل شود تا مشكلات مربوط به مسائل مرزی و ترددها براساس توافقنامه دوجانبه ۱۳۳۵ مورد بررسی قرار گیرد.

این مقام مسوول در وزارت امور خارجه افزود: مبارزه با قاچاق انسان و مواد مخدر، مبارزه با تروریسم و جلوگیری از ترددهای غیرقانونی موضوعاتی بود كه از سوی دو طرف مورد تاكید قرار گرفت.بهاروند در بخش دیگر اظهارات خود براین نكته تاكید كرد كه اتباع افغانستانی مورد احترام ما هستند اما هرگونه رفت و آمد باید قاعده‌مند باشد. در این چارچوب، دو طرف درخصوص مسائل مرزی و فراتر از آن، یعنی تمامی ابعاد به صورت روزمره در ارتباط با یكدیگر هستند.
 
سردار اشتری: بیگانگان، دشمنان و معاندان با هدف تنش زایی در روابط دوستانه دو كشور و سناریوی كشته‌سازی، القاء خشونت و ... سعی در تیره‌سازی روابط دو ملت دارند،  انتظار داریم كه كشور برادر و دوست و همسایه هم به قوانین و مقررات مرزی كشور ما احترام گذاشته و همانند مرزبانان ایران در برقراری امنیت و كنترل بیشتر مرزها اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

بهاروند : به دلیل مبارزه نیروهای مسلح افغانستان با تروریسم، افغانستان پاسگاه‌های مرزی خود را برچیده و همین مساله موجب شده كنترلی بر مرزها از سوی افغانستان وجود نداشته باشد. همین امر باعث می‌شود افراد گرفتار قاچاقچیان شوند و مشكلات زیادی ایجاد شود.گروه‌های قاچاقچی به ویژه قاچاقیان انسان فعال هستند و برای انتقال افراد به ایران، آنها را از راه‌های سخت و صعب‌العبور انتقال می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha