چهارشنبه ۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۴
کد خبر: 29485
سلامت نیوز : رئیس انجمن گوارش كودكان ایران گفت: دل درد در كودكان 100 علت دارد و هر كدام از آنها روشهای متفاوتی برای درمان دارند بنابراین خانواده ها باید از درمان‌های خودسرانه كودكانشان پرهیز كنند زیرا ممكن است درمان غیر اصولی كودك را با مشكلات جدی‌تری روبه‌رو می‌كند.


غلامرضا خاتمی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینكه دل‌درد یكی از بیماری‌های شایع در كودكان است، اظهار داشت: میزان شیوع دل درد كودكان دختر و پسر به یك اندازه است.

وی گفت: طحال، معده، روده، آپاندیس، مثانه، كلیه، كبد و كیسه صفرا جزء احشا شكم‌ است؛ در صورتی كه هر یك از این اعضا دچار مشكلی شوند، خود را به صورت دل‌درد نشان می‌دهند.

*بررسی دلایل دل درد در كودكان

وی درباره دلایل دل‌درد در كودكان گفت: دل درد در كودكان 100 علت دارد، در بعضی از موارد دل‌درد منشاء خارجی دارد، گاهی دل درد كودك به دلیل مشكلی است كه در مغز او به وجود آمده است؛ این مسئله با استفراغ و درد پهلو همراه است؛ این دل‌درد نشانه‌ای از دل‌درد رفلاكسی است.

رئیس انجمن گوارش و كبد كودكان ایران افزود: دل درد رفلاكسی منشاء خارجی شكمی دارد و به همین دلیل كودك احساس دل‌درد می‌كند.

خاتمی اختلال در جذب مواد چربی و كربوهیدرات را از دیگر عوامل دل‌درد در كودكان دانست و اظهار داشت: زمانی كه كودك دچار "انواژیناسیون " شود (دیده شدن خون در مدفوع)، این مسئله خود را به صورت دل‌درد ظاهر می‌كند؛ اختلال در جذب مواد جربی و كربوهیدرات باید پیگیری شود.

وی ادامه داد: پیچ خوردگی روده یكی دیگر از عوامل ایجاد دل‌درد در كودكان به شمار می‌رود، این در حالی است كه دل‌درد كودك با اسهال همراه است كه به آن "اسهال عفونی " می‌گویند.

*انگل‌ها در بروز دل درد در كودكان نقش دارند

خاتمی ادامه داد: اگر دل‌درد كودك همراه با دفع مدفوع چرب بود این مسئله به دلیل اختلال در جذب مواد چربی است همچنین اگر دل‌درد خود را به صورت مدفوع آبكی و پر سر و صدا نشان داد، این نوع از دل‌درد به دلیل اختلال در جذب مواد كربوهیدرات است.

استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران انجام جراحی را یكی دیگر از علت‌های دل‌درد در كودكان بیان كرد و اظهار داشت: كودكی كه تحت عمل جراحی قرار گرفته، ممكن است پس از مدتی دچار دل‌درد شود، در بررسی‌هایی كه انجام می‌شود علت این نوع از دل‌درد مربوط به چسبندگی‌هاست كه در ناحیه عمل شده به وجود آمده است.

وی در خصوص اینكه انگل‌ها می‌توانند موجب بروز دل‌درد در كودكان شوند، بیان داشت: انگل‌ها یكی دیگر از عوامل ایجاد دل‌درد در كودكان به شمار می‌رود، این در حالی است كه با انجام آزمایش‌ مدفوع، انگل و نوع آن تشخیص داده می‌شود و متناسب با آن داروهای ضد انگل برای كودك تجویز می‌شود؛ باید به این نكته توجه داشت كه استفاده زیاد از داروهای ضدانگل برای كودك ضرر دارد.

*یبوست از عوامل ابتلاء كودكان به دل‌درد

وی گفت: در بعضی از موارد دل‌درد كودكان به دلیل ضرباتی است كه به شكم وارد می‌شود، به طور مثال زمانی كه كودك در حال دوچرخه‌سواری است بر زمین بیفتد و دسته آن به شكم برخورد كند موجب بروز درد شكم شود.

رئیس انجمن گوارش و كبد كودكان ایران در خصوص اینكه یبوست می‌تواند موجب بروز دل‌درد در كودكان شود، افزود: یكی دیگر از علل دل‌درد در كودكان مربوط به بیماری یبوست است، این بیماری به دلیل عدم دفع مدفوع و انباشته شدن آن در روده‌هاست كه موجب دل‌درد در كودكان می‌شود ضمن اینكه یبوست بی‌اشتهایی، تغییر خلق و خوی و حتی منزوی شدن كودك را به وجود می‌آورد.

خاتمی آپاندیس را یكی دیگر از علل دل‌درد در كودكان دانست و گفت: اگر دل‌درد كودك همراه با تب و استفراغ همراه باشد، نشانه‌ای از آپاندیس است، در حقیقت این نوع از دل‌درد مربوط به این بیماری است كه در كودكان بالای 4 سال بیشتر دیده می‌شود؛ در این مواقع با جراح مشورت صورت می‌گیرد و اگر تشخیص درست باشد، كودك تحت عمل جراحی قرار خواهد گرفت.

این فوق تخصص گوارش كودكان پیچ‌خوردن روده‌های را مهم‌ترین علت دل‌درد در كودكان زیر یك سال بیان كرد و اظهار داشت: در این وضعیت روده كوچك در روده بزرگ گیر می‌كند تا جایی كه كودك از درد آن فریاد می‌كشد.

*دل‌درد كودكان در فصل تابستان بیشتر می‌شود

استاد دانشگاه علوم‌پزشكی تهران استفاده از بعضی داروها و مواد غذایی نامناسب را یكی دیگر از علل دل‌درد در كودكان بیان كرد و گفت: كودكان در فصل تابستان بیشتر به دل‌درد مبتلا می‌شوند، از آنجایی كه در این فصل هوا گرم و تنوع میوه‌ها زیاد است زیاده‌روی در خوردن بعضی از میوه‌ها نظیر گیلاس، زردآلو، گوجه‌سبز و توت موجب بروز دل‌درد در كودكان می‌شود، این در حالی است كه اگر میوه‌ها به خوبی شسته نشود علاوه بر دل‌درد عفونت را به وجود می‌آورد.

وی تأكید كرد: در حال حاضر خوردن تنقلاتی نظیر چیپس، پفك، نوشابه و غذاهای فست‌فود از مهم‌ترین عوامل تشدید بیماری دل‌درد در كودكان به شمار می‌رود.

خاتمی پرخوری را از دیگر علل دل‌درد در كودكان بیان كرد و افزود: در این وضعیت كودك به قدری می‌خورد كه تحمل خود را از دست داده و موجب استفراغ در او می‌شود، البته در این شرایط استفراغ برای كودك مفید است چرا كه با این كار محتویات داخل معده به بیرون از دهان خارج می‌شود.

* آلودگی‌ها در بروز دل درد موثر است

رئیس انجمن كبد و گوارش كودكان در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینكه آلودگی‌ها می‌تواند موجب بروز دل‌درد در كودك شود، گفت: عدم رعایت بهداشت فردی و محیط، غذا خوردن با دست آلوده، خوردن میوه‌ و سبزیجات آلوده نیز از جمله مواردی است كه موجب بروز دل‌درد در كودكان و بزرگسالان می‌شود.

استاد دانشگاه علوم‌پزشكی تهران گفت: یكی دیگر از علل دل‌درد در كودكان مربوط به كلیه و سنگ كیسه صفرا است، دل‌درد ناشی از این عارضه‌ها بیشترین مراجعه كننده به اورژانس‌ و مطب‌ها را به خود اختصاص داده است.

*علت دل‌درد در سنین مختلف متفاوت است

وی در خصوص سن ابتلا كودكان به دل‌درد اظهار داشت: برای رسیدن به نتیجه در خصوص علت دل‌درد سن كودك مهم است، به طور مثال كودكی كه در 4 سالگی دچار دل‌درد می‌شود، علتش با كودكی در سن یك سالگی دل‌درد گرفته متفاوت است چرا كه علاوه بر دل‌درد مسایل دیگر مورد بحث قرار می‌گیرد.

خاتمی به دل‌دردهای دوران نوجوانی اشاره كرد و بیان داشت: در بیشتر اوقات دل‌درد در نوجوانان همراه با خون در مدفوع است كه این مسئله بیشتر به دلیل "كولیك السروز " (زخم و التهاب روده بزرگ) است.

استاد دانشگاه علوم‌پزشكی تهران افزود: بیشترین علت دل‌درد در كودكان سنین 7 تا 8 سال كه با اسهال همراه است به دلیل كولیك اولسروز (بیماری التهابی است كه بیشتر روده بزرگ را درگیر می‌كند) ضمن اینكه در این سنین دل‌درد كودك همراه با تب، استفراغ و مدفوع خونی است.

وی اضافه كرد: بیشترین علت دل درد در دختران به دلیل خونریزی ماهانه است كه این مسئله علل خاص خود را دارد؛ دل‌درد نوجوانی ریشه در دوران كودكی ندارد.

خاتمی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینكه چه نوع از دل‌درد را باید در كودكان جدی گرفت ،اظهار كرد: بعضی از كودكان كه دل‌درد دارند به محض اینكه دست را بر روی شكم آنها می‌گذاریم، فریاد می‌كشند كه این نوع از دل‌درد باید جدی گرفته شود؛ در بعضی از اوقات زمانی كه دست را بر روی شكم طفل می‌گذاریم هیچ عكس‌العملی از خود نشان نمی‌دهد؛ این دل‌درد جدی نیست.

*90 درصد دل‌درد در كودكان از نوع مزمن است

استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی دل‌درد در كودكان را دارای دو نوع حاد و مزمن بیان كرد و اظهار داشت: در دل‌درد حاد كه به آن "ارگانیك " می‌گویند، بیشتر نوزادانی را درگیر خود می‌كند كه معده آنها پس از به دنیا آمدن معده دچار پارگی است؛ این مسئله باید بلافاصله رفع شود و نوزاد تحت عمل جراحی قرار گیرد.

وی گفت: آپاندیس و زخم معده كه همراه با دل درد است از نوع دل‌درد‌های حاد به شمار می‌رود.

خاتمی در خصوص دل درد مزمن در كودكان افزود: از هر 100 كودكی كه دچار دل‌درد می شوند، 90 كودك آن دل‌درد مزمن دارند؛ این نوع از دل‌درد تا 6 ماه به طول می‌انجامد ضمن اینكه در دل‌درد مزمن درد بیشتر اطراف ناف است.

رئیس انجمن گوارش و كبد كودكان ایران دل درد غیرعضوی را یكی دیگر از انواع دل درد در كودكان دانست و اظهار داشت: در بعضی از بررسی‌ها علت دل‌درد در كودك یافت‌ نمی‌شود، این درحالی است كه با توجه به بررسی‌هایی كه از كبد، معده و روده كودك به عمل می‌آید هیچ مسئله‌ای كه بتوان تشخیص داد منشأ دل‌درد كجاست، به دست نمی‌آید؛ به این نوع از دل‌دردها، دل‌درد غیرعضوی می‌گویند.

* دل‌درد غیرعضوی شایع ترین نوع دل‌درد در كودكان است

وی دل‌درد عضوی را یكی از شایع‌ترین دل‌درد‌ها در كودكان دانست و افزود: این نوع از دل درد بیشتر اطراف ناف را درگیر می‌كند و ساعت معینی ندارد ضمن اینكه وقتی كودك به مدرسه می‌رود تشدید می‌یابد؛ استرس، مسافرت، تغذیه نامناسب از جمله عوامل تشدید‌كننده این نوع از دل‌درد است.

خاتمی گفت: پس از درمان دل درد غیرعضوی كودك می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد، البته این نوع از دل‌درد تأثیری در تكامل و ادامه فعالیت كودك ندارد.

استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران درد‌های شكمی را یكی دیگر از انواع دل‌درد در كودكان بیان كرد و اظهار داشت: كودكانی كه سنگ كیسه صفرا دارند، دل‌درد در آنها عود می‌كند در این وضعیت دل‌درد ناگهانی به سراغ كودك می‌آید و پس از مدتی آن را رها می‌كند؛ این دل‌دردها قابل درمان است و در بعضی از موارد باید آنها را جدی بگیریم؛ توجه نكردن به این نوع از دل‌درد برای كودك مشكل به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینكه د‌ل‌پیچه می‌تواند ریشه در دل‌درد داشته باشد، افزود: دل‌پیچه همراه با اسهال است و دل‌درد فقط دلیل بر دل‌پیچه نیست.

*سابقه و سن كودك در تشخیص علت دل درد

خاتمی درباره نحوه تشخیص علت‌ دل درد در كودكان اظهار داشت: سابقه و سن كودك برای تشخیص علت بیماری دل‌درد كمك كنده است همچنین برای رسیدن به تشخیص دقیق‌تر انجام سونوگرافی، رادیو‌لوژی و آزمایش خون نیز انجام می‌شود.

خاتمی درباره اینكه استفاده از عرق نعنا، آب جوش و نبات می‌تواند تسكین‌دهنده دل‌درد در كودك باشد، خاطرنشان كرد: اگر با این اقدامات دل‌درد كودك بهبود یافت به این نتیجه می‌رسیم كه دل‌درد مزمن بوده و اشكالی ندارد؛ اگر دل‌درد در كودك ادامه دار بود، حتماً باید تحت نظر پزشك قرار بگیرد البته تمام دل‌دردها در كودكان قابل درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha