سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵

این روزها ویروس کرونا همه را دچار سردرگمی کرده و از بیماری‌های شایع فصل گرما از جمله وبا غافل شده‌ایم، در حالیکه این بیماری از مسری‌ترین بیماری‌ها در طول تاریخ بوده و باید مراقب باشیم تا غافلگیر نشویم.

مراقب وبا باشیم

سلامت نیوز: این روزها ویروس کرونا همه را دچار سردرگمی کرده و از بیماری‌های شایع فصل گرما از جمله وبا غافل شده‌ایم، در حالیکه این بیماری از مسری‌ترین بیماری‌ها در طول تاریخ بوده و باید مراقب باشیم تا غافلگیر نشویم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،برخی متخصصان بیماری‌های عفونی بر این باورند که وبا (التور) نوعی بیماری حاد اسهالی است که این بیماری دراثر تولید و تجمع سم میکروب وبا در روده باریک ایجاد می شود ودر برخی موارد باعث از دست رفتن سریع آب و الکترولیت های بدن از طریق روده می گرددو در صورتی که درمان نشود باعث شوک وسرانجام منجر به مرگ می شود.


به گفته آن‌ها، وبا معمولاً از طریق آلودگی آب و غذا به مواد مدفوعی منتقل می شود و یک خطر همیشگی برای بسیاری از کشورهای جهان است. اماکن و جوامع پر جمعیت از جمله اردوگاه ها، پادگان ها، زندان بیشتر از همه در معرض خطر قرار دارندو تعداد موارد بیماری به سرعت می تواند افزایش یابد. بهترین راه پیشگیری از وبا، بهبود و تامین آب آشامیدنی سالم، بهسازی محیط، سلامت غذا و آمادگی و هوشیاری جامعه است.


عباس مدنی متخصص بیماریهای عفونی در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: وبا میتواند بطور مستقیم از طریق دست های آلوده، تماس بامواد دفعی و استفراغ بیماران و یا وسایل و لوازم آلوده به مدفوع بیمار منتقل شود.وی می افزاید: این بیماری عفونی از طریق غیرمستقیم نیز با مصرف آب آلوده منابع آب حفاظت نشده مانند چاهها، دریاچه ها، جوی ها و غیره، استحمام یا شستشوی لوازم آشپزخانه در آب آلوده، شستشوی سبزی و میوه ها با آب آلوده، غذاهای آلوده که در خارج از یخچال نگهداری شوند و انبار کردن غذاهایی مانند یر، برنج پخته، تخم مرغ در خارج از یخچال، غذاهای دریایی ناپخته و خام مثل صدف، ماهی و تغذیه کودکان و نوزادان با بطری (آلوده) به جای شیرمادر نیز می تواند یک عامل انتقالباشد.


این پزشک با بیان اینکه افراد در مواقع ابتلا به اسهال حاد آبکی شدید با دفعات بسیار زیاد باید به مراکز بهداشتی درمانی و یا پزشک مراجعه کنند، می افزاید: درمان سریع کم آبی در مطب یا درمانگاه، نمونه برداری از مدفوع برای کشف سریع بیماری وبا  ضوری است.


مدنی درباره راه‌های پیشگیری از بیماریهای اسهالی از جمله وبا می گوید: از آب آشامیدنی سالم استفاده شود، در مناطقی که دسترسی به آب تصفیه شده و لوله کشی وجود ندارد و از آب چاه، تانکرها، آب چشمه ها وغیره  استفاده می شود  حتماً قبل از مصرف، آبجوشانده و یا کلرزنی شود.


وی توصیه می کند: در فصل گرما از سبزیجات و میوه جات شسته و ضدعفونی شده استفاده، قبل از تهیه غذا و توزیع غذا، قبل از خوردن غذا، قبل از دادن شیر یا غذا به کودک حتماً دستها با آب و صابون شسته شود.مدنی تاکید می کند: افراد  از مصرف غذاهای آماده و غیربهداشتی مثل آب میوه، معجون، بستنی، ساندویچ و شیرموز خودداری، از دست فروشها (آب زرشک فروشی ها، گردوفروشی ها، بلال فروشی ها و غیره) خرید نکنند و  موادغذایی را از دسترس مگس و آلودگی های دیگر دور نگه دارند.


ارتباط سوء تغذیه با ابتلا به وبا
فاطمه احمدی متخصص بیماری‌های عفونی نیز در این زمینه می گوید: افرادی که وضع تغذیه مناسبی نداشته و از سوء تغذیه رنج می برند شانس بیشتری برای ابتلا به وبا دارند.


وی با بیان اینکه دوره کمون بیماری چند ساعت تا چند روزو به طور معمول در حدود دو تا سه روز است، می گوید:  بعد از طی دوره کمون ۱۲ساعته تا ۶ روزه، اکثر موارد وبا بصورت بدون علامت یا با علایم بالینی مختصری تظاهر  می کند، به طوری که به ازای هر یک مورد بیمار مبتلا به وبا دارای  علامت در حدود ۲۰ مورد بدون علامت ایجاد می شود.


این پزشک اضافه می کند: عفونت ناشی از میکروب وبا طولانی تر از انواع دیگر بوده و مارد خفیف و بدون  علامت بیشتری ایجاد می کند و  استفراغ بدون حالت تهوع، نداشتن تب، دل درد و دل پیچه، عطش و تشنگی شدید، افزایش ضربان قلب، کاهش فشار خون و غیر قابل لمس بودن نبض مچ دست از علایم وبا است.


احمدی می گوید: برای جلوگیری از ابتلا به وبا باید میوه و سبزیجات را به طور کامل شستشو داد به طوریکه  به مدت پنج دقیقه آنها را  با آب تمیز و سالم شستشو داده تا تخم انگل ها جدا شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha