نظرسنجی‌ها از کاهش نگرانی افراد جامعه در خصوص مبتلا شدنشان به ویروس کرونا خبر می‌دهد. این کاهش نگرانی و روند عادی‌سازی نسبت به کرونا حالا سبب افزایش نگرانی‌ها در این روزها شده است، روزهایی که کرونا همچنان دارد جان می‌گیرد و ما گویی به آن عادت کرده‌ایم.

خطر عادی شدن ترس از کرونا

سلامت نیوز: نظرسنجی‌ها از کاهش نگرانی افراد جامعه در خصوص مبتلا شدنشان به ویروس کرونا خبر می‌دهد. این کاهش نگرانی و روند عادی‌سازی نسبت به کرونا حالا سبب افزایش نگرانی‌ها در این روزها شده است، روزهایی که کرونا همچنان دارد جان می‌گیرد و ما گویی به آن عادت کرده‌ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،چیزی حدود شش ماه از شیوع جهانی ویروس کرونا می‌گذرد. در این مدتِ شش ماهه چیزی نزدیک به چهارصد هزار نفر در جهان بر اثر مبتلا شدن به بیماری کووید19 جان خود را از دست داده‌اند. مجموع سهم ایران از مواردِ منجر به فوت، آن طور که سخنگوی وزارت بهداشت گفته 8281نفر تا ظهر روز گذشته است.

با این وجود هنوز هیچ درمان قطعی و نهایی برای افراد مبتلا شده به کرونا وجود ندارد و تنها چیزی که توسط سازمان جهانی بهداشت حداقل تا زمانی که یک واکسن یا داروی مشخصی برای این ویروس ساخته شود، توصیه به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی یا همان رعایت فاصله فیزیکی در کنار رعایت سایر توصیه‌های بهداشتی است.

در این میان با شروع فصل گرما مشخص شد بر خلاف آن طور که پیش از این گروهی حدس می‌زدند کرونا در برابر گرما از خود ضعف نشان نداده و همچنان این ویروس دارد به تاخت و تازهای خود ادامه می‌دهد.این در حالی است که از همان روزهای اول شیوع کرونا در جهان و ایران گروهی با تاکید بر لزوم سرعت بخشیدن به روند ساختن واکسن معتقد بودند هرچقدر مدت زمان اعمال محدودیت‌ها برای مبارزه با این ویروس طولانی شود سبب خستگی جامعه شده و این خستگی از وضعیت موجود منجر به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهد شد.

چیزی که گروهی معتقدند یکی از عوامل افزایش موارد مبتلا به کرونا در روزهای گذشته در ایران بوده است و حتی برخی از کارشناس‌ها از آن به عنوان شروع موج دوم شیوع کرونا یاد کرده‌اند، شروعی که البته مقامات وزارت بهداشت آن را قبول ندارند و معتقدند ایران همچنان در فاز نخست شیوع کرونا قرار دارد.

با این حال چیزی که سبب نگرانی در روزهای اخیر در ایران شده، همان کاهش نگرانی مردم از آلوده شدن به ویروس کرونا است، چیزی که تحت عنوان خطر عادی‌سازی شیوع کرونا بارها توسط متخصص‌ها مورد توجه قرار گرفته بود. بر اساس جدیدترین نظرسنجی‌که توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) انجام شده حالا بخش زیادی از جامعه حداقل در تهران، چندان نگران مبتلا شدن به کووید19 نیستند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی که طی دو روز گذشته منتشر شده است، نگرانی شهروندان تهرانی از ابتلای خود و خانواده به ویروس کرونا، در نیمه خرداد ۱۳۹۹ کاهش پیدا کرده و تنها 41درصد همچنان نگرانی زیادی دارند که به این ویروس مبتلا شوند، به گزارش «ایسپا» این رقم پایین‌ترین درصد، در طول اجرای ۶ موج نظرسنجی بوده است.

نتایج این نظرسنجی در حالی دارد از روند عادی شدن شیوع ویروس کرونا و کاهش نگرانی‌ها در افکار و رفتار مردم گزارش می‌دهد که به تعبیر مینو محرز، عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تا امروز تنها چیزی حدود 20درصد از جامعه به کرونا مبتلا شده‌اند و برای رسیدن به ایمنی گله‌ای شاید باید طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی چیزی حدود 70درصد جامعه مبتلا شوند.

بنابراین چنانچه این میزان باقی مانده به طور همزمان آلوده به ویروس کرونا شوند باری دیگر شاهد موجی از مراجعه کننده‌ها به مراکز بهداشتی و درمانی خواهیم بود. کاهش نگرانی‌های مردم از اینکه به کرونا مبتلا شوند سبب افزایش نگرانی‌ها برای سرعت پیدا کردن انتقال بیماری شده است.

برای نمونه آن طور که فریدون همتی استاندار هرمزگان به ایسنا گفته تمامی افرادی که مبتلا به بیماری کرونا شدند به دلیل جدی نگرفتن ویروس کرونا و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی بوده است و این مسئله سبب شده بخش زیادی از تخت‌ مراقبت‌های ویژه در بندرعباس به گفته استاندارد هرمزگان پر شوند.

بر همین اساس رئیس اورژانس کشور از مردم خواسته است که به دستورالعمل‌های بهداشتی بی‌تفاوت نباشند و آنها را رعایت کنند. پیرحسن کولیوند که خودش پیش از این به کووید19 مبتلا شده بود، با اشاره به خطر عادی‌ شدن کرونا برای مردم  گفته «توصیه‌ام به مردم این است که مردم تا جایی که می‌توانند نسبت به رعایت بهداشت فردی و اجتماعی دقت کرده و مسائل بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت کنند و به بحث بهداشت و سلامت‌شان اهمیت دهند تا گرفتار بیماری نشوند.»

وی خاطرنشان کرده که «اصلا نباید ترس مردم از کرونا از بین برود، بلکه باید روز به روز اهمیت بیشتری به رعایت بهداشت در این شرایط بدهند.»همچنین حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در کنفرانس خبری روز گذشته عنوان کرده که «در هفته‌های گذشته شاهد این بودیم که بنا بر دلایلی، موارد ابتلا به کووید ۱۹ در کشور رو به افزایش بوده و مقداری از آن به کمتر شدن حساسیت مردم در رعایت موارد بهداشتی و پیشگیری برمی‌گردد.»

وی ادامه داده «با عادی‌سازی شرایط، حساسیت مردم از ۹۰درصد به ۳۰ تا ۴۰درصد رسیده است، اگر لحظه‌ای درنگ شود، آتش این بیماری افروخته می‌شود و دامنه آن، سایر قسمت‌ها را می‌گیرد و عوارض آن سنگین خواهد بود. بنابراین این بیماری همچنان مهم است و اکثریت کشور ما نسبت به این بیماری حساس هستند و امکان درگیری در مورد آن وجود دارد.»

اما توصیه به عادی نشدن شرایط و ادامه‌دار بودنِ رعایتِ بدونِ چون و چرایِ دستورالعمل‌های بهداشتی چیزی نبود که رئیس جمهور روحانی از آن غافل شود. روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا در دو روز گذشته با ذکر اینکه «ضعیف شدن ویروس کرونا یک امید کاذب است» از مردم خواسته که به حواشی و حاشیه‌ها توجه نکنند و منتظر این نباشند که طی چند هفته یا چند ماه پیش رو شیوع کرونا متوقف شود.

وی اظهار داشته «مردم باید به این نکته توجه کنند این اپیدمی طولانی است و ما پایان مشخص و روشنی برای آن در اختیار نداریم. تا زمانی که بتوانیم به یک واکسن مورد تایید و در دسترس برسیم، ممکن است با زمان طولانی روبه‌رو باشیم.» روحانی تاکید کرده که «در این شرایط چاره و هیچ راه دومی نداریم.

باید کار کنیم، کارخانه‌های ما باید فعال باشد، مغازه‌ها باز باشد و رفت و آمدها در حد ضرورت در جریان باشد و مقابله با ویروس هم ادامه داشته باشد.» ویروسی که حالا گویی مرگ کسب و کار او شده است.اما با کاهش نگرانی مردم در خصوص مبتلا شدن به کرونا حالا شاهد آن هستیم مهم‌ترین دستورالعملِ بهداشتی این روزها برای مقابله با ویروس، چندان جدی گرفته نمی‌شود.

اگر در روزهای شروع اپیدمی پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی چندان تاکیدی بر استفاده از ماسک نداشت، امروز بیشترین تاکید را بر استفاده از ماسک دارد، چیزی که این روزها توسط بخش عمده‌ای از افراد جامعه شاید به دلیل همان کاهش نگرانی نسبت به مبتلا شدن به کرونا رعایت نمی‌شود.

در توصیه‌های اخیر متولی جهانی امر بهداشت از دولت‌ها خواسته شده در صورت امکان استفاده از ماسک را اجباری کنند. «تدروس آدهانوم» در ویدیوئی که روز گذشته از خود منتشر کرده، ضمن تاکید بر استفاده استفاده از ماسک در مراکز بهداشتی، بر استفاده عموم مردم از ماسک به‌ویژه در مراکزی که امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد مانند وسائل نقلیه عمومی و برخی فروشگاه‌ها تاکید داشته، وی همچنین استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای سه لایه را در کنار رعایت شستشوی دست برای مقابله با ویروس کرونا موثر عنوان کرده است.

همین طور ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت با حضور در یک برنامه تلویزیونی ضمن اشاره به دستورالعمل‌های جدید بهداشتی و تاکید بر استفاده از ماسک‌های سه لایه، استفاده از ماسک‌های فیلتردار را به دلیل بالا بردن خطر مبتلا شدن به کرونا منع کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha