سلامت نیوز : رییس جامعه پزشكان متخصص داخلی گفت: نخستین بیماری ناشی از پرخوری در میانسالی ابتلا به كبد چرب است. علاوه بر این، افراد در معرض دچار شدن به بیماری‌هایی مانند چاقی، دیابت، پرفشاری‌ خون و افزایش چربی خون هستند.

دكتر ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار كرد: كبد چرب بیماری بی‌علامتی است و فرد پس از مراجعه به پزشك یا هنگام سونوگرافی شكم به ‌طور تصادفی متوجه ابتلا به آن می‌شوند.

وی افزود: ابتلا به بیماری كبد چرب به تدریج باعث ایجاد اختلال در عملكرد كبد می‌شود و فرد مبتلا به این بیماری ابتدا دچار فیبروز سپس مبتلا به سیروز می‌شود.

رییس جامعه پزشكان متخصص داخلی با بیان اینكه دستگاه گوارش افراد میانسال وسالمند به تدریج امكان جذب و هضم برخی مواد و ویتامینها را از دست می‌دهد، گفت: در این مقاطع سنی ممكن است میكروب اچ ‌پایلوری باعث ابتلای فرد به سرطان معده شود. علاوه بر آن امكان دچار شدن او به بیماری‌های التهابی افزایش می‌یابد.

خسرونیا هموروئید و بواسیر را از دیگر بیماری‌های شایع بین میانسالان و سالمندان برشمرد و اظهار كرد: تداوم یبوست باعث خونریزی مقعد افراد سالمند می‌شود و آنان دچار بواسیر می‌شوند.

وی حالت تهوع را از دیگر عوارض گوارشی هنگام سالمندی ذكر كرد و گفت: هنگام سالمندی دستگاه گوارش نمی‌تواند غذای چرب را به میزان لازم جذب كند در نتیجه چربی در معده باقی می‌ماند و فرد دچار حالت تهوع می‌شود.

این متخصص داخلی گوارش برای كاهش احتمال ابتلا به این بیماری‌ها به سالمندان توصیه كرد: این افراد نباید غذاهای سنگین مانند خورش‌های چرب، كباب كوبیده، كله‌پاچه و دل و جگر مصرف كنند علاوه بر آن لازم است هر شش ماه تا یكسال به متخصص گوارش مراجعه كنند چون افراد سالمند مستعد ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش هستند.

وی در ادامه از استقبال دانشجویان برای اهدای فرآورده‌های خونی خبر داد و گفت: 33 درصد دانشجویان و 28 درصد كاركنان دولت برای انجام این كار به مراكز درمانی مانند بیمارستان غیاثی مراجعه می‌كنند.

خسرونیا در پایان با ابراز امیدواری نسبت به تاسیس پالایشگاه تصفیه خون در ایران اظهار كرد: در حال حاضر تركیبات خونی برای پالایش به كشورهای خارجی فرستاده می‌شود و به صورت فراورده‌هایی مانند آلومین و گلبولین به ایران بازگردانده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha