پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰

فوت مبتلایان كووید 19 در كشور افزایش می‌یابد. این، احتمالی است كه به دنبال گزارش روزانه سخنگوی وزارت بهداشت، توسط كارشناسان مطرح شده است.

رعایت پروتكل بهداشتی در تهران:فقط  10 درصد

سلامت نیوز: فوت مبتلایان كووید 19 در كشور افزایش می‌یابد. این، احتمالی است كه به دنبال گزارش روزانه سخنگوی وزارت بهداشت، توسط كارشناسان مطرح شده است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،سیما سادات لاری، دیروز با اعلام شناسایی ۲۰۱۱ بیمار كووید 19 ظرف بازه زمانی 20 تا 21 خرداد، خبر داد كه تعداد كل مبتلایان كووید 19 در كشور به 177 هزار و 938 نفر رسیده و به دنبال فوت 81 مبتلا در همین بازه 24ساعته، تعداد كل فوتی‌های كووید 19 هم به 8 هزار و 506 نفر افزایش یافته است. 

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، تاكنون ۱۴۰ هزار و ۵۹۰ نفر از بیماران، بهبود یافته‌اند اما شرایط استان‌های خوزستان، كردستان و كرمانشاه از بابت تعداد مبتلایان، تعداد فوت و آمار روزانه موارد بدخیم كووید 19 و نیازمند بستری در بخش مراقبت‌های ویژه به وضعیت قرمز رسیده و شرایط استان‌های سیستان و بلوچستان، كرمان، آذربایجان شرقی، اصفهان و یزد هم در وضعیت هشدار قرار گرفته و شهر تهران فعلا تنها شهری در كشور است كه هنوز از وضعیت هشدار خارج نشده و به دنبال اجرای طرح ترافیك و افزایش ساعات فعالیت مراكز تجاری و افزایش سفرهای درون‌شهری با مترو و اتوبوس، به گفته مسوولان حوزه سلامت، از بابت تعداد بستری موارد بدحال و ابتلا در شرایط بحران قرار دارد.

در حالی كه بنا به گفته‌های مكرر مسوولان وزارت بهداشت، دوران نهفتگی ویروس حدود 10 الی 14 روز است، بازگشت بحران افزایش تعداد فوت و ابتلا ظرف روزهای گذشته، تاییدی بر این واقعیت تلخ است كه ابتلاهای امروز، تابع رفتارهای دو الی سه هفته گذشته مردم و افزایش سفرهای تفریحی و نادیده گرفتن فاصله‌گذاری اجتماعی در مكان‌های عمومی است. در حالی كه تعداد زیادی از مردم با این بی‌توجهی‌ها، جان ساكنان بسیاری استان‌های دارای جاذبه‌های توریستی و حتی همشهری‌ها در استان محل سكونت خودشان را به خطر انداخته‌اند، تغییر وضعیت این استان‌ها به شرایط قرمز یا هشدار، ارتباط تنگاتنگ با آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت دارد.

دیروز معاون مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از كاهش ۵۵ درصدی رعایت پروتكل‌های بهداشتی مقابله با كرونا از سوی مردم و اصناف، هشدار داد كه شرایط رعایت پروتكل‌ها در شهر تهران نسبت به سایر استان‌ها ناامیدكننده‌تر است در حدی كه مسوولان استانی، ناچار به برخوردهای قضایی و حقوقی با متخلفان شده‌اند.

محسن فرهادی دیروز در ارایه گزارش آماری از بررسی رعایت پروتكل‌های بهداشتی از سوی اصناف و مردم ظرف یك ماه گذشته گفت:«تا ۲۷ اردیبهشت ماه وضعیت اجرای پروتكل‌ها در كشور در حد مطلوب بود و ۷۷.۵۷ درصد مردم و صاحبان اصناف و كارگاه‌ها، پروتكل‌های بهداشتی را رعایت می‌كردند كه این عدد در شهر تهران ۵۶ درصد بود.

متاسفانه تا ۱۵ خرداد ماه این میانگین در كل كشور به ۲۲.۶۶ درصد و در شهر تهران كه گلوگاه اصلی مراودات و كسب وكار در كل كشور است به‌۱۰.۵۴ درصد نزول كرد كه این اتفاق، زنگ خطری برای ماست. تاكنون بیش از ۲۵۰ هزار واحد صنفی و صنعتی در كل كشور به دلیل عدم اجرای پروتكل‌های بهداشتی تعطیل شدند اما اجرای پروتكل فقط وظیفه خدمت‌دهنده نیست بلكه خدمت‌گیرنده هم باید پروتكل‌ها را رعایت كند و این تعطیلی‌ها مربوط به مكان‌هایی بوده كه حجم مراودات بیشتری داشته‌اند و رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های مجاز به فعالیت كه به صورت غیرمجاز، قلیان هم عرضه كرده‌اند، تالارهای پذیرایی كه مراسم‌ عزا و جشن تجمعی برگزار كردند و مكان‌های بین راهی، عمده این مراكز تعطیل شده بودند.»

به دنبال مجموع این هشدارها و نگرانی‌ها بود كه عضو كمیته كشوری اپیدمیولوژی كووید 19 از احتمال افزایش فوت در هفته‌های آینده به دنبال افزایش تعداد موارد بستری ظرف روزهای اخیر خبر داد و مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری هم ضمن تاكید بر اینكه تداوم جدی رعایت نكات بهداشتی، استفاده از ماسك و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، تنها راه تضعیف ویروس و پیشگیری از ابتلاست، پیشنهاد كرد كه برای تمام خاطیان از رعایت این الزامات، جریمه نقدی تعیین شود.

پیام طبرسی با انتقاد از عادی‌سازی رفتارهای جمعی و نادیده گرفتن فاصله‌گذاری‌ها به دنبال بازگشایی‌ مراكز تجاری تاكید داشت كه مردم باید بیش از پیش به مسوولیت‌های اجتماعی خود در قبال سایرین عمل كنند و ضمانت اجرای این الزام هم باید اعمال قانون باشد و در معرفی یك مصداق برای این اتفاق هم از كشورهایی مثال زد كه بابت عدم رعایت نكات بهداشتی و ماسك نزدن در مجامع عمومی، جریمه نقدی تعیین كرده‌اند.

طبرسی با جدیت خواستار آن شد افرادی كه در تجمعات و مجامع و مكان‌های عمومی ماسك نمی‌زنند، جریمه شده و از تردد و حضور در مترو و اتوبوس و سایر محل‌های عمومی منع شوند و با ابراز نگرانی از روند افزایشی ابتلا و بستری كووید ۱۹ در تهران ظرف 10 روز گذشته در توضیح علت این اتفاق گفت:

«پیك افزایش بستری و ابتلای این روزها به مسافرت‌های گسترده تعطیلات عید فطر و چند روز تعطیلی خرداد برمی‌گردد و دلیل دوم این اتفاق هم، مراجعه بیمارانی از استان‌های دارای شیوع بالا به بیمارستان‌های شهر تهران است كه هر دو در حدی منجر به افزایش آمار بستری در تهران شده كه ناچار شدیم، بخش جدید برای بیماران كرونایی در بیمارستان مسیح دانشوری ایجاد كنیم.

بنا به آمار بستری در این بیمارستان به عنوان یكی از مهم‌ترین بیمارستان‌های مرجع بیماران كرونایی در دوره‌های پیك اسفند و فروردین معمولا ۲۵۰ مریض بستری داشتیم كه این آمار در اردیبهشت تا اوایل خرداد به ۷۰ بستری رسید و متاسفانه الان مجددا به حدود ۱۸۰ نفر افزایش یافته و از ابتدای شیوع بیماری در كشور تا امروز، بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان هیچگاه خالی نشده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha