به دنبال رد صددرصدی فرضیه ضعیف شدن ویروس كرونا با افزایش دمای هوا، مسوولان وزارت بهداشت تصمیم گرفتند روال بیماریابی و غربالگری را، دیگر نه به استناد فرضیه‌ها و احتمالات، بلكه طبق الزامات بهداشتی و شرایط كشور از منظر اپیدمی دنبال كنند.

فاز سوم غربالگری كووید 19 آغاز شد؛ این مرحله: سالمندان و بیماران خاص

سلامت نیوز:به دنبال رد صددرصدی فرضیه ضعیف شدن ویروس كرونا با افزایش دمای هوا، مسوولان وزارت بهداشت تصمیم گرفتند روال بیماریابی و غربالگری را، دیگر نه به استناد فرضیه‌ها و احتمالات، بلكه طبق الزامات بهداشتی و شرایط كشور از منظر اپیدمی دنبال كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،حالا قرار است سومین مرحله غربالگری در كشور اجرا شود كه این‌بار، سالمندان و بیماران خاص، گروه منتخبی هستند كه شرایط سلامت آنها و بروز علائم مرتبط با بیماری كووید 19 توسط پرسشگران وزارت بهداشت مورد سنجش قرار خواهد گرفت. دو مرحله پیشین غربالگری، در ماه اردیبهشت و برای جمعیت عمومی و سپس برای شهروندان تهرانی اجرا شد اما دیروز، رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خبر داد كه سومین مرحله غربالگری، برای جمعیت سالمندان و بیماران خاص است كه بیش از سایرین، در معرض خطر ابتلا به كووید 19 هستند.

محمد مهدی گویا، این اقدام را یكی دیگر از مراحل بیماریابی برشمرد و تاكید كرد كه با این اقدام، پیشگیری از ابتلای این گروه پرخطر و اقدامات سریع درمانی برای مبتلایان و پیشگیری از شدت یافتن بیماری و در نهایت، پیشگیری از مرگ مبتلایان، امكان‌پذیر می‌شود. دو هفته قبل، معاون كل وزارت بهداشت در یك گزارش تلویزیونی اعلام كرد كه از مجموع بیش از 7 هزار فوت كووید 19 در كشور، فقط 12.4 درصد بدون بیماری زمینه‌ای (قلب و عروقی، فشار خون، جراحی قلب باز، دارای استنت، تنگی عروق كرونر، دیابت و تزریق انسولین یا مصرف قرص قند، سرطان، نارسایی كلیه، نقص سیستم ایمنی) بوده اما 87.5 درصد فوتی‌ها، یك بیماری زمینه‌ای داشتند و 73 درصد فوتی‌ها هم بیش از 60 سال سن داشتند. 

گویا هم به همین دلیل در توضیح ضرورت غربالگری سالمندان و بیماران خاص از بابت علامت مربوط به كووید 19، گفت: «در حال حاضر برای ما مهم است افرادی كه بیشتر در معرض خطر قرار دارند را زودتر شناسایی كرده و مورد مراقبت قرار دهیم و اجازه ندهیم كه این افراد به فرم‌های شدید بیماری مبتلا شوند. هدف امروز برنامه‌ها، مراجعه به افراد آسیب‌پذیر است آن هم در حالی كه برخی از این افراد ممكن است به دلیل وضعیت جسمی، سن و... اصلا به ما مراجعه نكنند.

پس به همین دلیل، انرژی اصلی‌مان را در سومین مرحله غربالگری، بر شناسایی از گروه‌های آسیب‌پذیر می‌گذاریم اما سایر افراد را هم فراموش نمی‌كنیم.»گویا ضمن اشاره به اولین مرحله غربالگری كه همان ثبت‌نام داوطلبانه جمعیت عمومی در سامانه وزارت بهداشت و پاسخ به پرسش‌های این سامانه درباره علائم مشكوك همچون سردرد، سرفه، تنگی نفس و پیگیری پرسشگران وزارت بهداشت به دنبال برخی پاسخ‌های مشكوك به ابتلا بود، خبر داد كه در اولین مرحله غربالگری، 70 میلیون نفر از جمعیت كشور، غربالگری شدند.

در حالی كه حالا و با گذشت 4 ماه از شیوع كووید 19 در كشور، توان علمی و تجهیزاتی مراكز تشخیصی به اندازه‌ای افزایش یافته كه روزانه بیش از 20 هزار تست تشخیص كرونا در بیش از 150 آزمایشگاه انجام می‌شود، گویا هم تاكید كرد كه یكی از مهم‌ترین دلایل افزایش آمار ابتلا ظرف هفته‌های اخیر، شناسایی سریع افراد بدون علامت یا كم علامت و توصیه آنها به قرنطینه خانگی و خودداری از حضور در مجامع عمومی است و ضمن تاكید بر امكان تجدیدنظر در بازگشایی‌‌ها در صورت تداوم روند افزایش ابتلا افزود:

«كرونا به هیچ‌وجه تمام نشده و هنوز مبارزه سنگینی با این ویروس پیش‌رو داریم. علاوه بر این، میزان ابتلا در استان‌های مختلف بسیار متفاوت است. به‌طوری كه در بعضی استان‌ها، موارد آلودگی نسبت به استان‌های دیگر بیشتر بوده و البته هنوز موج اول كرونا را در كشور تمام نكرده‌ایم كه وارد موج‌های بعدی بشویم. هیچ پیش‌بینی هم درباره وضعیت بیماری در فصل پاییز ندارم چون پیش‌بینی، باعث گمراهی ما می‌شود.

بنابراین، بسیار بعید است كه در آینده‌ای نزدیك منتظر یك رقمی شدن فوتی‌ها باشیم و فعلا در شرایط نگاه خوش‌بینانه به این بیماری نیستیم.» این اظهارات در حالی بیان شد كه شنبه شب و در برنامه « تیتر امشب » هم علی اكبر حقدوست؛ رییس كمیته اپیدمیولوژی در ستاد ملی مقابله با كرونا، رعایت نكردن اصول بهداشتی فردی و اجتماعی در روزهای اخیر را یكی از علل افزایش بیماری در كشور برشمرد و هشدار داد:

«در روزهای اخیر، میزان مراجعات سرپایی افزایش یافته و همین نتیجه، نشان می‌دهد كه ویروس در حال چرخش در جامعه است و با زیركی در همه جا با قابلیت سرایت بالا وجود دارد. بنابراین، عادی شدن رفتارها و سست شدن اجرای پروتكل‌ها، اجازه حضور بیشتر ویروس را می‌دهد. و با وجود آنكه هیچ تضمینی برای افزایش مبتلایان نیست اما به دلیل سرعت تصاعدی افزایش تعداد مبتلایان، امكان ورود موج دوم بیماری هم وجود دارد.»

ملاك حقدوست برای این هشدارها، مصداق‌های نگران‌كننده از تغییر رفتارها در جامعه عمومی، افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی، افزایش سفرها، بازگشایی اماكن و مراكز خرید به عنوان عوامل تاثیرگذار در افزایش ابتلا بود. حقدوست در جلسه‌ای هم كه با رییس كل سازمان نظام پزشكی داشت، هشدار داد:

« در حال حاضر در تمامی استان‌ها شاهد گردش ویروس هستیم و در بعضی استان‌ها، سرعت گردش ویروس و سرعت انتقال بسیار بالاست. چنان‌كه در استان خوزستان، هنوز تعداد كل فوتی‌ها به ۵۰۰ نفر نرسیده اما هنوز در خوزستان با پیك ابتلا مواجهیم چون در استان‌های جنوبی و گرم، به دلیل شرایط آب و هوایی و تجمع افراد در محیط در‌بسته، احتمال انتقال و ابتلا بالا می‌رود.

 بنا بر آخرین گزارش وزارت بهداشت، تعداد كل مبتلایان كووید 19 در كشور با شناسایی ۲هزار و ۳۶۴ بیمار جدید ظرف شبانه‌روز پیش از این گزارش، به ۱۷۱ هزار و ۷۸۹ نفر رسیده و با فوت 72 بیمار هم در این بازه زمانی، تعداد كل متوفیان كووید 19 به ۸ هزار و ۲۸۱ نفر افزایش یافت.

 خبر امیدواركننده سخنگوی وزارت بهداشت، دیروز این بود كه تعداد شهرهای با شرایط قرمز استان خوزستان از 16 به 9 كاهش یافته اما در عین حال، كیانوش جهانپور هشدار داد كه حالا وضعیت شهر تهران از بابت تعداد ابتلا و فوت، به شرایط هشدار رسیده است.
 
گویا ضمن اشاره به اولین مرحله غربالگری كه همان ثبت‌نام داوطلبانه جمعیت عمومی در سامانه وزارت بهداشت و پاسخ به پرسش‌های این سامانه درباره علائم مشكوك همچون سردرد، سرفه، تنگی نفس و پیگیری پرسشگران وزارت بهداشت به دنبال برخی پاسخ‌های مشكوك به ابتلا بود، خبر داد كه در اولین مرحله غربالگری، 70 میلیون نفر از جمعیت كشور، غربالگری شدند.

در حالی كه حالا و با گذشت 4 ماه از شیوع كووید 19 در كشور، توان علمی و تجهیزاتی مراكز تشخیصی به اندازه‌ای افزایش یافته كه روزانه بیش از 20 هزار تست تشخیص كرونا در بیش از 150 آزمایشگاه انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha