شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 295027

عضو شورای شهر تهران در مورد کاشت درختان غیر بومی از جمله اقاقیا در بوستان‌های جنگلی گفت: در قسمت‌های مختلف پارک کاربری های مختلفی وجود دارد.

چرایی کاشت درختان غیربومی در بوستان یاس

سلامت نیوز:عضو شورای شهر تهران در مورد کاشت درختان غیر بومی از جمله اقاقیا در بوستان‌های جنگلی گفت: در قسمت‌های مختلف پارک کاربری های مختلفی وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،اقاقیا گونه پهن برگی است که نزدیک به ۸۰ سال است در کشور کاشته می‌شود و به لحاظ مصرف آب عملکرد خوبی داشته و کم مصرف است و کاشت آن منعی ندارد. گرایش به سمت کاشت گونه‌های پهن برگ از جمله بادام هم که مصرف آب آن بسیار کم است وجود دارد و باید متناسب با کاربری گونه‌ها کاشته شود.


 آرش حسینی میلانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر  نیز در حاشیه بازدید از بوستان یاس فاطمی با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این بوستان به عنوان یکی از ستون های فقرات کمربند سبز شرق تهران نقش بسیار کلیدی دارد، گفت: به ویژه که در سال های اخیر سعی شد کمربند سبز قسمت شرقی با عنایات مقام معطم رهبری تکمیل شود و بوستان یاس فاطمی مجموعه ای است که خیال ما را از توسعه قسمت شمال شرق تهران راحت می کند.


وی با بیان اینکه تسهیلاتی که برای مردم در بوستان های جنگلی درنظر گرفته می شود یکی از موارد مهم و قابل توجه است گفت: سیستم مبلمان و تسهیلات لازم حتی المقدور ایجاد شده است که قابل تقدیر است، البته نیازمند تکمیل و افزایش بهره وری از این فضاها هستیم.


میلانی با اشاره به چگونگی تامین آب در این پارک جنگلی گفت: تامین آب مساله مهمی در پارک های جنگلی است و با تدابیر اندیشیده شده درحدود ۵۰ لیتر در ثانیه آب از رودخانه زردبند انتقال می دهند و منابع آب دیگری نیز وجود دارد و باید تلاش کرد تا با تغییر الگوی کشت به سمت ترویج و کاشت کاشت گونه های بومی و کم مصرف رفت.


میلانی در پاسخ به این سوال که چرا علف زنی در این بوستان انجام نشده گفت: از ابتدای امسال سازمان بوستان ها پیگیر بحث کنترل آتش بوده است؛ البته اجازه دادند تا علف ها رشد کامل کند و بعد علف روبی را شروع کنند؛ چرا که با توجه به رشد گونه های بومی به نفع تنوع زیستی شهر است و علف روبی در بخش هایی از پارک انجام شده و در باقی قسمت ها در حال انجام است البته آتش نشانی در این منطقه مستقر است و حدود ۲۰ گشت در منطقه وجود دارند و کنترل منطقه را برعهده دارند.


در ادامه این بازدید محمدعلی مختاری مدیرعامل سازمان بوستانهای شهرداری تهران نیز با بیان این که در اسفند ماه سال ۹۳ مقام معظم رهبری اعلام کردند که این اراضی که متعلق به ارگان‌های نظامی بود تحویل شهرداری تهران شود تا به محلی برای استفاده عموم تبدیل شود گفت: در یک بازده ۲۲ روزه و با استفاده از ۴۰۰۰ نیرو این اراضی ۷۰۰ هکتاری به بوستان یاس فاطمی تبدیل شد و در روز طبیعت سال ۹۴ افتتاح شد و در همان روز ۱۲۱ هزار اتومبیل از این بوستان استفاده کرد.


وی با بیان این که ۵۰ درصد درختان این اراضی خشک شده بود و با استفاده از انواع کودها این درختان را نجات دادیم، تصریح کرد: با استفاده از آب زرده بند  و استفاده از شیوه آب رسانی قطره‌ای نسبت به آبیاری درختان اقدام کردیم و با مساعدت وزیر نیرو نیز روشنایی این محل را تامین کردیم.


مختاری با بیان این که تا اسفند ماه سال گذشته ۴۰۰۰ هکتار از اراضی تهران جنگل کاری شد گفت: از سعید آباد جاجرود تا بعد از مجموعه هزار و یک شهر در غرب تهران درخت کاشتیم و این اقدام بزرگی در راستای تکمیل کمربند سبز تهران بود.


وی با بیان این که در سال‌های دور آبرسانی در فضای سبز با  استفاده از آب شرب انجام می‌گرفت اما امروز ۱۰۰ درصد آب به کار رفته در فضای سبز غیر شرب است، گفت: با همکاری سازمان‌های مختلف حتی تپه‌های مشرف به سد لتیان را نیز درخت کاشتیم تا حریم سبز تهران حفظ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha