چهارشنبه ۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۱
کد خبر: 29497

آقای جوانی سوال می‌كند كه خانم من قبل از ازدواج، به دلیل وسواس تحت درمان بوده است... در حال حاضر پس از ازدواج هم حالت‌هایی به‌خصوص در زمان برقراری رابطه جنسی از خود بروز می‌دهد که از لذت رابطه‌مان کاسته می‌شود و دلخوری پیش می‌آید.

سلامت نیوز :آقای جوانی سوال می‌كند كه خانم من قبل از ازدواج، به دلیل وسواس تحت درمان بوده است...
در حال حاضر پس از ازدواج هم حالت‌هایی به‌خصوص در زمان برقراری رابطه جنسی از خود بروز می‌دهد که از لذت رابطه‌مان کاسته می‌شود و دلخوری پیش می‌آید. متاسفانه این خواننده گرامی در مورد اینكه آیا درمان خاتمه یافته یا هنوز همسرشان تحت درمان هستند چیزی نگفته است. اما مطالعه این یادداشت را به همه توصیه می‌كنم.
وسواس عموما به دو دسته وسواس فکری و عملی تقسیم می‌شود. همان‌طور كه می‌دانید لازم است حتما برای درمان وسواس از هر نوعی كه باشد اقدام كنید. دارو درمانی به‌علاوه رفتاردرمانی توام می‌تواند مشكل وسواس را حل كند. شاید گمان كنید وسواس ربطی به مسایل زناشویی ندارد اما اختلال وسواس می‌تواند شامل عقاید، تصاویر ذهنی- تکانه‌ها و افکار مزاحم و مکرر (وسواس فکری) یا الگوهای مکرر رفتار یا فعالیت‌های مزاحم (عمل وسواسی) باشد. حالت‌های وسواسی و انجام مناسک خاص هنگام روابط زناشویی در برخی افراد تاثیر نامطلوبی بر فرآیند جنسی طرف مقابل می‌گذارد؛ به‌طوری که گاهی موجب بروز اختلافات و مشاجرات می‌شود ولی این اعمال با مراجعه به درمانگر و درمان تا حد زیادی قابل کنترل است. توصیه می‌شود اگر مشكوك به داشتن علایم وسواس در این زمینه هستید به یک روان‌پزشک یا روان‌شناس باتجربه در امور جنسی مراجعه كنید تا مشخص شود آیا این مسایل ناشی از یک فرآیند وسواسی است یا رفتارهای آموخته‌شده‌ای است که برایتان ایجاد شده؟ در هر دو صورت این مساله با درمان کنترل خواهد شد و جای نگرانی نیست.
بعضی از افراد سعی می‌كنند علایم بیماری‌هایی چون وسواس یا اضطراب خود را نادیده بگیرند یا مخفی كنند و حتی برخی افراد به دلیل اضطراب ناشی از این مخفی‌كاری دچار ضعف در قدرت جنسی می‌شوند كه این مساله نیز منجر به ناراحتی و دلزدگی همسران از یكدیگر می‌شود.
بهتر است به جای خوردن داروهای بدون تجویز شیمیایی یا گیاهی كه به شما توصیه می‌شود (یكی از مراجعانم می‌گفت جوشانده گیاهی به من توصیه شده كه وسواسم را درمان كند!) و نگرانی از عوارض احتمالی آنها به یک روان‌پزشک در مسایل جنسی مراجعه كنید تا هر دو مشکل (بیماری وسواس و مشكل جنسی) با هم مورد ارزیابی قرار گیرد. چرا که در برخی موارد بدون نیاز به مصرف دارو این مساله قابل‌حل است و اگرهم نیاز به مصرف دارو شد با تجویز پزشك در کمال آرامش آن را مصرف كنید تا از ناراحتی و دلزدگی احتمالی همسرتان نیز جلوگیری کنید.
منبع: سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha