دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳

جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت امروز صبح در گفتگو با رادیو سلامت گفت: به لحاظ اماری در دوره اوج نمونه ها از موارد بستری اخد شده و ۸۰تا۹۰درصد از کیس های بیمارستانی بود و مجموع تستهای روزهای اول یک چهارم این روزها بود و قابل مقایسه با تعداد تستهای این روزها نیست و درمورد طرح ترافیک تهران،امار شهر تهران رصد خواهد شد و اگر تاثیر معناداری از نظر گسترش بیماری داشته باشیم طرح ترافیک قابل برگشت خواهد بود.

طرح ترافیک قابل بازگشت است

سلامت نیوز: جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت امروز صبح در گفتگو با رادیو سلامت گفت: به لحاظ اماری در دوره اوج نمونه ها از موارد بستری اخد شده و ۸۰تا۹۰درصد از کیس های بیمارستانی بود و مجموع تستهای روزهای اول یک چهارم این روزها بود و قابل مقایسه با تعداد تستهای این روزها نیست و درمورد طرح ترافیک تهران،امار شهر تهران رصد خواهد شد و اگر تاثیر معناداری از نظر گسترش بیماری داشته باشیم طرح ترافیک قابل برگشت خواهد بود.

وی در مورد چگونگی راه اندازی مجدد طرح ترافیک تهران گفت :باپیشنهاد شهرداری وشورای عالی ترافیک مشترک به صورت آزمایشی طرح ترافیک فعال شد و در بازگشایی هوشمند در صورت مشاهده افزایش ابتلا طرحهای بازگشایی قابل بازگشت به عقب خواهد بود.

جهانپور در مورد چرایی اظهارات متناقض مسئولین وزارت بهداشت در عدم استفاده از ماسک و تاکید مجدد آنها به الزام به استفاده از ماسک و یا ادعای وزیر بهداشت در جلسه دولت مبنی بر کم شدن شدت بیماری با گرم شدن هوا و سپس رد این ادعا توسط سخنگوی وزارت بهداشت گفت: اولین مقالات در روزهای نخست توصیه استفاده از ماسک را نداشت با توجه به مطالعاتی برای این ویروس نوپدید وجود داشت انچه امروز میبینید بر اساس مطالعات جدید و باز بینی شده است و الان بر این‌اساس استفاده از ماسک برای افراد پیشنهاد میشود. در مورد گرما هم خانواده های این ویروس واکنشهایی روی گرما داشتند اما این ویروس رفتار متفاوتی داشت. 


در علوم تجربی یافته ها هر لحظه قابل تغییر است و توصیه‌های فعلی به استفاده از ماسک است. 


سخنگوی وزارت بهداشت در گفتگو با برنامه مخاطب خاص گفت: فیلم های اموزشی ساخت ماسک در خانه ارایه شده است تا اثر بخشی لازم را داشته باشد.

وی افزود در حال حاضر در شرایط بازگشایی هستیم و باید نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کرد شستن دست و رعایت فاصله اجتماعی و رعایت استفاده از ماسک بسیار کمک کننده در جلوگیری ازشیوع خواهد بود.


حمیدرصا اشراقی دبیر انجمن پدیده شناسی علوم سلامت ایران هم که در این گفتگو شرکت میکرد گفت: کاری که انجام‌میشود مبتنی بر تحقیقات جدید است و پزشکی مبتنی بر شواهد است و بارها تغییر نظر داشتند. در مورد این ویروس اگاهی زیادی نداریم و رفتارهای متفاوتی را از این ویروس دیده ایمو باید بدبینانه با این ویروس برخورد کنیم.


وی گفت: من خوش بین بودم با رسیدن به گرمای خورشید و افزایش ماورای بنفش کنترل روی ویروس داشته باشیم اما این ویروس در مقابل اشعه و گرما توانسته تغییرات رفتاری داشته باشد.


اشراقی در مورد نقاط قوت و ضعف وزارت بهداشت در مهار کرونا گفت: ظاهرا تصمیم گیری در وزارت بهداشت سخت است و فشارهای مختلفی روی آنها وارد میشود..اگر در بررسی منحنی های خودمان در شیوع دچار مشکل شویم دوباره امکان اوج بیماری وجود دارد.محدودیت ورود افراد و کالاها به خاک کشورهای دیگر ایجاد مشکلات اقتصادی خواهد کرد و اما بازگرداندن طرح ترافیک از نظر من نباید انجام میشد اما باید تا پایان فاز دو هفته ای را منتظر بمانیم. 

دکتر یونسیان استاد اپیدمیولوژی دانشگاه تهران در مورد موضوع بازگشایی ها گفت: از بعد بهداشتی صرف یا حمل و نقل صرف بخواهیم ببینیم امکان خطا خواهیم داشت و چند واقعیت وجود دارد: whoمعتقد است مهم ترین روش ابتلا فاصله نزدیک است . در وسایل حمل و نقل عمومی این فاصله گداری قابل رعایت نیست و امکان افزایش ناوگان نیز وجود ندارد‌.ازدحام عامل اول گسترش ویروس است و درخودروهای عمومی بسیار زیاد است.


این استاد دانشگاه افزود که پروتکل ها به نظر من رعایت نشده استباید باز گشایی ها منطقه ای و بر اساس شواهد باشد.دانشجوها تعداد محدودی باز گشتند اما کارمندان همه امدند. ایا این منطقی است؟دولتها وظایف خاص خودشون را دارند مردم نیز وظایف خود را دارند.ما باید به فکر سلامت خود و هم نوعانمان باشیم و من به عنوان شهروند باید بدانم چه ملاحظاتی در بخشهای مختلف وجود داشته است. انچه پشت صحنه تصمیم گیریهاست باید شفاف باشد. ان موقع ممکن است ببینیم که قابل دفاع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha