سلامت نیوز : دستگاه ماموالاستوگرام هوشمند برای تشخیص توده‌های سرطان سینه كه به همت محققان كشورمان برای نخستین بار در ایران ساخته شده است امروز در دانشگاه صنعتی امیركبیر رونمایی شد.

به گزارش فارس، دستگاه توده‌یاب لامسه‌ای تشخیص سرطان سینه با عنوان ماموالاستوگرام هوشمند امروز در دانشگاه صنعتی امیركبیر با حضور محققان مجری این طرح در حضور رسانه‌های مختلف رونمایی شد.

در آغاز این رونمایی علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه صنعتی امیركبیر اظهار داشت: یكی از وظایف دانشگاه‌ها علاوه بر تربیت دانشجو اقدام در زمینه‌های تحقیقاتی و علمی نیز هست و در این راستا می‌توان در تحقیقات و دستاوردهای دانشگاه صنعتی امیركبیر در سال 89 از جمله ماهواره ابررایانه در سال گذشته اشاره كرد.

وی افزود: دانشكده مهندسی پزشكی دانشگاه صنعتی امیركبیر نیز در ساخت تجهیزات پزشكی بسیار فعال عمل كرده است و امروز نیز شاهد رونمایی از یك طرح مهم با عنوان ماموالاستوگرام هوشمند (دستگاه توده یاب لامسه‌ای) تشخیص سرطان سینه هستیم كه كاربرد بسیار وسیعی در زمینه تشخیصی سرطان سینه می‌تواند داشته باشد.

رهایی تصریح كرد: سرطان بیماری همه‌گیر است و ساخت این ربات برای تشخیص سه بعدی توده‌های بافت سینه زمینه را برای درمان بهتر و همچنین سریعتر ایجاد می‌كند.

رئیس دانشگاه صنعتی امیركبیر اظهار داشت: این پروژه با یك ارتباط خوب با بخش‌های پزشكی از جمله مركز تحقیقات ترومای بیمارستان بقیه‌الله، دانشگاه علوم پزشكی بقیه‌الله، مركز تحقیقات بیماری‌های پستان و جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران صورت پذیرفته است.

وی افزود: یكی از ویژگی‌های مهم این دستگاه تشخیص بسیار سریع‌تر از دستگاه‌های تشخیصی مانند MRI است و همچنین می‌توان با توجه به حجم كوچك این دستگاه این دستاورد را برای تشخیص توده‌های سرطانی در مطب‌ها نیز به كار گرفت.

در ادامه این مراسم، سیامك نجاریان مجری این طرح نیز در بیان تشریح دستگاه توده‌یاب لامسه‌ای تشخیص سرطان سینه اظهار داشت: سیاست‌‌های كلی دانشگاه امیركبیر به سمتی رفته است كه برای تجاری سازی و نگاه كاربردی‌تر در زمینه‌های پزشكی سوق بیابد.

وی افزود: به همین دلیل در دانشكده مهندسی پزشكی دانشگاه صنعتی امیركبیر به سمت برنامه‌های تحقیقاتی و پژوهشی سوق پیدا كرده است تا نیاز بیماران و جامعه پزشكی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

نجاریان اظهار داشت: دستگاه ماموالاستوگرام هوشمند حاصل تلاش 10سال محققان كشورمان است و در این راستا به دلیل اینكه سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان كشورمان به حساب می‌آید این دستگاه طراحی و ساخته شده است.

مجری طرح دستگاه ماموالاستوگرام هوشمند اظهار داشت: در سال 89، حدود 40 هزار بیمار سرطانی بر حسب آمارها وجود داشته است و سالانه نیز 7 هزار نفر به سرطان مبتلا می‌شوند. سرطان‌ سینه نیز نه تنها در زنان بلكه در مردان نیز رخ می‌دهد ولی تشخیص توده‌های سرطانی در سینه كمی مشكل است و برای درمان زود باید متعاقباً تشخیص نیز هر چه سریعتر انجام شود.

نجاریان افزود: برای تشخیص توده‌های سرطانی چندین روش وجود دارد كه در گام نخست بیمار باید با معاینات دستی این توده‌ها را در سینه خود پیدا كند و این امر نیز مستلزم مهارت است. در گام بعد معاینه توسط پزشكی است كه این زمینه نیز نمی‌‌تواند تشخیص كاملاً دقیق را در بر داشته باشد و پزشكان بالاجبار باید برای تشخیص توده‌های سرطان سینه بیماران را به ماموگرافی و ام آر ای ارجاع دهند كه این دستگاه تشخیصی نیز جدا از عوارض و مشكلات خاص خود هزینه‌های بسیار بالایی را نیز برای بیماران در بر دارد.

وی افزود: این موارد انگیزه‌ای شد تا برای تشخیص توده‌ها در جایگزینی معاینات دست و همچنین جایگزینی دستگاه‌های تشخیصی دیگر اقدام شود زیرا این دستگاه با حجم كوچك می‌‌تواند خیلی بسیار سریع‌تر از دیگر دستگاه‌ها توده‌های سینه را تشخیص دهد و حتی مسائل شرعی نیز (عدم معاینه دست توسط پزشك در زنان) برطرف خواهد شد.

نجاریان اظهار داشت: روال كار با این دستگاه به این صورت است كه بیمار بر روی تخت می‌خواهد و 5 دقیقه هر سینه بیمار مورد تشخیص قرار می‌گیرد و در 5 دقیقه نیز نتایج تشخیص زمان خواهد برد و در نهایت در 15 دقیقه این دستگاه می‌تواند توده‌های سرطانی سینه را به طور دقیق و با عمق كامل تشخیص دهد.

وی تصریح كرد: این دستگاه می‌تواند در كنار دیگر دستگاه‌های تشخیصی برای تشخیص توده‌های سینه به كار گرفته شود و با توجه به حجم كوچك آن پزشكان می‌توانند این دستگاه را در مطب‌های خود استفاده كنند.

نجاریان تصریح كرد: یكی از دیگر ویژگی‌های این دستگاه غیرتهاجمی بودن آن است زیرا این دستگاه هیچ آزاری برای بیمار نخواهد داشت و هیچ اشعه‌ای را نیز به بدن بیمار سرایت نمی‌دهد و در نهایت قیمت مناسب این دستگاه نیز نسبت به دیگر دستگاه‌های تشخیص مانند MRI بسیار پایین‌تر است.

مجری طرح ماموالاستوگرام هوشمند (دستگاه توده یاب لامسه‌ای تشخیص سرطان سینه) خاطرنشان كرد: تنها درخواستی كه از مسئولان ذیربط داریم این است كه هر چه سریعتر این دستگاه ثبت بین‌المللی شود زیرا دستگاه مولاستوگرام هوشمند برای نخستین بار در دنیا در كشورما ساخته شده است.

افسانه مجری، از دیگر مجریان ساخت دستگاه ماموالاستوگرام هوشمند نیز برای خبرنگاران و دیگر مسئولان شركت كننده در این نشست خبری این دستگاه را به صورت فنی و تخصصی تشریح كرد.

وی در تشریح این دستگاه گفت: طراحی دستگاه بر پایه تكنیك حس لامسه مصنوعی بدون هر گونه آسیب و تهاجم به بافت بیمار نظیر تجمع اشعه ایكس در بدن یا آسیب‌های دیگر صورت می‌پذیرد.

مجری با اشاره به اینكه هوشمند بودن پروسه تشخیصی بیمار و تقویت امكان مكان‌یابی سه بعدی توده با تكیه بر توده‌های عمقی از دیگر مزایای دستگاه ماموالاستوگرام هوشمند است گفت: توانایی مستند‌سازی یافته‌ها به عنوان پرونده بیمار قابل استفاده و روند پیگیری بیماری و افزایش قدرت تشخیصی دستگاه در توده‌یابی مركز مستقل از سایر تكنیك‌های غربالگری از دیگر مزایای دستگاه ماموالاستوگرام هوشمند است.

مجری خاطرنشان كرد: دقت معادل 95 درصد و نیم در افتراق ماهیت خوش خیمی و بد خیمی توده توسط دستگاه مامولاستوگرام هوشمند صورت می‌پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha