چهارشنبه ۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 29475
سلامت نیوز : عضو پژوهشكده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: بلوغ زودرس باعث می‌شود فرآیند رشد زودتر متوقف شود و در نهایت طول قد افرادی كه دچار بلوغ زودرس می‌شوند، كوتاه بماند.

محمدرضا مهاجری تهرانی در گفت‌وگو با فارس با تشریح عوامل بلوغ گفت: كودكی كه دوران شیرخوارگی و كودكی را گذرانده و می‌خواهد به یك انسان بالغ تبدیل شود، تغییرات فیزیكی در بدنش ایجاد می‌شود كه این مرحله را بلوغ می‌گویند.

وی با ارائه تعریفی از بلوغ زودرس و بلوغ دیررس افزود: بلوغ زودرس پیدا شدن صفات ثانویه در پسرها زودتر از 9 سالگی و دخترها كمتر از 8 سالگی است؛ آشكار نشدن علائم بلوغ در پسرها تا 14سالگی و در دخترها تا 13سالگی را بلوغ دیررس می‌خوانیم كه عوامل این دو مورد باید بررسی و درمان شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: بلوغ تحت تأثیر ترشحات هورمون‌های غده هیپوفیز است. این غده نیز تحت نظر مغز یا غده "هیپوتالاموس " است؛ ساعت بیولوژیك بدن به‌نحوی تنظیم ‌شده است كه در حوالی سن بلوغ فعالیت می‌كند و هورمون‌هایی را ترشح می‌كند كه باعث می‌‌شود غدد جنسی وارد دوران بلوغ شود و ما صفات ثانویه را بعد از بلوغ در دختران و پسران شاهد باشیم.

وی شناسایی شرایط زمینه‌ای بلوغ زودرس و بلوغ دیررس را مهم ارزیابی كرد و افزود: شرایط متفاوتی باعث ایجاد اختلال در تنظیم سن بلوغ می‌شود كه از دلایل عمده آن می‌توان به بیماری‌های هورمونی، بیماری‌های غدد "هیپوفیز "، "هیپوتالاموس "، كم كاری غده تیروئید یا ترشحات و فعالیت زودهنگام غدد جنسی اشاره كرد.

مهاجری تهرانی، بررسی و درمان این بیماری را بسیار مهم دانست و تصریح كرد: البته در بعضی از موارد بررسی‌های ما به جایی نمی‌رسد كه در این صورت به آن، علت ناشناخته می‌گوییم؛ بررسی و درمان این اختلال باید جدی گرفته شود چرا كه این موضوع باعث بروز مشكلات روحی و روانی در فرد می‌شود؛ خصوصاً اینكه بلوغ زودرس باعث می‌شود رشد زودتر متوقف شود و در نهایت طول قد افرادی كه دچار بلوغ زودرس می‌شوند، كوتاه بماند.

وی افزود: بلوغ زودرس باعث ایجاد صفات ثانویه در كودكان می‌شود و از نظر روحی و خلق وخو آنها را دچار مشكل می‌كند چرا كه آنها در سنی كمتر این صفات را پیدا می‌كنند اما هنوز آمادگی پذیرش آن را از لحاظ روحی پیدا نكرده‌اند و این باعث ضربه خوردن آنها از لحاظ روحی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، امكان درمان دارویی اختلالات بلوغ زودرس را فراهم دانست و گفت: با تجویز برخی داروها می‌توانیم بلوغ زودرس را از بین برده و بلوغ را به تعویق بیندازیم كه این موضوع به افزایش رشد قد كمك می‌كند و در نهایت قد این اشخاص كوتاه‌تر از متوسط قد افراد جامعه نمی‌شود.

وی با توصیه به خانواده‌ها در خصوص استفاده از مواد غذایی دارای كلسیم، تأكید كرد: استفاده از مواد غذایی دارای كلسیم كه عمدتاً در مواد لبنی است، برای استخوان‌سازی مفید است همچنین باعث افزایش رشد قد و افزایش تراكم استخوان شود؛ هر چه در سنین كودكی و نوجوانی تراكم استخوانی بیشتر شود، موجب می‌شود تا در سنین میانسالی و پیری كه زمان آغاز كاهش تراكم استخوان است و پوكی استخوان شیوع بیشتری دارد، استخوان‌های این اشخاص دیرتر با مشكل مواجه ‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha