سلامت نیوز : قائم‌مقام وزیر و رئیس مركز تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال گذشته 56،7 درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان مشكل پوسیدگی دندان و 11 درصد آنها مشكل «توده بدنی» داشتند.

به گزارش فارس ، كیومرث هاشمی امروز در حاشیه افتتاح پایگاه سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان در مدرسه دخترانه هجرت، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هر سال حدود یك میلیون دانش‌آموز در هنگام ورود به پایه اول دبستان تحت پوشش «طرح سنجش» قرار می‌گیرند البته این طرح به نوعی در دوران راهنمایی و دبیرستان نیز وجود دارد.

وی با اشاره به بررسی 13 مؤلفه مربوط به سلامتی نوآموزان در پایگاه‌های سنجش گفت: در سال گذشته بیشترین فراوانی مشاهده شده در جریان معاینه نوآموزان، پوسیدگی دندان‌های آنها بوده است كه با 56،7 درصد بیشترین سهم را در میان مؤلفه‌های سلامتی داشته است.

هاشمی افزود: 11 درصد دانش‌آموزان بدو ورود به دبستان نیز مشكل «توده بدنی» (چاقی یا لاغری مفرط) داشته‌اند و میزان فراوانی سایر مؤلفه‌ها نیز بسیار اندك بوده است بنابراین با طرح سنجش سلامت، می‌توان این مشكلات را تشخیص داده و برای آنها برنامه‌ریزی كرد.

* انحراف "ستون فقرات " كمترین فراوانی بیماری‌ها در سنجش سلامت كلاس اولی‌ها

رئیس مركز تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بررسی ساختار قامتی دانش‌آموزان از جمله مسائلی است كه همواره آمار و ارقام متفاوتی از آنها در آموزش و پرورش ارائه می‌شود كه نباید چندان به این ارقام تكیه كرد.

وی در توضیح این مطلب عنوان كرد: ناهنجاری‌های ساختار قامتی دانش‌آموزان به دلیل وضعیت جسمانی و استقرار غلط آنها ایجاد می‌شود كه در این موارد تشخیص ناهنجاری قامتی بر عهده مربی بهداشت و رفع آن بر عهده معلم ورزش است.

هاشمی تأكید كرد: اگر مواردی از ناهنجاری ساختار قامتی نیز به صورت مادر‌زادی وجود داشته باشد، با عمل جراحی قابل رفع است.

رئیس مركز تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: در عین حال كمترین میزان فراوانی از میان 13 مؤلفه بررسی شده در پایگاه‌های سنجش سلامت در سال تحصیلی گذشته، مشكل «ستون فقرات» بوده است كه "8 صدم درصد " را به خود اختصاص داده است.

وی در پایان اضافه كرد: استخدام 15 هزار مربی ورزش در مقطع ابتدایی در سال گذشته از مهمترین اقداماتی بوده است كه برای آمادگی جسمانی دانش‌آموزان و مقابله با ناهنجاری‌های قامتی در میان آنها صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha